کاخ سفید ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست کم گرفت

نشریه آمریکایی فوربس با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشت: اهمیت ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را هر دو حزب دست کم گرفتند؛ آن هم به این بهانه که سعودی‌ها در نوعی صلح سرد از ایران فاصله خواهند داشت. ...

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشریه آمریکایی فوربس با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشت: برخی ها بایدن را مقصر دانستند و او را باترامپ مقایسه کردند که در زمان او یخ سعودی ها نسبت به اسرائیل آب می شد. برخی های دیگر هم مانند مقامات کاخ سفید، اهمیت ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست کم گرفتند؛ آن هم به این بهانه که سعودی ها در نوعی صلح سرد از ایران فاصله خواهند داشت.

این نشریه در ادامه نوشت: حالا مشکل آمریکایی ها این است که ریاض گام هایی را به سمت سوریه که مورد حمایت ایران است، برداشته و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم از آن پیروی می کنند. عادی سازی روابط با ایران و پذیرش مجدد نزدیک ترین متحد آن به نظر نمی رسد که تنها یک بی طرفی منفعلانه از جانب عربستان سعودی باشد.

در ادامه این یاداشت آمده است: عامل محوری در این معادله اسرائیل است. بالاخره تل آویو بزرگترین بازنده در مانور روابط با عربستان سعودی بود. پس از وخامت شدید اوضاع اسرائیل و فلسطین، سعودی ها از احیای روابط با ایران خبر دادند. آن ها تقریبا در همان زمان جلوی گرم شدن روابط شان با اسرائیل گرفتند و گفتند عادی سازی کامل منوط به سیاست تل آویو در قبال فلسطینی ها و یا تضمین امنیت هسته ای با آمریکاست.

فوربس در بخشی دیگر از این یادداشت نوشت: ایالات متحده در درازمدت از حمایت از متحدان نفتی خود در مناطق آشفته عقب نشینی می کند و علاقه ای به ارائه تضمین های امنیتی یا راهبردی برای این کشورها حتی میان مدت ندارد. در چنین وضعیتی، عربستان سعودی هم به اطرافش نگاه می کند و می بیند که دشمنان آمریکا مانند ایران و روسیه و حتی چین، مشتاقان نفت هستند و مهم تر از آن، همه در یک طرف ایستاده اند.

انتهای پیام/

منبع: آنا