بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ثابت کرد که سیاست تحریم این کشور اشتباه بود

کارشناس مسائل منطقه می گوید اینکه کشور‌های عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با سوریه برقرار می‌کنند، به این معنی است که سیاست‌های قبلی آنها،اشتباه و نادرست بوده است. ...

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: گرچه این اتحادیه  از قدرت و تاثیر سابق محروم است، اما به عنوان یک محفل رسانه ای و سیاسی از مقبولیت کشور های عضو نسبت به یکدیگر حکایت دارد.

وی با بیان اینکه این بازگشت از نظر طبیعی به نفع سوریه است، افزود: این اقدام نشان می دهد که سیاست های تحریم سوریه در سال های گذشته، اشتباه بود و جز ضرر زدن به مردم سوریه، نتیجه دیگری نداشت.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اکنون که کشور های عرب، یکی پس از دیگری روابط خود را با سوریه برقرار می کنند، به این معنی است که سیاست های قبلی آنها،  اشتباه و نادرست بوده است.

زنگنه افزود: این موضوع باعث شد برخی از کشور ها مثل ترکیه قسمتی از سرزمین سوریه را اشغال کنند و به داعش هم نفس بیشتری داد تا در شرق سوریه حضور داشته باشد یا به آمریکا فرصت داد تا نیرو در سوریه داشته باشد و بین مولفه های اجتماعی مردم سوریه تفرقه  بیندازد و سعی کند از آن ها به عنوان یک ابزار استفاده کند.

وی تاکید کرد: این بازگشت به نفع سوریه خواهد بود و می توان گفت جایگاه سوریه در منطقه را محکم تر خواهد کرد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تحولات جهانی و منطقه ای، بسیار با سرعت در حال رخ دادن است، گفت: این تحولات می تواند در کل منطقه آثار عظیمی برجای گذارد و ممکن است باعث تجزیه برخی از کشور های بزرگ عربی شود.

زنگنه افزود: از این رو برای ترس از آینده نامعلوم و مجهول، کشور های عرب ترجیح دادند که کار های حداقلی را انجام دهند تا باد های تغییری که در سراسر جهان به حرکت در آمده است، لااقل به گردبادی در کشور های عربی تبدیل نشود.

وی در مورد واکنش غرب به این تصمیم اتحادیه عرب، گفت: آمریکا در این مورد اظهار نارضایتی کرده است، اما این با هدف سنگین کردن وزنه «داد و ستدها» بین این کشور ها و فشار آوردن به برخی از کشور های عربی که ادعای رهبری جهان عرب را دارند، انجام می شود و به منزله تلاش برای محدود کردن سقف بلند پروازی این کشور ها است.

انتهای پیام/

منبع: آنا