رایزنی هیأت چینی با رئیس جمهور مصر در قاهره

یک هیأت چینی ضمن سفر به قاهره با رئیس جمهور مصر درباره تقویت همکاری های دوجانبه و تلاش برای حفظ امنیت بین المللی رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر روز یکشنبه با یک هیئت چینی راه های تقویت همکاری های دوجانبه بین دو کشور و مسائل مربوط به حفظ صلح و امنیت بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بر اساس بیانیه ای که «احمد فهمی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر در فیس بوک خود منتشر کرد، ریاست هیئت چینی را در سفر به قاهره «لی شیء» یکی از اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به عهده دارد. وی به زمان این سفر اشاره نکرد.

به گفته فهمی، «عبدالوهاب عبدالرازق» رئیس مجلس سنای مصر و «لیائو لیچیانگ» سفیر چین در قاهره، در این نشست حضور داشتند.

دو طرف در این دیدار بر تمایل دوجانبه خود برای ادامه توسعه همکاری های دوجانبه، با توجه به مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور تاکید و تلاش ها برای افزایش همکاری ها در زمینه هایی از جمله تبادل تجاری، بومی سازی صنعت، فناوری و انتقال انرژی، و همچنین گردشگری و اقدامات بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را بررسی کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین درباره دیدگاه های خود در مورد راه های حفظ صلح و امنیت بین المللی رایزنی کردند.

در این دیدار همچنین تحولات خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت و هیئت چینی از نقش مصر در بازیابی و تحکیم ثبات و توسعه در منطقه، چه از طریق مبارزه با تروریسم و چه تلاش برای دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران های مختلف، قدردانی کرد.

گفتنی است که طرح کمربند و جاده، ابتکاری برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری است که در چارچوب آن چین تا دسامبر ۲۰۲۲ اسناد همکاری با ۲۱ کشور عربی از جمله مصر را امضا کرده است.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز