چشم‌وهم‌چشمی برای گلوله توپخانه؛ زلنسکی و نتانیاهو، تشنه‌های خون!

رییس جمهور اوکراین مدعی شده که از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس در غزه، کی یف گلوله های توپخانه کمتری دریافت کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین با اشاره به رقابت شدید بین کی یف و تل آویو برای دریافت مهمات به ویژه گلوله ۱۵۵ میلیمتری، مدعی شد که از زمان شروع جنگ بین اسرائیل و حماس، آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی کمک بیشتری کرده و در عوض کی یف مهمات کمتری دریافت کرده است

بلومبرگ اوایل هفته جاری گزارش کرد که پنتاگون در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به غزه، تحویل سلاح به تل آویو را تشدید کرده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جایی دیگر به کی یف هشدار داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا شاید دیگر نتوانند از زرادخانه کنونی شان برای اوکراین تسلیحات تامین کنند.

زلنسکی در گفت وگو با خبرنگاران یادآور شد که «تحویل سلاح به ما کاهش یافته و به معنای واقعی کم شده است. اینطور نیست که آمریکا گفته باشد به اوکراین هیچ سلاحی نمی دهیم ؛ نه، اینطور نیست اما مساله این است که همه کشورها با زرادخانه تسلیحاتی خود دست به گریبان هستند و برای حفظ آن می جنگد.»

به گفته زلنسکی، شرایط تشدید شده چون «انبارهای تسلیحاتی حالا خالی است یا به حداقل قانونی رسیده که برخی کشورها نمی توانند به زرادخانه شان دست بزنند.»

بلومبرگ چهارشنبه هفته گذشته به نقل از فهرست معاونت داخلی وزارت دفاع آمریکا به تاریخی در اواخر اکتبر، نوشت که واشنگتن بدون آنکه به طور علنی اشاره کند، کمک تسلیحاتی به اسرائیل را افزایش داده است.

در بین تسلیحاتی که پنتاگون از زرادخانه خود برای تل آویو تامین کرده است، می توان به ۵۷هزار عراده گلوله ۱۵۵ میلیمتری توپخانه اشاره کرد. بورل سه شنبه هفته گذشته گفت که اتحادیه اروپا تاکنون بیش از ۳۰۰هزار گلوله توپخانه برای اوکراین تامین کرده و انبارهای موجود خود را با کمبود مواجه کرده است. وی اضافه کرد که این بلوک، حالا باید برای تامین درخواست های کی یف، به مهمات تولید داخل کشورها متوسل شود

این اظهارات، انعکاس حرف های بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان است که هشدار داده بود بروکسل احتمالا نتواند به وعده اش به اوکراین درباره تامین یک میلیون گلوله توپخانه تا مارس سال آینده، پایبند بماند.

باتوجه به اینکه ضدحملات طولانی اوکراین علیه روسیه به بن بست خورده و کی یف هیچ دستاورد قلمرویی خاصی را به دست نیاورده است، کی یف درخواست های خود برای تسلیحات بیشتر و بیشتر را دوبرابر کرده است

روسیه به دفعات تاکید کرده است که هیچ میزان از کمک دفاعی و تسلیحاتی نمی تواند به کی یف برای پیروزی در جنگ کمک کند و این تسلیحات تاثیری در نتیجه نهایی جنگ ایجاد نخواهد کرد و صرفا آن را طولانی می کند.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز