پیامدهای طوفان الاقصی و آخرین وضعیت جنگ غزه در آستانه روز قدس

مهر بررسی کرد؛ ...
طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و شش ماه جنگ رژیم علیه غزه پیامدهای مهمی داشته است و این پیامدها وضعیت فلسطین و رژیم صهیونیستی را در آستانه روز قدس به تصویر می کشد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روز قدس سال ۱۴۰۳ در حالی فرا رسید که ۶ ماه از طوفان الاقصی می گذرد. طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و شش ماه جنگ رژیم علیه غزه پیامدهای مهمی داشته است که این پیامدها وضعیت فلسطین و رژیم صهیونیستی را در آستانه روز قدس به تصویر می کشد.

۱۵ مهر ۱۴۰۲ در تاریخ سیاسی منطقه غرب آسیا ماندگار خواهد شد. در این روز، رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حمله به رژیم صهیونیستی، سنگین ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله این رژیم جعلی را بر آن تحمیل کردند، شکستی که رهبر معظم انقلاب آن را «یک شکست غیرقابل ترمیم» عنوان کردند. رژیم صهیونیستی پس از این شکست بزرگ، حمله های ددمنشانه خود علیه مردم غزه را آغاز کرد، حمله هایی که حدود ۱۱۰ هزار شهید و مجروح داشته است. شش ماه پس از این جنگ و در آستانه روز قدس سال ۱۴۰۳ این سوال مهم مطرح می شود که دستاوردهای طوفان الاقصی چه بود؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. خط بطلان بر افسانه شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی

مهم ترین پیامد طوفان الاقصی این بود که افسانه شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی از بین رفت. رژیم صهیونیستی بیش از ۷ دهه است که با تبلیغات گسترده و با حمایت رسانه های غربی اینگونه وانمود می کند که قوی ترین ارتش منطقه غرب آسیا و یکی از قوی ترین ارتش های جهان و همچنین یکی از قوی ترین سازمان های اطلاعاتی جهان را دارد. طوفان الاقصی باطل بودن این انگاره را ثابت کرد. در عملیات طوفان الاقصی بیش از ۱۵۰۰ صهیونیست کشته شدند و طی ۶ ماه جنگ نیز بیش از ۵۵۰ نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیده اند. علاوه بر این، سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موفق نشدند عملیات بزرگ طوفان الاقصی را که از ماه ها قبل برنامه ریزی شده بود، کشف کنند. نکته دیگر نیز این است که سازمان های اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس ۶ ماه پس از طوفان الاقصی هنوز نتوانسته اند مکان نگهداری اسرای صهیونیست توسط جنبش حماس را پیدا کنند و این نیز شکستی دیگر برای رژیم اشغالگر قدس است.

۲. پیروزی بزرگ حماس

یکی دیگر از پیامدهای مهم طوفان الاقصی، ثبت پیروزی بزرگ برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس است. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از یک سو موفق به آزادی اسرای خود که نزد حماس هستند، نشده و از سوی دیگر نیز موفق به هدف ادعایی از بین بردن حماس نشده است، می توان گفت حماس در این جنگ پیروز بود. با این حال، دلیل دیگری نیز برای پیروزی حماس می توان عنوان کرد و آن اینکه با وجود نسل کشی که رژیم صهیونیستی انجام داد و با وجود تبلیغات سنگین علیه جنبش حماس، اما نظرسنجی ها حاکی از این است که بیش از ۷۰ درصد مردم غزه از عملیات طوفان الاقصی و همچنین از حماس حمایت می کنند.

مطابق نظرسنجی که مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین که یک مرکز نسبتا سکولار و نزدیک به تشکیلات خودگردان است، انجام داد ۷۰ درصد فلسطینی ها از عملکرد حماس راضی هستند و محبوبیت جنبش حماس در غزه بعد از جنگ افزایش پیدا کرد. مطابق همین نظرسنجی، ۷۱ درصد مردم اعلام کردند عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی، اقدامی درست بود و از این اقدام دفاع کردند. این پیروزی حماس در شرایطی به دست آمد که جنگ این جنبش با رژیم صهیونیستی از جنگ های نابرابر است. لذا مفهوم این پیروزی فراتر از معیارهای نظامی کلاسیک است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان کردند که آنچه سبب شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف نظامی اش شد، «صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایت ها و وحشیگری های رژیم صهیونیستی است.»

۳. بازگشت مسئله فلسطین به مسئله نخست جهان

یکی دیگر از مهم ترین پیامدهای عملیات طوفان الاقصی و شش ماه جنگ رژیم صهیونیتسی علیه غزه، این بود که این نگرش را که مسئله فلسطین پایان یافته است، از بین برد. طوفان الاقصی بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مهم ترین مساله جهان مطرح کرد. در سال های اخیر به خصوص در قالب طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تلاش شد مسئله فلسطین به موضوعی حاشیه ای تبدیل و از متن تحولات جهان اسلام خارج شود. طوفان الاقصی و شش ماه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه سبب شد نه تنها مسئله فلسطین به مسئله نخست جهان اسلام بلکه به مسئله نخست افکار عمومی جهانی و حتی نظام جهانی تبدیل شد. برگزاری تظاهرات چند صد هزار نفری در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در حمایت از فلسطین از مصادیق این موضوع است. مقام معظم رهبری در دیدار اسماعیل هنیه، در توصیف صبر تاریخی مردم غزه، آن را «یک پدیده عظیم» توصیف کردند که «حقیقتا به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است.»

۴. برجسته شدن اختلاف های درونی رژیم صهیونیستی

طوفان الاقصی و شش ماه جنگ علیه غزه سبب برجسته شدن اختلاف های درونی در اراضی اشغالی شده است. این اختلاف ها در سال های گذشته نیز وجود داشت. ۵ انتخابات پارلمانی طی ۴ سال از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ برگزار شد، اما کابینه نتانیاهو با مشارکت افراطی ها تشکیل شد. جنگ غزه، ماهیت افراط گرایانه کابینه نتانیاهو و اختلاف های درونی در کابینه و در کابینه جنگی و در صحنه سیاسی اراضی اشغالی را پررنگ تر و علنی تر کرده است. سفر اخیر بنی گانتز از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی به آمریکا و سپس بریتانیا نیز یکی از موضوعاتی است که نشان دهنده اختلافات درونی در اراضی اشغالی است؛ گانتز به اصلی ترین مدعی نخست وزیری بعد از نتانیاهو مبدل شده و دولت جو بایدن و نیز متحدان اروپایی اسرائیل به نخست وزیری او تمایل زیادی دارند. در واکنش به سفر هماهنگ نشده او، نتانیاهو سعی کرد مانع از اختصاص امکانات دولتی به گانتز و همکاری سفارت خانه های رژیم صهیونیستی در آمریکا و بریتانیا با او شود و از این طریق به او بفماند که اسرائیل تنها یک نخست وزیر دارد. در تازه ترین مورد اختلاف های داخلی، گدعون ساعر از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی کناره گیری خود از کابینه اسرائیل را اعلام کرد. با جدایی صعر از کابینه نتانیاهو مقدمه فروپاشی کابینه نیز آغاز شده است.

۵. انسجام و یکپارچگی مقاومت

یکی دیگر از مهم ترین پیامدهای طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و شش ماه جنگ علیه غزه این بود که انسجام و یکپارچگی محور مقاومت را نشان داد. بازیگران محور مقاومت از یک سو تلاش کردند از گسترش جنگ در منطقه غرب آسیا جلوگیری کنند و از سوی دیگر در حمایت از غزه، اقدام های مهمی را علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. حزب الله لبنان و انصارالله یمن دو بازیگر مهم محور مقاومت هستند که رسما علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند. این اقدام حزب الله و انصارالله بیش از همه بیانگر انسجام و پیوستگی در محور مقاومت و همچنین بیانگر این موضوع است که مقاومت به مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین عنوان کردند: «جبهه مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد. شاید نه آمریکایی ها، نه غربی ها، نه دولتهای منطقه، قدرت مقاومت و توانایی مقاومت در این منطقه را آن طوری که واقعا وجود داشت و وجود دارد نمی دانستند؛ حالا فهمیدند.»

۶. شکست آمریکا

پیامد مهم دیگر این است که طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و شش ماه جنگ این رژیم علیه غزه، شکست آمریکا را نیز در پی داشته است. آمریکا از روز ۷ اکتبر تاکنون در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت و نسل کشی این رژیم در غزه را دفاع مشروع تعریف کرد. ضمن اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شخصا به اراضی اشغالی سفر کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در ۶ ماه اخیر ۷ بار به فلسطین اشغالی سفر کرد. این سفرها از یک سو بیانگر حمایت آمریکا از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه بود و از سوی دیگر اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه را نیز نشان داد. آمریکا ۳ بار قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه را وتو کرد که «رسوایی اخلاقی» برای دولت آمریکا بود. قطعنامه اخیری که تصویب شد و آمریکا به آن رأی ممتنع داد، نه تنها اسمی از حماس نبرد بلکه خواستار توقف جنگ علیه غزه شد و فضای جلسه شورای امنیت نیز کاملا ضد رژیم صهیونیستی و آمریکا بود. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین عنوان کردند: «آمریکا در مسئله ی غز ه بدترین وضعی ت ممکن را [پیش] گرفت؛ آمریکا بدترین وضعی ت ممکن را در منطقه غز ه انتخاب کرد؛ کاری کرد که در همه جهان منفور شد. این کسانی که در خیابان های لندن و پاریس و بقی ه کشورهای اروپایی و خود آمریکا به نفع فلسطین تظاهرات می کنند، در واقع اعلام نفرت از آمریکا می کنند؛ آمریکا در دنیا منفور شد؛ در منطقه منفور بود، ۱۰ برابر بیشتر منفور شد.»

سید رضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز