نقض حقوق بشر عارضه ساختاری آمریکاست/ معیارهای متقاوت در اعتراضات

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ ...
یک کارشناس روابط بین الملل، نقض حقوق بشر در آمریکا را سیستماتیک و ساختاری دانست و تأکید کرد: آمریکایی ها معیارهای دوگانه شناخت اعتراض، آشوب و تنش در کشور خود و دیگر کشورها دارند.

ثمانه اکوان، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات آمریکا در بزرگنمایی دموکراسی آمریکایی و تقسیم جهان به دو قسمت کشورهای دارای دموکراسی مدنظر غرب و کشورهای غیر این مدل، اظهار داشت: این موضوع نه تنها در شورای اخیر حقوق بشر سازمان ملل مورد اعتراض قرار گرفت بلکه در سال پیش هم دولت بایدن یک اجلاس دموکراسی برگزار کرد و تلاش کرد با دعوت نکردن از چین و روسیه و خیلی از کشورهایی که در قالب دموکراسی غربی قرار نمی گیرند دنیا را به دو قسمت همراهان با غرب و غیر همراهان با دموکراسی غربی تقسیم کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به عنوان مثال، مصر که رؤسای جمهور اخیرش در کودتا انتخاب می شوند به اجلاس بایدن در آمریکا دعوت شدند اما کشورهایی چون، ایران، روسیه و چین به این اجلاس دعوت نشدند. در این ساختار است که آمریکا می کوشد رهیافت و درک خود از دموکراسی را به جهان دیکته کند و با زور این تفکر و معیارهای آمریکایی از حقوق بشر را توسعه دهد.

همانطور که مقوله دموکراسی نمی تواند برای دیگر کشورها تجویز شود، مسئله حقوق بشر آمریکایی و تعریف از تروریسم هم دچار همین تعاریف دوگانه شده و نمی تواند الگویی واحد برای همه دنیا باشد وی تأکید کرد: آمریکا در برگزاری این اجلاس موفق نیز نبود و آن هم به این دلیل بود که تلاش ها در داخل آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ این کشور صورت گرفت نشان داد که دموکراسی آمریکایی دچار اشتباهات و اشکالات اساسی و فاحش است و نمی تواند به عنوان الگو به کشورهای دیگر صادر و تجویز شود. همانطور که مقوله دموکراسی نمی تواند برای دیگر کشورها تجویز شود، مسئله حقوق بشر آمریکایی و تعریف از تروریسم هم دچار همین تعاریف دوگانه شده و نمی تواند الگویی واحد برای همه دنیا باشد.

اکوان خاطرنشان کرد: مصادیق نقض حقوق بشر آمریکایی در منطقه ای چون غرب آسیا بشدت زیاد بوده است. جدیدترین مواردی که بتوان به آن اشاره کرد همکاری آمریکا با ائتلاف علیه یمن و بستن راه های ارتباطی مردم یمن با جهان خارج است به نحوی که مواد غذایی هم نمی تواند به یمن برسد و مردم با قحطی و گرسنگی روبرو هستند. اما آمریکا تلاش کرده با اقداماتش، این جنگ را یک جنگ فراموش شده تبدیل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: از دیگر موارد و مصادیق تناقض حقوق بشر آمریکایی که حتی صدای رسانه های این کشور را نیز در آورده، حملات کور و حساب نشده آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان است که باعث شده هزاران خانواده در این کشورها با پهپادهای آمریکایی و تصاویر ماهواره ای، بیگناه کشته شوند.

آمریکا دلیل اصلی بحران اوکراین و حمله روسیه به اوکراین است

وی در ادامه برشمردن مصادیق نقض حقوق بشر به بحران سازی آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا دلیل اصلی بحران اوکراین و حمله روسیه به اوکراین است. پوتین قبل از این حمله، بارها از آمریکایی ها خواسته بود که در خصوص مسائل امنیتی اروپای شرقی و روسیه مذاکره دوجانبه صورت گیرد اما آمریکایی ها پیوستن اوکراین به ناتو را جزو مسائل امنیت ملی خود دانسته و حاضر به گفت وگو با روسیه نشدند و این موضوع باعث تشدید تنش در منطقه شرق اروپا شد.

به گفته اکوان، آمریکا با ایجاد تهدیدات سایبری، سرزمینی و تسلیحاتی برای روسیه در پی افزایش قدرت در حوزه اروپای شرقی بودند ولی موفق نبودند و هزینه این جنگ را غیرنظامیان می پردازند و این یکی دیگر از مسائلی است که آمریکا به روشی متوصل شد که به نقض حقوق بشر منجر شد.

این کارشناس مسائل بین الملل، نقض حقوق بشر در آمریکا را سیستماتیک و ساختاری دانست و تأکید کرد: آمریکایی ها معیارهای دوگانه شناخت اعتراض، آشوب و تنش در کشور خود و دیگر کشورها دارند. به عنوان مثال اگر کشوری با آمریکا همراه شود، علی رغم به وجود آمدن جنبش های مردمی و جنبش های دموکراسی خواهانه، به دلیل آنکه این کشورها به آمریکا نزدیک و دوست آمریکا هستند، معترضین و این جنبش ها از سوی آمریکا آشوبگر و حتی تروریست خطاب می شوند و سازمان های اطلاعاتی آمریکا به خفه کردن صدای معترضین می پردازند.

روش های نقض حقوق بشر، در واقع تعاریف آمریکا از تروریسم هم هست. به عنوان مثال اعتراض مردم به نتایج انتخابات آمریکا، منجر به حمله مردم به ساختمان کنگره شد وی ادامه داد: مانند اقدامی که در بحرین صورت گرفت، یا اقدامات حکومت ریاض علیه شیعیان عربستان و حتی انقلابیون مصر از مصادیق چنین برخورد دوگانه آمریکا با جنبش های دموکراسی خواهی و جنبش های مردمی است. روش های نقض حقوق بشر، در واقع تعاریف آمریکا از تروریسم هم هست. به عنوان مثال اعتراض مردم به نتایج انتخابات آمریکا، منجر به حمله مردم به ساختمان کنگره شد. اما دولت و دیوان عالی آمریکا معترضان را تروریسم داخلی عنوان کرده تا بتوانند احکام سنگین تری علیه این افراد اعمال شود و این مسئله نقض فاحش حقوق بشر در داخل آمریکا است. بر این مورد باید نقض گسترده حقوق اقلیت های نژادی چون سیاهپوستان و بومیان آمریکا و اقلیت های مذهبی چون مسلمانان اشاره کرد.

اکوان در پایان گفت: آن چیزی که در نهایت می تواند اتفاق بیافتد این است که رسانه های جهان به خصوص رسانه های مستقل، فعال هستند و باید فعال تر نیز شوند برای اینکه بتوانند چنین نقض های سیستماتیک حقوق بشر توسط آمریکا را به نمایش بکشند. در همین راستا، شبکه های اجتماعی یکی از نعمت هایی است که برای فعالین حقیقی حقوق بشر به وجود آمده اما آمریکا تلاش دارد با کنترل شدید این شبکه ها مانع انتشار حقایق اصلی در خصوص نوع فعالیت آمریکا در جهان بشود؛ مانند اقدامی که آمریکا در خصوص انتشار ابعاد جنایت این کشور در شهادت حاج قاسم سلیمانی صورت داد و شاهدیم که شبکه های اجتماعی دنیا، از انتشار محتوا و عکس حاج قاسم سلیمانی جلوگیری می کنند. در همین راستا است که اگر آزاده ای در دنیا بخواهد در خصوص غیرقانونی بودن اقدام آمریکا در شهادت حاج قاسم، حرف و سخنی بگوید، فورا از سوی آمریکا و شبکه های اجتماعی تحت سلطه آمریکا بایکوت شده و این مصداق بارز نقض حقوق بشر و آزادی بیانی است که آمریکا خود داعیه دار و مدعی آن است.

منبع: اخبار اجتماعی مهرنیوز