ضرورت جمع آوری پل حافظ و احداث زیرگذر برای رفت و آمد مردم

...
 اسلامی درباره برداشتن پل حافظ گفتگو کرد، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

سؤال: شما سابقه حضور در شورای شهر تهران را دارید و علاوه بر کمیسیون عمران، اطلاعات ارزشمند و سابقه و تخصص هم در حوزه تهران دارید، دیدگاه جنابعالی را در این زمینه بشنویم.

اقبال شاکری: علاوه بر اینکه در کمیسیون عمران هستم در  مجلس و شورای شهر نیز فعالیت می کنم، یک نسبت خیلی نزدیکی هم با این پل دارم. من، چون عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر هستم، این پل دقیقا از مقابل دانشگاه امیرکبیر می گذرد و تقریبا ورودی امیرکبیر را یک مقداری با مشکل روبرو کرده و چشم انداز امیرکبیر را تحت تأثیر قرار داده است. اگر اشتباه نکنم ۵ دستگاه از این پل ها در تهران نصب شده که عمر مفیدشان تمام شده است و  آخرین موردی که از این پل ها برداشته شد پل گیشا بود که دو سه سال پیش برداشته و تبدیل به یک زیرگذر شد و تا آنجایی که من اطلاع دارم دیگر استفاده مجدد هم از این پل نشد، استفاده کردند برای تولید میلگرد و بردند برای دستگاه های دیگر.


سؤال: وضعیت ترافیکی آنجا بهتر شد.
اقبال شاکری: بله، پل کریم خان که پل فلزی است، بهبود باربری به آن داده شد یعنی ظرفیت باربری آن افزایش پیدا کرد و با الحاق سازه های بتنی ظرفیت آن را بهبود بخشیدند. برداشتن پل حافظ دو تا تقاطع که پوشش دهنده ی  تقاطع طالقانی و حافظ است حدود دو سه سال است که برای برچیدن آن برنامه ریزی شده و برچیدن آن قطعی است، ما هم منتظر هستیم که برداشته شود، دیگر نتوانستند ظرفیت باربری آن را حساب کنند و بهبود ببخشند بنابراین اگر این کار هم انجام شود تنها نکته مهمی که برای این برچیدن پل وجود دارد، مطمئن شدن که چرخه ترافیکی اطراف این پل به هم نمی خورد و مردم دچار مشکل نمی شوند و به احتمال قریب به یقین تا آنجایی که من در ذهن دارم و مطالعات اولیه نشان داده است حتما باید یک زیرگذر طالقانی هم اجرا شود وگرنه این ترافیک آنجا دچار گره خواهد شد و زمان سفر مردم در این چهارراه اضافه خواهد شد.


سؤال: آن منطقه این قابلیت را دارد؟
اقبال شاکری: بله.


سؤال: شرایط منطقه ای همان محدوده.
اقبال شاکری: مطالعات اولیه مشاوران نشان می داد که باید این زیرگذر طالقانی حافظ زده شود انشاالله که این کار صورت بگیرد.


سؤال: راه اندازی چنین زیرگذری چقدر زمان می برد؟
اقبال شاکری: خیلی کار پیچیده ای نیست، می دانید که یکی دیگر از پل ها در مسیر گیشا هست، مطالعات نشان داده است که باید آن هم جمع آوری و تبدیل به زیرگذر شود. تنها نکته مهم آن اطمینان خاطر پیدا کردن که در جریان عبور و مرور و ترافیک وسایل نقلیه دچار اختلال نمی شود. بعضی وقت ها یک کار خوب انجام می شود، ولی یک مشکلاتی به آن اضافه می شود، امیدواریم که بررسی معاون عمرانی و فنی شهر تهران که این موضوع را در  شهرداری تهران انجام می دهد مطمئن شود که جریان ترافیک دچار اختلال نخواهد شد. من فکر می کنم در مطالعات اولیه مشاور هم طرح زیرگذر طالقانی دیده شده است.


سؤال: سه پل فلزی دیگر را مطلع هستید کدام ها هستند که باید جمع شوند؟
اقبال شاکری: یکی دیگرش ادامه حافظ و دیگری ادامه گیشا است.


سؤال: یعنی حافظ به جمهوری؟
اقبال شاکری: بله.


سؤال: همین الان خیلی ترافیک دارد.
اقبال شاکری: باید این مطالعه خوب بررسی شود مثل اتفاقی که برای تقاطع مجمع کوروش در بزرگراه ستاری پیش نیاید، می دانید که تا مدت ها به علت ترافیک سنگین ورودی به مجتمع کوروش بزرگراه ستاری بسته می شد، بنابراین مطالعه دقیق آن ها و یک مقدار تعجیل نکردن و انشاالله با درایت کامل این را انجام دهند، اگر این اتفاق بیفتد خیلی توسعه خواهد داشت، یعنی کار بسیار مثبتی است از حیث توسعه آن منطقه، برداشتن پل به نفع منطقه است. انشاالله که این کار با جایگزینی خوب ترافیکی انجام شود، من خاطرم است که احداث این پل من دانشجوی همین دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی قبول شده بودم، اگر اشتباه نکنم سال ۵۵ بود، این پل زده شد. یک نکته بگویم جای خوشحالی دارد که من آن موقعی که آمدم دانشگاه امیرکبیر پل حافظ زده می شد حتی کارگر های ساده این پل هم خارجی بودند یعنی حتی از نیرو های داخلی ایران هم برای این پل استفاده نمی شد. الان با پیشرفتی که ما در فناوری کرده ایم، بسیاری از سازه های فضایی هم می سازیم این جزء کار های دست صدم حساب می شود. الحمدلله به همین دلیل است که می گویم با فناوری خوبی که ما داریم و مطالعات خوبی که مشاورین ترافیک ما می توانند انجام دهند همان زیرگذر انجام می شود. امیدوارم که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران انجام دهند. پیشنهاد می کنم از این برداشتن پل بهترین استفاده هم بشود. مثلا راه های مختلفی از این سازه پل به صورت یکپارچه در جای دیگر هم استفاده کرد، برای کار های گردشگری می شود استفاده کرد و این ظرفیت باربری ترافیکی سنگین ندارد برای مثلا پیاده روی ها برای جا هایی که می خواهد یک اتصالی را قرار دهند در آن استفاده کنند یعنی از خود این پل هم استفاده شود.

منبع: اخبار اجتماعی ‌صداسیما