استفاده از ظرفیت اقلیت های دینی برای حفاظت از محیط زیست

...
هم زمان با گرامیداشت هفته زمین پاک، با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و جمعی از مدیران استان تهران و اقشار مختلف مردم، حاشیه رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو پاکسازی شد.
اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه داریم تا محیط زیست را برای نسل های آینده حفظ کنیم و برای تحقق این امر باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کرد که یکی از این ظرفیت های کمتر شناخته شده، اقلیت های دینی و مذهبی هستند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: آب در نزد صابئین عنصری مقدس و ارزشمند است و از عناصر مهم محیط زیست نیز محسوب می شود و برای همه ادیان هم مقدس است؛ بنابراین باید زمینه حفاظت از آب به خوبی در بین مردم دیده شود.

مرادی پیشنهاد داد که همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن اقلیت های دینی بیشتر و تصویر مناسبی از آیین های زیست محیطی اقلیت ها منعکس شود.
وی همچنین از مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواست تا در مستندسازی بخش های زیست محیطی آیین مندایی همکاری کنند و برای رفع مشکلات این اقلیت در کنار رودخانه اقدامات مقتضی صورت گیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آیین مندایی پیوندهای زیادی با محیط زیست دارد و شما نمادهای این آیین هستید. پیشنهاد می شود برای هدفمند کردن فعالیت های محیط زیستی، یک خانه محیط زیست ایجاد و با برنامه ریزی دقیق، برنامه های خود را اجرا کنید.

در ابتدای این دیدار، یکی از بزرگان اقلیت دینی مندایی توضیحاتی درباره ارتباط این آیین با محیط زیست ارائه داد و از حضور و توجه مسئولین محیط زیست تشکر کرد.
شایان ذکر است مندائیان یا صابئین، پیروان حضرت یحیی هستند که در استان خوزستان و در کنار رود کارون زندگی می کنند. صابئین در دوران دفاع مقدس، پنج شهید و چندین آزاده و جانباز تقدیم راه دفاع از وطن کرده اند.




منبع: اخبار اجتماعی ‌صداسیما