اگر می خواهیم در قوه قضاییه تحول ایجاد کنیم باید به اتقان آراء برسیم

...
با آغاز فعالیت سامانه متمرکز ثبت و پیگیری تخلفات اداری، مراجعان به شعب و مراکز درمانی تأمین اجتماعی و نیز کارکنان و مدیران این سازمان می توانند گزارش موارد احتمالی تخلفات در حوزه های مختلف را به صورت کاملا غیرحضوری ثبت و پیگیری کنند.
خبرگزاري صدا و سيما حجت الاسلام والمسلمین سلطانی گفت: بر مبنای اصل ۱۶۷ قانون اساسی نامه ای به روسای دادگستری های کشور ارسال شد تا درصورت تعارض و اجمال قوانین که قضات باید رجوع به فتاوای فقهی کنند  مرکز تحقيقات فقهي حقوقي به ابهامات قضایی پاسخ دهد.

رئیس مرکز تحقیقات فقهی حقوقی افزود: از سال ۹۰ تاکنون بيش از ۱۸ هزار سؤال پاسخ گفته شده است و این در حالی است که از سال ۷۵ تا ۸۹ تعداد سوالات واصله هزار و ۵۰۰ مورد بوده است. 

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی گفت: سوالات واصله و پاسخ داده شده صرفا کاربردی و قضایی است و همچنین اسلوب و روش تهیه پاسخ اساتید این مرکز متفاوت از دیگر مراکز علمی است بدین نحو که هر پاسخ را دو ارزیاب بررسی می کنند و پاسخ ها همراه با مبانی فقهی آن ارسال می شود و در موازات بیان متون قدما، از مجتهدان معاصر نیز استفتا می شود.

رئیس مرکز تحقیقات فقهی حقوقی افزود: جهت پاسخ به سوالات واصله از مراجع محترم قضایی و در راستای بررسی دیدگاه فقها، استفتا از مراجع تقلید نیز انجام می شود، ولی کار این مرکز صرفا استفتا از علما نیست. در بسیاری از موارد اینجانب و یا همکاران محقق و پژوهشگر ما بصورت حضوری خدمت مراجع می رسیدیم تا درباره اخذ استفتا توضیحات تکمیلی حول محور سؤال پرسیده شده ارائه شود.

رئیس مرکز تحقیقات فقهی حقوقی گفت: علاوه بر دادگاه های کشور این مجموعه پاسخگوی سوالات دیوانعالی کشور، دادستانی کل، دادسرای انتظامی و دادسرای عالی قضات و دیگر مراجع عالی رتبه دستگاه قضایی نیز است و چندین رأی وحدت رویه حاصل زحمات پژوهشگران این مرکز است.

 

منبع: اخبار اجتماعی ‌صداسیما