حفظ تنوع ژنیتیکی از نابودی حیات وحش جلوگیری می کند

...
خبرگزاری صداو سیما حسن اکبری با اشاره به جزیره ای شدن زیستگاه های حیات وحش افزود: باید بتوانیم تنوع ژنیتیکی را در دل طبیعت حفظ کنیم اگر نتوانیم این کار را انجام بدیم حتما در آینده جمعیت حیات وحش نابود می شوند.
آقای اکبری تصریح کرد به عنوان مثال اینکه ما چه تعداد آهو داشته باشم خیلی مهم نیست، اما تنوع ژنیتیکی آهوان چه قدرباشد مهم است چرا که از ۱۰ راس آهو هزار راس تکثیر شود آین آهوان تکثیر شده از تنوع ژنیتیکی بسیار پایینی برخوردارخواهند شد بنا بر این ما باید تنوع ژنیتیکی را در دل طبیعت حفظ کنیم تا در آینده با نابودی جمعیت حیات وحش روبرو نشویم.
وی با اشاره به جمعیت کم یوزپلنگ که تعداشان به ۲۰ بیست قلاده هم نمی رسد گفت:اگر جمعیت این قدر کم باشد موجب درون آمیزی و یا همان ازدواج فامیلی زیاد می شود و این از نظر ژنیتیکی به شدت حیوان را ضعیف می کند و احتمال انقراض راخیلی بالا می برد.
آقای اکبری افزود:ما این را درمورد گونه های دیگر هم داریم یعنی اکثر مناطق ما دارند جزیره ای می شوندو در مناطق حفاظت شده مثلا جمعیت قوش و میش یا کله بز، آهو یا یا گونه های دیگر را داریم و به دلیل نبود نیرو و امکانات کافی نمی توانیم حفاظت انجام بدهیم.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئله کریدور ها می تواند خیلی به ما کمک کند ما یک تفاهم نامه ای هم با مرکز ملی ذخایر ژنتیک داریم که از حیات وحش بتوانیم نمونه های سلولی بگیریم نمونه های زنده که کشت پیدا کنندو در آینده یک گونه ای اگر در شرایط بحرانی قرار گرفت بتوانندبا کشت سلولی حیوان را برگردانند. مثلا اگر ما از ببر مازندران و یا شیر ایرانی سلول زنده داشتیم الان مرکز رویان یا مراکز مشابه می توانستند برای ما احیا کنند ما در مورد یوزپلنگ هم سلول های جنسی و هم و هم سلول های زنده شان را در آن مرکز سیو کردیم و قصد داریم برای گونه های مهم کشور مثل خرس ها مثل گربه سانان کوچک و مثل خیلی از گونه های در خطر انقراص بتوانیم این کار ا رانجام بدهیم.
آقای اکبری یکی از عملکردی سازمان حفاظت محیط زیست را بیمه شدن حیات وحش کشور در قبال آسیب به مزارع کشاورزی و دام مردم برشمرد و گفت: طی هماهنگی صندوق ملی محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی وزارت جهاد اگر حیات وحش مثلا به دام و یا کشاورزی مردم آسیب بزند آن ها می توانند با مراجعه به محیط زیست و با تکمیل پرونده می توانند خسارتشان را دریافت کنند.
وی مسئله قاچاق حیات وحش را از دیگر مسئله آسیب پذیری به حیات وحش کشور دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از گونه های زینتی که مشمول ضمائم سایتیست هستند از مرز های شرقی و جنوب شرق کشور وارد می شوند و به صورت غیر مجاز خرید و فروش می شوند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه اصناف مجوز هایی را به واحد های پرنده فروشی و همین طور مراکز معاملاتی می دهد و مشکلاتی رابرای ما برای ما ایجاد می کند و ما در برخی از شهر ها به ویژه تهران مشکل حادی در این زمینه داریم که متاسفانه سازمان محیط زیست از عهده برخورد با این ها بر نمی آید.
وی افزود: بخش زیادی از پرندگان شکاری در معرض خطر انقراض به ویژه هوبره، بالا وان و یا شاهین که از گونه پرندگان بسیار ارزشمند ما هستند به کشور های عربی حاشیه خلیج فارس و عراق خارج شدند.
آقای اکبری گفت:قصد داریم امسال با نیروی انتظامی، گمرک و برخی مراجع در خصوص خروج پرندگان یکسری مراوات و جلسات و آموزش هی را داشته باشیم.
وی افزود ما در مورد برخی از گونه ها یکسری از مطالعات را شروع کردیم که بسیار برای ما مهم است. مثلا در مورد گورخر ایرانی فقط یک جمعیت در استان فارس داریم
و بالطبع باید زیستگاه مناسب پیدا کنیم و بخشی از این گورخر را به آنجا منتقل کنیم و در مورد پلنگ و خزندگان ما امسال یک مطالعه کارگاهی را با حضور دانشگاه همینطور متخصصان سازمان در البرز یرنامه ریزی کردیم که بتوانیم برای پلنگ یکسری برنامه عملیاتی تهیه کنیم
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه تعارضات و هم تلفات پلنگ در کشور زیاد است و هم زیستگاه های آن ها به شدت در حال آسیب است گونه ای است که قلمرو وسیعی دارد و به طعمه های زیادی نیاز دارد به حضور انسان بسیار حساس است و ما می خواهیم با یک برنامه عملیاتی خطر انقراض پلنگ در کشور را کاهش دهیم.
آقای اکبری افزود:امسال حدود شش میلیارد تومان اعتبار برای یوز پلنگ گذاشتیم که به نظر این اعتبار بسیار کم است و اگر سازمان برنامه واقعا می خواهد گونه ای مثل یوز پلنگ به عنوان یک سرمایه زیستی نجات پیدا کند از نظر اعتبار حمایت کنند.
وی گفت: برای چند تا از استان ها از جمله چهار محال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان هرمزگان ، اردبیل درباره خرس اعتبار گذاشتیم تا بتوانیم با آموزش جوامع محلی وبا یک سری اقدامات بتوانند تعارضات خرس را کم کنند یک مقداری کمک کنند تا این گونه را حفظ کنیم در مورد خرس سیاه که در هرمزگان و سیستان است به شدت مشکل داریم و جزء گونه های در حقیقت آسیب دیده ما هستند
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در باره میش مرغ که بزرگترین و سنگین ترین پرنده است گفت: این پرنده در خطر انقراض تقریبا از زیستگاه ها غرب قزوین و همدان و بخش هایی از آذربایجان غربی ، کردستان و کرمانشاه زندگی می کرد، ولی هم اکنون محدود شده به یک لکه کوچکی در بوکان آذربایجان غربی و کل جمعیت آن فقط ۲۰ قطعه است و وضع خطرناکی دارد و ما برای آن ها هم یکسری برنامه هایی را تعریف کردیم از تکثیر میش مرغ گرفته تا موضوع جلب مشارکت مردمی و همینطور یکسری خرید محصول و یکسری اقدامات تخصصی برای اینکه بتوانیم این گونه را نجات دهیم.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:خشکسالی در بخش هایی از زیستگاه ها ایران مرکزی به ویژه شرق کشور که تنوع زیستی ارزشمند دارد، بسیار نگران کننده است.
آقای اکبری افزود: در زاگرس نگران آتش سوزی هستیم، چون پوشش خوب بوده و این پوشش کف جنگل وقتی که خشک می شود بسیار مستعد آتش سوزی می شود، ولی به همین نسبت در بخش هایی از زیستگاه ها ایران مرکزی مخصوصا شرق کشور به ویژه استان هایی مثل خراسان رضوی که تنوع زیستی ارزشمند دار د بسیار نگران خشک سالی هستیم.
وی گفت: هم منابع آبی مان به شدت کاهش پیدا کرد و هم رویشگاههامان به شدت ضعیف هستند متاسفانه سال قبل تلاش های زیادی کردیم، اما اعتباری بابت خشکسالی دریافت نکردیم امیدوارم امسال بتوانیم اعتبار لازم برای رفع خشکسالی دریافت کنیم.
وی گفت: دستورالعمل رتبه بندی باغ وحش های کشور تمام شده و در مرحله اجرا است ما باغ وحش های کشور داریم رتبه بندی می کنیم و می خواهیم آخر سال به این نتیجه برسیم که بهترین باغ وحش های ما از نظر شاخص های محیط زیستی کدام است که آموزش محیط زیست وهم حفاظت و هم نگهداری حیات وحش در آن باغ وحش بااصول استاندارد های محیط زیست همخوانی دارد دستورالعمل تعین منزلت مناطق یعنی ما درجه بندی مناطق را داشته باشیم از نظر میزان تنوع دست نخوردگی و مشارکت جامعه محلی و به یک رتبه بندی مناسب برسیم و بتوانیم در حوزه محدودیت را آن استفاده کنیم
نظرمن یکی از امکانات نجات سازمان از این فقر و از این وابستگی تام به بودجه دولت این است که به سمت طبیعت گردی برود و بتواند از مناطقش استفاده کند و درآمد ناشی از آن را صرف حفاظت کند و همین طور بخش هایی از جامه محلی را در مدیریت حیات وحش دخیل کند
ما یک دستورالعمل داخلی تدوین کردیم که بزودی انشاالله ابلاغ خواهد شد این راه را تا حدودی بازی می کند، اما برای اینکه بتوانیم دراین زمینه توفیق بهتری داشته باشیم نیاز به مصوبه دولت داریم که در حقیقت داریم آن را پیگیری می کنیم.

منبع: اخبار اجتماعی ‌صداسیما