حسینیه حجت؛ پایگاه اتحاد و همدلی اهالی | ماجرای خرید زمین این حسینیه چه بود؟

  «حسینیه حجت» نه تنها در محله نازی آباد بلکه در تمامی محله های منطقه و حتی مناطق دیگر شهر تهران شناخته شده و در مناسبت های خاص از جمله ماه های محرم و صفر میزبان صدها نفر از عزاداران و شهروندان است.

همشهری آنلاین- مریم لطفی : نازی آبادی ها به وجود این مکان مذهبی در محل سکونت خود افتخار می کنند و اگر بخواهند به کسی نشانی مکانی را بدهند، براساس نشانی حسینیه این کار را می کنند. در این گزارش با چگونگی ساخت و شکل گیری این حسینیه آشنا می شوید.  

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 سینمایی که حسینیه شد  

حسینیه حجت ۱۱۷۰ مترمربع مساحت دارد. قطعه زمینی که دهه ۴۰ دراختیار شهرداری بود، به مزایده گذاشته شد. فردی به نیت ساخت سینما این زمین را خرید اما ساخت سینما در کنار مسجد الرسول ص به مذاق اعضای هیئت حضرت ابوالفضل ع که اهل قم بودند، خوش نیامد و تصمیم می گیرند به هرقیمتی شده این زمین را بخرند. این طور شد که پول های نقد خود را روی هم ریختند و سند خانه هایشان را در گرو بانک گذاشتند و با گرفتن وام این زمین را به ۳ برابر قیمت اصلی خریدند. بعد از آن تصمیم گرفتند در این محل حسینیه ای بسازند.  

 عزاداری در چادر 

اعضای هیئت که پولی در بساط نداشتند تا حسینیه را بسازند، توسط شخصی به نام حاج «میرزا محمود حاج باقری» از تولیت حضرت معصومه س چادر برزنتی بزرگی گرفتند و خیمه حسینیه را برپا کردند. هیئت امنای حسینیه ۱۲ نفر بودند و در ماه های محرم و صفر و مراسم هفتگی، این چادر را برپا می کردند تا اینکه ۸ سال بعد با کمک مردم ساخت حسینیه حجت شروع شد. مساحت حسینیه زیاد بود و اعضای هیئت امنا به لطف خدا، عنایت ائمه اطهار ع و زحمت زیاد توانستند این مکان مذهبی را معرفی و عزاداران زیادی را به سوی خود جلب کنند. این روزها به خصوص ایام خاص، گاهی جا برای نشستن در این حسینیه پیدا نمی شود و دسته زنجیرزنی آن تا خیابان شهید رجایی کشیده می شود.  

 فعالیت های انقلابی در حسینیه

بسیاری از اعضای حسینیه حجت قبل از انقلاب اسلامی مقلد امام خمینی ره بودند. به همین خاطر همیشه وسط رساله آنها عکسی از امام ره وجود داشت. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هم، اعضای این حسینیه شب ها به صورت نوبتی از محله پاسداری می کردند. این حسینیه در زمان جنگ تحمیلی هم فعالیت های زیادی در پشت جبهه داشته و کامیون کمک های مردمی از این حسینیه به جبهه فرستاده می شد. به گفته اهالی، یکی از اعضای هیئت به نام مرحوم حاج احمد شمشادی فر نیز همیشه با خودرو شخصی به جبهه می رفت و کمک های مردم را تقدیم رزمندگان می کرد.  

 شهیدان آشنا 

چندنفر از فرزندان و اعضای این حسینیه شهید شده اند؛ از جمله این شهدا می توان به «سید حسن بوتیمار»، «سید ناصر بوتیمار»، «جواد انباردار»، «سید محمد و سید حسن صنیع خانی»، «عباس و محمد حاج باقری»، «حسن فیروزنیا»، «حبیب برزنده» و «محسن پورعظیمی» اشاره کرد. شهید سید حسن بوتیمار از نخستین شهدای محله نازی آباد بود که درکنار شهید چمران می جنگید و سال ۱۳۶۰ در سوسنگرد با تیر مستقیم دشمن به شهادت می سد. پدرش سید هادی، او را غسل می دهد و پس از چراغانی کوچه، در بین اهالی شیرینی پخش می کند. این پدر شهید جزو بانیان اصلی حسینیه بوده که در سال ۱۳۱۴ در شهر مقدس قم به دنیا آمده است.  

 کانون قرآنی سیار 

هیئت حضرت ابوالفضل ع که هسته اولیه تشکیل حسینیه حجت بوده، سال ۱۳۳۲ توسط قمی های مقیم مرکز تشکیل شده است. این هیئت مذهبی، اوایل به صورت یک کانون قرآنی سیار در محله دایر شد و شب های جمعه جلسات قرآن و دعای کمیل در منازل اعضا، برپا می شد. حاج «میرزاعلی شمشادی» به شرکت کنندگان در این جلسات آموزش می داد و غلط های قرائت قرآن آنان را برطرف می کرد.  

فعالیت های حسینیه

شب های جمعه مراسم دعای کمیل در این حسینیه برقرار است و بعد ازظهرهای شنبه و دوشنبه جلسات قرآن برای بانوان و روزهای یکشنبه و چهارشنبه برای آقایان برگزارمی شود. در حال حاضر در این حسینیه ۳۸ بار در طول سال بعد از نماز صبح برنامه عزاداری باشکوهی برگزار می شود که برخی مواقع از تلویزیون پخش می شود. جشن عید غدیر این حسینیه هم از جشن های بزرگ منطقه است.  

دانستنی ها

 یکی از بن اهای مسجد، مرحوم استاد «رضا خوشنواز» بود که در اوایل ساخت این مکان مقدس از داربست افتاد و به رحمت خدا رحمت.  
 نذری قیمه حسینیه حجت، زبانزد مردم نازی آباد است. قیمه هایی که روزگاری در دیگ های مسی روی آتش و با هیزم پخته می شد و بوی عطرش همه محل را پر می کرد.  
 فردی به نام حاجی صادقی، سفره دار بود و حاج علی نقی انباردار پدر شهید جواد انباردار خالصانه برای حاضران غذا می کشید و از این دیگ های غذا چیزی برای خود و خانواده اش بر نمی داشت.  
 سید هادی بوتیمار، میاندار دسته بود و مردم به او به خاطر سید بودن خیلی ارادت داشتند و بچه هایشان را که سقا می کردند، به دستش می سپردند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۶در تاریخ ۱۳۹۴/۰۷/۲۶

منبع: همشهری