اربعین؛ سرمایه اجتماعی و فرصت اعتمادسازی

تمدن نوین اسلامی بر محور و قطب اهل بیت ع ، به ویژه حضرت سیدالشهدا ع در حال شکل گیری است به شرط آنکه اسباب و لوازم آن را هم فراهم کنیم. در اربعین بزرگ ترین اجتماع پیروان و محبان اهل بیت شکل می گیرد.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: اربعین با زدودن بعضی پیرایه های آن، لازم است که بماند و روشن است که نوع حضور مردم در منطقه تأثیرات مثبتی در ژئوپولتیک شیعه دارد.

اربعین فرصت مهمی برای ایجاد یک سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی پیش می آورد. در حالی که دشمنان سعی کرده اند به شکل های مختلف و با فعال کردن گسل های قومی و فرقه ای باعث تفرقه بین شیعیان شوند، اربعین باعث شده شیعیان و بلکه فراتر از شیعه، محبان اهل بیت، کنار هم قرار بگیرند. این ویژگی ممتاز فرصتی برای زمینه سازی تمدن نوین اسلامی ایجاد می کند؛ زیرا تمدن نوین اسلامی نیازمند شکل گیری امت اسلامی و سپس دولت اسلامی است.

امت اسلامی زمانی شکل می گیرد که بر اساس تعریف منافع جدید، هویتی شکل بگیرد که بتوانیم زمینه تشکیل تمدن نوین اسلامی را بر اساس ارزش های اسلامی و دانش و معارف اسلامی، شکل بدهیم. اربعین مقدمه مطلوبی برای این امر است و از این رو، بر صیانت و ارتقای جنبه معرفتی آن تاکید می شود تا همگرایی ایجاد شود، بر عکس برخی تحرکات تفرقه افکن.

 زائران ایرانی باید توجه داشته باشند که آنها در کشور عراق سفیران یک نهضت بزرگ هستند و چشم دیگر ملت ها به رفتار و حرکات آنها دوخته شده است. در این حماسه که در مرزهای مشترک ایران و عراق اتفاقات می افتد و موکب های بسیاری مستقر می شوند، ضرورت دارد عکاسان خبری به نحو شایسته این صحنه ها را انعکاس دهند و اهالی رسانه به ماهیت خدمت رسانی عراقی ها بپردازند.

برخی اقدامات معنای خاصی برای عراقی ها دارد. به عنوان مثال، گذاشتن غذا بر سر خادمان، به این دلیل است که آنان معتقدند زائر سیدالشهدا ع نباید خم شود و این از عمق ارادت عراقی ها نسبت به زائران اباعبدالله الحسین ع حکایت می کند. شاهد بوده ایم که رسانه های خارجی تلاش کرده اند واقعیت حماسه بزرگ اربعین را کتمان کنند که با تلاش عکاسان، خبرنگاران و اهالی رسانه این امر محقق نشده و امروز اربعین حسینی به پدیده ای شناخته شده در جهان تبدیل شده است.

اربعین امسال بهتر از سال گذشته برگزار خواهد شد، چرا که عراق در یک سال اخیر آرامش سیاسی و رونق اقتصاد بیشتری را تجربه کرده است. امیدواریم این بار نیز شاهد برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین حسینی باشیم.

منبع: همشهری