دیدار دیپلماتیک فرمانده مرزبانی خوزستان و فرمانده منطقه چهار عراق

اهواز - فرمانده مرزبانی استان خوزستان با فرمانده منطقه چهارم مرزبانی کشور جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در خصوص حل مسائل و مشکلات جاری مشترک در مرزهای دو کشور خصوصا مرزهای زمینی و رودخانه بین المللی اروند رود، پایانه های مرزی شلمچه، نشست مشترکی با حضور سردار «لطفعلی پاکباز» و جمعی از کارشناسان امور مرزی خوزستان و هیأت متشکله از منطقه چهارم مرزبانی عراق به سرپرستی سرلشکر «ظافر شلال مزهر» فرمانده مرزبانی منطقه چهارم جمهوری عراق به میزبانی هیئت عراقی در شهر بصره کشور عراق برگزار شد.

بنا به این گزارش در این نشست مشترک طرفین پس از بحث و بررسی مسائل مرزی دو کشور در حوزه های امنیتی و مرزی، مبارزه با قاچاق کالا و عابر غیرمجاز، توسعه روابط اقتصادی، روان سازی ترانزیت پایانه های مرزی و حل مشکلات حوزه گمرکات دو کشور به گفتگو پرداختند.

فرمانده مرزبانی خوزستان در حاشیه این نشست به خبرنگار مهر گفت: با توجه به برنامه ریزی های قبلی جلسه تعاملی با همتای عراقی خود داشتیم که در این جلسه مباحث و مسائل مرزی مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی در این رابطه انجام شد.

سردار پاکباز در ادامه ضمن تاکید بر کنترل بیشتر مرزها و ترددات مرزی و رعایت قوانین و مقررات اظهار کرد: مرزبانان هر دو کشور با توانمندی که دارند در بحث امنیت مرزها تلاش مضاعفی خواهند داشت و در این زمینه به توافقات بسیار خوبی از جمله گشت های هم زمان و مشترک در نقاط مرزی و اروند رود رسیده ایم.

در ادامه سرلشکر «ظافر شلال مزهر» فرمانده منطقه چهارم مرزبانی عراق بیان کرد: بین ۲ کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق عهد برادری و اخوت برقرار است، این ۲ کشور دارای مشترکات زیادی هستند و تلاش می شود تا با برگزاری این نشست های مرزی امنیت در مرز ۲ کشور حفظ و ارتقا یابد.

در ادامه، فرماندهان مرزبانی استان خوزستان و منطقه چهارم عراق با اظهار رضایت از حسن همجواری و ایدئولوژی های مکتبی ۲ ملت بزرگ ایران و عراق، رفع برخی موانع در ترددهای مرزی و افزایش تعاملات مرزی در جهت بهبود و تثبیت امنیت پایدار در هر دو سوی مرزهای ایران و عراق ابراز داشتند.

بر اساس این گزارش، ساماندهی شناورهای صیادی و تجاری در اروند رود، تأمین امنیت رودخانه بین المللی اروند، تسهیل در کشتیرانی، ایجاد لایه های امنیتی و افزایش تعاملات در راستای تحکیم روابط بین دو کشور همسایه از بخش های دیگر این دیدار دیپلماتیک بود.

در این دیدار رسمی و دیپلماتیک که با استقبال ویژه فرمانده مرزبانی منطقه چهارم عراق همراه بود پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، تفاهم نامه ای تنظیم و به امضای سردار «پاکباز» فرمانده مرزبانی خوزستان و سرلشکر «ظافر شلال مزهر» فرمانده منطقه چهارم مرزبانی عراق رسید.

منبع: اخبار اجتماعی مهرنیوز