فروریختن دیوارهای بلند قلعه‌مرغی | بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه اینجاست

زمین های قلعه مرغی که سال ها به عنوان منطقه نظامی، بخش وسیعی از منطقه ۱۹ را به خود اختصاص داده بود سال ۱۳۹۱ به بزرگ ترین بوستان پایتخت تبدیل شد.

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: تولد پادگان قلعه مرغی به زمانی برمی گردد که نخستین فرودگاه پایتخت در این محدوده ساخته شد. البته این فرودگاه نه برای توسعه حمل ونقل هوایی، بلکه برای فرود فقط دو هواپیمای انگلیسی ساخته شد. در تیرماه ۱۳۰۱ انگلیسی ها درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران را داشتند و دولت وقت هم برایشان زمین های این محدوده از شهر را در نظر گرفت. نشستن و برخاستن طیاره ها باعث شده بود تا اهالی این محدوده را قلعه مرغی بنامند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

سال ها مردم از کنار دیوارهای بلند آن رفت وآمد می کردند. این محدوده نظامی پتانسیل خوبی برای احیا و توسعه محله های اطرافش را داشت؛ محله هایی که به واسطه بافت فرسوده و تراکم جمعیتی با مشکلات زیادی روبه رو بودند. نکته مهم نبود فضای سبز و فقدان محلی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان این محدوده بود. متأسفانه تراکم جمعیتی این محدوده سال ها برای اهالی مشکلات زیادی ایجاد کرده بود. تبدیل این پادگان به فضای فرهنگی تفریحی بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

هیجان در بزرگ ترین بوستان خاورمیانه

بوستان ولایت بزرگترین پارک خاورمیانه در انتهای اتوبان نواب، در زمین فرودگاه قدیمی قلعه مرغی بنا شد. پروژه ساخت پارک ولایت در روز بزرگداشت منابع طبیعی در سال ۱۳۸۹ با حضور رهبر جمهوری اسلامی ایران در زمین فرودگاه قدیمی قلعه مرغی استارت خورد و در سال ۱۳۹۱ به صورت رسمی افتتاح شد. مساحت این بوستان بیش از ۳ میلیون مترمربع است که با طراحی مناسب فضاهای آن پرشده است. این پارک ظرفیت بازدید روزانه ۲۰۰ هزار گردشگری را دارد.

بوستان ولایت یکی از بهترین مکان ها برای علاقه مندان به ورزش است. جالب اینکه بخشی از این بوستان به نام شهر ورزش نام گذاری شده است. شهر ورزش در ضلع غربی پارک ولایت بنا شده است.

۵ هزار مترمربع از این پارک با نام قلعه شادی مختص به کودکان است با انواع بازی های دیجیتالی وتحرکی خاص و جذاب.

این بوستان فرصت تجربه انواع ورزش های خاص و هیجان انگیز را به شهروندان تهرانی می دهد. تفریحاتی همچون راپل، بانجی جامپینگ، دیوارنوردی و صخره نوردی، پاراگلایدر، اتومبیل رانی سرعتی، کارتینگ و موتورسواری حرفه ای تجربه هیجان انگیزی را برای شهروندان فراهم می کنند. نکته جالب اینکه باند پرواز بادبادک های این بوستان در باند قدیمی فرودگاه در ضلع شمالی شهر ورزش بوستان ولایت قرار دارد. اینجا همه بدون محدودیت سنی می توانند بادبادک های رنگی هوا کنند.

منبع: همشهری