مرکز ستاره‌شناسی در خانه متروکه

خانه باغ دزاشیب، به جا مانده از دوران قبل از انقلاب، که در میان برج ها و ساختمان های چندین طبقه محاصره شده ، اکنون با نام مرکز علوم و ستاره شناسی تهران میزبان علاقه مندان به علم ستاره شناسی است.

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: این ساختمان معماری مدرنی دارد و تا قبل از انقلاب اسلامی محل زندگی اسدالله علم بوده است. علم، یکی از مهم ترین چهره های سیاسی دوران محمدرضاشاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵تا۱۳۵۶و نخست وزیر ایران از سال۱۳۴۱تا۱۳۴۲بود. او تا آخرین روزهای حیاتش در همین خانه زندگی می کرد و وقتی به سرطان خون مبتلا شد برای درمان به کشورهای فرانسه و آمریکا رفت، اما درمانش موفقیت آمیز نبود و در فروردین ۱۳۵۷ در آمریکا درگذشت.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

شومینه به جا مانده از خانه اسدالله علم

خانه باغ اسدالله علم بعد از انقلاب اسلامی به صورت متروکه رها شده بود و در سال ۱۳۷۹ شهرداری آن را به دو بخش تقسیم کرد. محوطه باغ آن به بوستان عمومی تبدیل شد که اکنون با نام پارک مینا شناخته می شود و ساختمان اصلی هم در قسمت شمالی باغ، با هدف آموزش علاقه مندان به علم نجوم، تغییراتی یافت و به نام مرکز علوم و ستاره شناسی فعالیت خود را شروع کرد. پایه گذار این مرکز استاد احمد دالکی، پدر نجوم ایران، است. این مرکز با مساحت ۶ هزار متر مربعی و زیر بنای حدود ۳ هزار متر مربعی، اکنون یکی از زیرمجموعه های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک است.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران ۷ تالار دارد که متناسب با آموزش های نجوم طراحی شده است. تالار کهکشان یکی از بخش های این مرکز است که در گذشته تالار پذیرایی خانه اسدالله علم بوده است. شومینه ای بزرگ در این تالار یادگار همان دوران است. تالار آموزشی این مرکز نیز در اتاق کار اسدالله علم دایر است. خانه باغ اسدالله علم استخر بزرگی دارد که اکنون پشت ساختمان مرکز به همان شکل باقی مانده است. مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در دزاشیب، روزانه میزبان تعدادی از دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به علم ستاره شناسی برای بازدید از تالارهای هفتگانه یا شرکت در دوره های آموزشی این مرکز است.

منبع: همشهری