الگوی تمام نشدنی

انسان ها و سازمان ها و نهادهای اجتماعی و جوامع و تمدن ها می توانند محل بروز و ظهور بیشتر جذابیت در عالم باشند.

علی مهدیان؛ استاد حوزه و دانشگاه: جذابیت و زیبایی، واقعیتی دارد که جوشیده از بروز و ظهور یافتن اوصاف و صفات خداوند است. در عالم خلقت که «نظام احسن» است، همه زیبایی ها در همه موجودات نهفته است. «فاینما تولوا فثم وجه الله» هر سوی که چشم بچرخانیم، زیبایی می بینیم.
دل هر ذره را که بشکافی  / آفتابیش در میان بینی
 اگر کسی بتواند آن وجه الهی را در عالم ببیند، یعنی موحدانه نگاه کند، حتی تلخ ترین صحنه ها به لحاظ ظاهری برایش مظهر «ما رأیت الا جمیلا» خواهد بود.
اما انسان ها و سازمان ها و نهادهای اجتماعی و جوامع و تمدن ها می توانند محل بروز و ظهور بیشتر جذابیت در عالم باشند. انسان ها می توانند با عبودیت خود، کاری کنند که «تخلقوا باخلاق الله» شوند؛یعنی ظهوردهنده «و علم الادم الاسماء کلها» باشند. اسم ها و ویژگی هایی که مظهر زیبایی و جذابیتند «و لله الاسماء الحسنی» این زیبایی است که چشم را خیره می کند، چون «کلمه الله هی العیا» است. این زیبایی که هر چه بیشتر ظهور و بروز پیدا کند، در عالم دیگران را جذب خود می کند.
«الل ه م إ ن ی أ س أ ل ک م ن ب هائ ک ب أ ب هاه و کل ب هائ ک ب ه ی، الل ه م إ ن ی أ س أ ل ک ب ب هائ ک کل ه . الل ه م إ ن ی أ س أ ل ک م ن ج مال ک ب أ ج م ل ه و کل ج مال ک ج م یل ، الل ه م إ ن ی أ س أ ل ک ب ج مال ک کل ه »
این بها و حسن و جمال چیزی است که انسان موحد و جامعه توحیدی دنبال می کند تا به آن دست یابد. این زیبایی و جذابیت مخصوص موحدین است.
هویت انسانی دارای شعور و اراده چه در قامت فرد انسان چه در قامت تشکیلات و سازمان و نهاد و چه در قامت جامعه می تواند به این جایگاه برسد. اما 2سؤال:
این ویژگی چگونه است و چگونه به دست می آید؟
جذابیت توحیدی نخستین ویژگی اش «جامعیت» است. هم لطافت دارد هم قدرت، هم اشداء است و هم رحماء. هم با مردم با کرامت و صفا و صلح و سلم برخورد می کند و هم با دشمنان و ظالمان در اوج شدت و حدت و عزت.
اگر اهل احساس است، اهل عمل است، اهل عقلانیت هم هست و نگاه عمیق و راهبردی دارد.
اگر اهل ایمان و عقیده دینی است اهل اقامه و حاکمیت و سیاست توحیدی هم هست.
همه اینها با هم در چنین هویتی جمع است و همین ریشه جذابیت و زیبایی آن است.
امام ره جمع اوصاف متعارض بود، امت او نیز چنین بود. سرداران و مجاهدان او نیز. حاج قاسم و حججی و ابراهیم هادی و دیگران چنین بودند.
مجمع اضدادبودن و جامع بودن از ویژگی های مشترک آنهاست.
اگر به توصیف رهبری درباره سازمان سپاه پاسداران نیز دقت کنیم، به همین نکته می رسیم.
جمع علم و عمل، جمع قدرت سخت و نرم، جمع واقع گرایی و آرمانجویی و....
اما راه دستیابی به چنین جامعیتی چیست؟ چگونه یک فرد یا سازمان یا جامعه می تواند به چنین جایگاهی برسد؟ چگونه همه اینها به وحدت و جمعیت در یک انسان جمع می شوند؟
راهش اتصال به انقلاب و حفظ این اتصال است. انقلاب را یک پدیده سیاسی صرفا نباید دید؛ بلکه یک هویت ایمانی دارد. انقلاب یک تحول است در جان امت. به تعبیر رهبری یک «بعثت درونی» است. یقظه و بیداری است. قیام است.
غرور و خودشیفتگی ضد آن است. رهاکردن و پاسداری نکردن، ضد آن است. تنبلی و کسالت ضد آن است. باید پاسدار این سلوک معنوی بود؛ یعنی تقوا داشت.
این عبودیت و این تقوا و آن سلوک و قیام که در اندازه امت نامش مقاومت و استقامت جامعه است و در جان فرد نیز ثبات قدم و تقوا و مراقبت است، انسان را قدم به قدم به چنان جایگاهی می رساند که در دنیای پر از جذابیت های دروغین و پر از سخنان اعجاب آور ولی سر کاری، شما را تبدیل به مظهر کلمه الله هی العیا می کند؛ مظهر و لله الاسماء الحسنی، مظهر جذابیت برتر و اینگونه است که الگویی ماندنی خواهیم شد برای همه.
 

منبع: همشهری