وقف پول قرآنی را باید در دستور کار قرار داد

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه: ...
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف پول قرآنی را باید در دستور کار قرار داد و برای این موضوع نیز باید اهمیت ویژه ای قائل بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی کشور که صبح امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: در آیات ابتدایی سوره صف امر جهاد برای مباحث جنگ بیان شده است. در این سوره اگر کسی جهادگران را دوست دارد ولی خودش اقدامی نمی کند مخاطب این آیه است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن، سوره مبارکه صف و در آیه دوم می فرماید: «ی ا أ ی ه ا ال ذ ین آم ن وا ل م ت ق ول ون م ا ل ا ت ف ع ل ون »، در ادامه در آیه بعد می فرماید: «إ ن الل ه ی ح ب ال ذ ین ی ق ات ل ون ف ی س ب یل ه ص ف ا ک أ ن ه م ب ن ی ان م ر ص وص »، برخی مفسرین و از جمله علامه طباطبایی در مورد این «ل م ت ق ول ون م ا ل ا ت ف ع ل ون » می فرماید در مورد جنگ و جهاد است، یعنی در مورد افرادی است که جهادگران را دوست دارند، اما کاری نمی کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در یک آیه مانده به آخر سوره مبارکه صف «ت ؤ م ن ون ب الل ه و ر س ول ه و ت ج اه د ون ف ی س ب یل الل ه ب أ م و ال ک م و أ ن ف س ک م ذ ل ک م خ ی ر ل ک م إ ن ک ن ت م ت ع ل م ون »، به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید، اگر بدانید برای شما بهتر است. حضرت علی ع می فرماید که تجارت پرسود، من هستم. لذا سیدالشهدا که فرزند اوست ثارالله ع می شود.

خاموشی با اشاره به اینکه همه اینها را خواندم تا به آیه «و أ خ ر ی ت ح ب ون ه ا ن ص ر م ن الل ه و ف ت ح ق ر یب و ب ش ر ال م ؤ م ن ین » برسم، گفت: رهبر معظم انقلاب وقتی فرمود دوران بزن در رو تمام شد، امروز مقاومت اسلامی نشان داد دوران بزن در رو تمام شده است. ان شاءالله این پیروزی ها را ببینیم و می بینیم.

وی در این نشست به بحث وقف قرآنی پرداخت و اظهار کرد: به طور طبیعی واقفان متولی تعیین می کنند و متولیان هستند که از لحاظ شرعی و قانونی باید رسیدگی کنند و پاسخگو باشند ما نیز نظارت استصوابی می کنیم. اگر متولی درست عمل نکرد، تذکر می دهیم، اگر درست نشد به صورت دیگر عمل می کنیم.

خاموشی تصریح کرد: پنج هزار موقوفه منفعتی که در حوزه قرآن وجود دارد و در آن ذکر شده است برای امور قرآنی باشد. اینها تمام نیت قرآنی هستند. وقف منفعتی، یعنی شخص واقف آمده است زمین زراعتی یا تولیدی خود را گذاشته و عایدات آن را به نشر قرآن، آموزش قرآن و وقف کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از زمانی که استفتا پول و سهام را از محضر مقام معظم رهبری به عمل آوردیم توانستیم حرکت خوبی را در این زمینه انجام دهیم. اخیرا هم به دنبال استفتا وقف سکوها پلتفرم ها هستیم. وقف پول میدان را باز کرده است، یعنی می توانیم بگوییم جامعه قرآنی در هر شهر و هر استان یک حساب افتتاح و اعلام کند که متولیان این وقف قرآنی ها هستند. آن وقف را هم برای آموزش، کتابت، حفظ، توسعه فرهنگ قرآنی، سبک زندگی قرآنی یا هر موضوع دیگری که احساس نیاز می کنند، انجام دهند. وقف پول بسیار کارگشاست.

خاموشی با طرح این سوال که سازمان اوقاف و امور خیریه باید چه کند؟ تصریح کرد: سازمان اوقاف باید ترغیب و تشویق کند تا مردم با نیت قرآنی وقف کنند. این تشویق ها حتما مثمر ثمر خواهد بود. اگر در حوزه نشر قرآن وقفی صورت گرفته است، نمایشگاهی هم تشکیل دهیم ببینیم چه ن س خی نوشته شده است. اگر وقف در حوزه پژوهش قرآنی بوده است، نتایج آن پژوهش را نمایش دهند تا مردم ببینند. همین شفاف سازی عملی است که ما در تمام این مسیر در خدمت شما هستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: سازمان اوقاف می تواند با مولدسازی و رفتن به سمت به جریان انداختن پول های راکد، وقف را به سمت رفع نیازهای مردم ببرد و از جانب دیگر به سمت رعایت وقف برای کارهای سودآور اتفاقات خوبی را رقم بزند. در حال حاضر در دانش بنیان ها کارهای خوبی کرده ایم.

وی در ادامه به ذکر نمونه هایی از ورود وقف به دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم حفظ موقوفه داشته باشیم و افزایش منابع را به صورت منطقی، علمی و عرفی افزایش دهیم، اجرای نیت ما چندین برابر خواهد بود.

خاموشی در پایان تصریح کرد: وقف پول قرآنی را در دستور کار قرار داده و برای این موضوع اهمیت ویژه ای قائل باشیم که به نتیجه خواهید رسید. از طریق این نوع وقف می توان در حوزه امور قرآنی کارهای اثرگذاری انجام داد.

منبع: اخبار مذهبی مهرنیوز