رهبر انقلاب در هر حوزه‌ای که ورود می‌کنند سرآمد و مبتکر می‌شوند

در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبرانقلاب مطرح شد؛ ...
کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری به همت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه و ده ها مرکز علمی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری با حضور طهرانچی رئیس اولین اجلاس کنگره، حجت الاسلام دکتر رضایی دبیرعلمی کنگره، حجت الاسلام دکتر موسوی دبیر اجرایی کنگره، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، حجت الاسلام دکتر شریفانی دبیر اولین اجلاس کنگره به همت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه و ده ها مرکز علمی برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب شخصیتی ذوالابعاد و فقیه اصولی مدیر و مد بر است

آیت الله علی اکبر رشاد در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: در مورد کسی سخن می گوئیم که ذوالابعاد و یک فقیه اصولی مدیر و مدبر است که امروز رهبری جبهه مقاومت را در دست دارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب یک شخصیت فرهنگی برجسته است، افزود: ایشان در انواع هنر صاحب دید است و در بعضی بخش ها مانند شعرشناسی سرآمد و یک مفسر برجسته هم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر از من بپرسند بارزترین ویژگی این شخصیت ذوالفنون چیست؟ می گویم برجسته ترین وجه ایشان قرآنی بودن شان است.

وی اظهار کرد: ایشان در هر حوزه ای که ورود می کنند سرآمد و مبتکر می شوند چه رسد به قرآن که مهم ترین دغدغه تخصص رهبر معظم انقلاب است، حتی در مورد خط نگارش و قرائت قرآن هم نظرات ویژه و فنی دارند.

رشاد تصریح کرد: نوآوری و تسلط کارشناسانه به مسائل از ویژگی های رهبر معظم انقلاب است و می توانیم مجموعه وسیعی از کار تفسیری را از بیانات ایشان استخراج کنیم.

حکمرانی مبتنی بر قرآن در اندیشه های رهبر انقلاب موج می زند

سپس محمدمهدی طهرانچی، با بیان اینکه توجه به این اندیشه ها نگاهی جدید را برای اشراب از آموزه های قرآنی به انسان می دهد، اظهار داشت: برای اینکه قرآن کریم در زندگی مان مهجور نباشد، بایستی تلاش مضاعفی انجام دهیم، چرا که براساس قرآن کریم می توانیم تعلیم و تربیت، سبک زندگی، حکمرانی و را پایه ریزی نمائیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم تنها حدیث گذشته نیست، بلکه دوای دردهای کنونی و آینده ماست، افزود: قرآن کریم دربردارنده پدیده های انسانی، طبیعی و اجتماعی و مبتنی بر گزاره های زندگانی است که باید با بهره گیری از تمام ارکان شناختی با قرآن کریم روبرو شویم.

وی جامعه، اقتصاد و حکمرانی دانش بنیان را از کلیدواژه های به روزی دانست که قرآن کریم برای آنها تبیین های دقیقی را مطرح کرده است، ادامه داد: متأسفانه ما سیاستگذاری و برنامه ها را تقلید و قالب ها را کپی برداری و در ادامه به تطابق آن با آموزه ها می اندیشیم، در حالی که در حکمرانی اسلامی باید چرایی را به خوبی ترسیم نمائیم، زیرا پاسخ به چرایی همچون ریل حرکت قطار حکمرانی اسلامی است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: وقتی سخن از حکمرانی می کنیم، یعنی سیاستگذاری و برنامه ریزی و قانون گذاری در حوزه سلامت، فرهنگ، اقتصاد، علم و فناوری، علوم اجتماعی و مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه فلسفه و رویکرد سیاستگذاری خیلی از نظامات ما پرورش یافته رویکردهای غربی است، حکمت و علم را دو لازمه حکمرانی مبتنی بر آموزه های قرآنی دانست و با بیان اینکه حکمت درک جریان حقایق عالم است، افزود: علم جهت مند در مسیر شناخت پدیده است که کارکرد جهت داری در این پدیده دارد.

طهرانچی تأکید کرد: با سیر در اندیشه های رهبر معظم انقلاب می توان دریافت که راهبری نظام اسلامی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و باورمندی مطلق به سنت های الهی در آن موج می زند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مجتهدی دارای مکتب سیاستگذاری حکمرانی اسلامی است که از آن به اندیشه های راهبردی یاد می شود.

وی با بیان اینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب، تحول نیازمند پشتوانه فکری است و بدون پشتوانه فکری نمی توان به تحول رسید، اظهار کرد: رهبر انقلاب عالم قرآنی مبتنی بر درک زمانی عینیت حکومت اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب اعتقاد به حاکمیت الهی مبنای فلسفه حکمرانی سیاسی است، گفت: نظام سیاسی اسلام، نظام حاکمیت الهی به معنای جامع و کامل است.

وی، حکمرانی بر اساس علم مبتنی بر قرآن را بسیار مهم و ضروری دانست که در اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی موج می زند.

در ادامه این مراسم از کتاب سه جلدی «سلسله منشورات کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» که چکیده مقالات دانشگاه آزاد اسلامی است و به همت دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، محمد امینی تهرانی و محمدرضا حقیقت سمنانی گردآوری شده، رونمایی شد.

در این مراسم از فائزه سادات عظیم زاده اردبیلی، حامد فتحعلیانی، سیدرضا موسوی و طیبه زارعی به عنوان نویسندگان مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی توسط دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه با همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز علمی در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه و در ۱۵ محور با موضوعات قرآنی برگزار شد. طی دو سالی که از انعقاد این تفاهم نامه همکاری می گذرد، ۱۸۳پ یش نشست علمی، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی ترویجی برگزار شده است.

حدود ۲۳۴۰ چکیده مقاله و ۱۶۳۰ اصل مقاله به ۲۱ زبان از ۱۸ کشور، به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از میان آنها ۴ مقاله انتخاب شدند

منبع: اخبار مذهبی مهرنیوز