کتابخانه‌های ملی ایران و فیلیپین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

در راستای گسترش روابط فرهنگی؛ ...
کتابخانه های ملی ایران و فیلیپین در راستای گسترش روابط فرهنگی و بین المللی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه روابط دوجانبه و فرهنگی و گسترش و تعمیق همکاری ها در زمینه های کتابخانه ای، اسنادی، علمی و آموزشی، در مراسمی که به صورت ارتباط مستقیم و مجازی با کتابخانه ملی فیلیپین برگزار شد، به امضای علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سزار گیلبرت کیو.آدریانو، رئیس کتابخانه ملی فیلیپین رسید.

در این مراسم عبدالمجید ابوالقاسمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین با بیان این که اولین تفاهم نامه کتابخانه های ملی دو کشور در سال ۱۳۷۷ منجر به راه اندازی اتاق ایران در فیلیپین شد و تفاهم نامه بعدی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، ابراز امیدوار کرد با اجرای این تفاهم همکاری های مفید و مؤثری در حوزه تبادلات کارشناسان، نسخ خطی، و برنامه های فرهنگی و برنامه های اتاق ایران شکل بگیرد.

سزار گیلبرت کیو.آدریانو، رئیس کتابخانه ملی فیلیپین نیز با ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم نامه، آن را در راستای گسترش روابط فرهنگی و توسعه روابط دو جانبه و همکاری های سازنده و مهم بین کتابخانه های ملی دو کشور دانست.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز با بیان اینکه بهترین پیوندها بین جوامع مختلف، پیوند مراکز فرهنگی و از جمله کتابخانه های ملی است، گفت: اگر موضوعات فرهنگی و مطالعاتی در جوامع بشری اهمیت داشت، امروز شاهد جنایات رژیم صهیونیستی و کشته شدن زنان و کودکان بی دفاع، و از بین رفتن کتابخانه های غنی فلسطین نبودیم.

مختارپور کتابخانه های ملی جهان را میراث فرهنگی متعلق به تمام بشریت در تمام دوران ها دانست و گفت: ارتباط بین کتابخانه های ملی کشورهای مختلف می تواند منجر به اشتراک گذاری این میراث فرهنگی بین پژوهشگران و محققان جهان شود.

وی در پایان با اذعان به اینکه قدمت فعالیت های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در شکل جدید سازمان یافته آن، نزدیک به یک قرن است، آن را محل انباشت منابع، تجربیات، آموزش، پژوهش، دیجیتال سازی و منابع کتابخانه ای دانست و آمادگی سازمان را برای به اشتراک گذاری این تجربیات با کتابخانه و آرشیو ملی فیلیپین اعلام و نسبت به عملیاتی شدن این تفاهم نامه در کوتاه ترین زمان، تاکید کرد.

به اشتراک گذاردن اطلاعات و تجارب و مبادله استاد و کارشناس، مبادله مواد کتابخانه ای، برگزاری دوره ها، کارگاه ها، نمایشگاه ها، هم اندیشی ها و فراهمایی ها ازجمله بندهای این تفاهم نامه است.

در این مراسم دولورس دی.کارونگی، رئیس بخش مرجع کتابخانه ملی فیلیپین، عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملی، سیدهادی موسوی معاون اسناد ملی، محمد عباسی معاون توسعه و مدیریت منابع، میترا حاجیان سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل حضور داشتند.

منبع: اخبار فرهنگی مهرنیوز