محمد اصغری مطرح کرد؛ ...
مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و پژوهشگر فلسطین گفت: در ایران، هنوز مارکت و بازار پر سود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم.
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از رویداد مداومت که با موضوع ایده پردازی، طراحی و اجرای مد و لباس با هویت مقاومت و فلسطین طراحی شده، با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه ایران خلاق و خانه خلاق و نوآوری ایلسا در خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
سجاد صالحی عضو کارگروه سبک زندگی ستاد فناوری های فرهنگی و نرم و دبیر ایران خلاق به عنوان میزبان و دبیر نشست، سخن خود را با فرمایش مقام معظم رهبری آغاز نمود که میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است.
وی در ادامه گفت: صنایع فرهنگی ابزار دیپلماسی فرهنگی و مهم ترین ابزار انتقال پیام در دنیاست که بوسیله آن تولید کنندگان و ایده پردازان بدون دیدن یکدیگر در یک سنگر، در مقابل ظلم ایستادگی می کنند و جبهه نبرد را گسترش می دهند. همچنین پویش داستان حمایت برای رصد فعالیت ها و جریانات جهانی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برای حمایت از هویت و مظلومیت مردم فلسطین طراحی و اجرا شده است.
در ادامه ربابه غزالی عضو کارگروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا افزود: با توجه با مباحث گفتمانی در حوزه فرهنگ، محیط باید مناسب سازی شود. ساماندهی مد و لباس در حوزه فرهنگ مقاومت، نیاز به صرف زمان و دانش دارد. جریانات دانشگاهی و علمی که به صورت جزیره ای انجام شده باید شبکه سازی شود. پویش داستان حمایت شروع خوبی است اما نیاز به بسترسازی، همایش های علمی و پژوهشی، مقالات و مسابقات دارد تا دستاورد داشته باشد. حمله هیبرید دشمن باید پاسخ هیبریدی داشته باشد.
علی حیاتی دیگر سخنران نشست مداومت و از مسئولان هیأت هنر به عنوان فعال بخش خصوصی در تولیدات فرهنگی و هنری موج اعتراضات و محکومیت اسرائیل در دنیا را پر رنگ تر از موج ایرانی آن دانست و علت را در تصور حاکمیتی شدن مسأله فلسطین دانست.
وی در این باره گفت: تصویر درستی از زندگی مردم فلسطین تا کنون به جوانان ارائه نشده و با نمادهای فلسطینی هنوز کاملا آشنا نشده ایم. مسأله زبان و یا برخی رفتارهای نژادپرستانه باعث این دوری شده در حالی که نسل جوان با آشنایی نسبت به یک موضوع به آن رغبت پیدا می کند.
این فعال حوزه صنایع فرهنگی در ادامه افزود: تولیدکنندگان محصولات با نماد فلسطین به علت مطمئن نبودن از بازار آن در ایران به نوعی فداکاری می کنند. در حالی که در اروپا هزاران نفر به دنبال چفیه هستند، این نیاز در ایران هنوز وجود ندارد.
هنوز مارکت و بازار پرسود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم
محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و پژوهشگر فلسطین نیز در این باره گفت: در ایران، هنوز مارکت و بازار پر سود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم. آمارها نشان می دهد در دنیا رده سنی ۱۵ الی ۳۰ سال بیشترین هم آوایی را با مسأله فلسطین دارند و هرچقدر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تیک تاک افزایش یابد این دغدغه بیشتر خواهد شد.
خشم پس از طوفان الاقصی خشم برساخته ی رسانه ای نبود. این خشم از وجود انسان برخاسته بود و نه از موج رسانه .
امروزه می بینیم شرکت پوما تحت همین فشارهای مردمی اعلام کرد که اسپانسرینگ تیم های ورزشی اسرائیل را برای سال آینده لغو کرده است. برند زارا پس از نمایش کالکشن و مجموعه ای توهین آمیز به شهدای فلسطین، مجبور به عذرخواهی شده و مجموعه خود را با هزینه بسیار جمع آوری می کند.
وی در ادامه افزود: با وجود میل به مصرف تولیدات خاص فلسطین در دنیا، ما مزیت رقابتی خود را گم کرده ایم. هنوز نتوانسته ایم محصولی فرهنگی و انسان محور از این دو ارائه بدهیم با این که جدی ترین ضربه را به استکبار جهانی زده اند. امروزه در ترکیه کارگاه های بسیاری محصولاتی با محوریت فلسطین تولید می کنند و به اروپا آمریکا، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کنند ولی ما ازین فرصت غفلت کردیم.
این پژوهشگر مسأله فلسطین در ادامه گفت: در دو هفته اخیر میزان مهاجرت به فلسطین اشغالی سیصد درصد افزوده شده درحالیکه در ۲ هفته بعد از طوفان الاقصی این میزان به صفر و منفی رسیده بود و قدر فرصت برای عملیات های بیشتر دانسته نشد. فلسطین سرزمین آفرینش، تلفیق و ادغام است. هنر فلسطین نتیجه هم افزایی و تبادل میان فرهنگ های مختلف است. در بحث فلسطین، هنر، خط مقدم مبارزه است. چراکه مقاومت با زندگی روزمره مردم گره خورده است.
مسئله مد و سیاست را نمی توانیم در ایران بیان کنیم
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف کارگروه مد و لباس توسعه تعاملات ایران در حوزه مد و پوشاک با جهان اسلام است. نظام فرهنگی قوی ما می تواند تعامل عالمانه تری با جهان برقرار کند. ما باید به اهمیت مدل مقاومت توجه کنیم. مقاومت نباید به واسطه قطب بندی های سیاسی درک شود بلکه باید با ذات اصلی خود یعنی مقابله با ظالم فراگیر شود.
وی در ادامه افزود: زیست پذیر شدن معنای سیاسی و فرهنگی از طریق مصرف و سبک زندگی اتفاق می افتد و تا جایی که اصالت این موارد حفظ شود تخدیر وجود نخواهد. همانند عاشورا که زنده است و برساخت و بازنمایی نمی شود.از نظر شهید آوینی حقیقی ترین امر در دنیای ما شهادت است و این امر زنده تقلیل به برساخت نمی شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: ما بر روی فشن مقاومت کار می کنیم. ما مسئله مد و سیاست را نمی توانیم در ایران بیان کنیم ولی باید گفت که زندگی سیاسی است، تمام مسائل زندگی سیاسی است اما بخش جوان از این تعامل زندگی با سیاست آگاه نیست. باید جبهه حق و باطل به خوبی تصویر شود و مواضع سیاسی حق روشن شود. طوفان الاقصی بهترین فرصت برای بازسیاسی شدن به دور از سیاست زدگی است و در واقع طراحان لباس و فشن باید از این سیاسی بودن لذت ببرند.
وی گفت: بر اساس آمارهای اقتصادی، ۹/۵ درصد هزینه خانوار ایرانی صرف سبد فرهنگی به جز آموزش می شود و از میان آن ۵/۷ درصد لباس و ملزومات اکسسوری است اما با توجه به این اهمیت و نسبت مصرف، میزان بودجه جشنواره مد و لباس فجر بسیار بسیار کمتر از نمایشگاه کتاب است.
فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های نرم و فرهنگی از مدعوین نشست رویداد مداومت، مسأله فلسطین در ایران را سیاسی عنوان کرد و گفت: این مسأله برای کشورهای همسایه حائز اهمیت تاریخی و در جهان وجهه ی فرهنگی اجتماعی دارد.
وی درباره بازار محصولات فلسطین محور افزود: ما درکی از بازار محصولات فلسطین در دنیا نداریم. در دنیا برای آن بازار وجود دارد. فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است. ما در جنگ نمادها چه در منطقه چه در جهان و حتی در قضیه فلسطین شکست خورده ایم. مقدمه این امر در حیطه صنایع فرهنگی است. در واقع تا زمانی که ملزومات سبک زندگی و سبد فرهنگی متناسب با پیام انقلاب نداشته باشیم مانند الگو و نماد، آن را نمی توانیم صادر کنیم.
وی گفت: جریان طوفان الاقصی را ایران فراگیر نکرد و الجزیره مرجعیت رسانه ای ما را گرفت. دنیا تشنه روایت است هر چقدر این روایت ریشه در حماسه داشته باشد پرمخاطب تر است. در جهانی که پر از روایت های فانتزی از مارول و DC و ابرقهرمان ها است، حماسه های واقعی طرف دار بیشتری دارند. دنیا تشنه حماسه و روایت است و هیچ حماسه ای قوی تر از فلسطین نیست و اگر تولید محصولات و بازار پردازی آن با هویت مقاومت و انقلاب صورت نگیرد فرصت تاریخی تقابل حق و باطل و صدور انقلاب از دست می رود .
صالحی دبیر نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین، در انتها به نام گذاری رویداد مداومت اشاره نمود که ترکیبی است از مد، مقاومت و امت که یادآور لزوم مداومت برای زیست پذیر کردن محصولات با هویت مقاومت و ایجاد بازار مصرف و نگاه مشترک جهانی و تمدنی است. صنایع فرهنگی، صنایع سیاسی و قدرت هستند و می توانند دستاوردهای زیادی را برای انقلاب داشته باشند.
وی درباره این رویداد گفت: این اتفاق در قالب یک رویداد یک روزه با حضور طراحان و ایده پردازان و برندهای لباس و پوشاک شکل می گیرد تا در طول آن ایده ها برای طراحی و تولید پوشاک و اکسسوری با هویت مقاومت فلسطین، آماده و اجرا شود. داوری، ارزیابی و پوشش رسانه ای آثار نیز در انتهای رویداد انجام خواهد شد.
در انتهای این نشست از پوستر رویداد مداومت رونمایی شد.