باشه آهنگر: خلأ نویسنده هایی مانند استاد محمودزاده در کشور احساس می شود

محمدعلی باشه آهنگر گفت: متأسفانه خلأ نویسنده‌هایی که برای نوشتن یک کتاب تحقیق و پژوهش کنند، حس‌ می‌شود. ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، رونمایی از کتاب «جنگ بدون صلح» به قلم نصرت الله محمودزاده با حضور نویسنده کتاب، محمدعلی باشه آهنگر از کارگردانان کشورمان، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح و جمعی از نویسندگان کتاب دفاع مقدس مانند گلعلی بابایی و جواد کلاته عربی با اجرای میثم رشیدی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

محمدخانی این کتاب را ثمره زحمات چندساله استاد محمودزاده عنوان کرد و گفت: روایت فتح، امروز پرچم دار روایتگری خود و شهداست و بعد از گذشت ۲۶ سال همچنان محکم تر از قبل این پرچم داری را دنبال می کند که این از دعای خیر شهدا و خانواده آنان است.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم می شوند

باشه آهنگر کارگردان سینمایی سرو زیرآب در بخش دیگر برنامه قلم استاد محمودزاده را فراتر از نویسندگان دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی کتاب های استاد محمودزاده را می خوانم خود را در آن فضا حس می کنم که با توصیفات عینی و دقیق، فضای داستان را برای خواننده ملموس می کنند. مانند کتاب مسیح کردستان که سال ها زحمت نوشتن آن را به عهده داشتند و تبدیل به فیلم نامه خوبی در سینمای ایران شد. 

وی افزود: متأسفانه خلا چنین نویسنده هایی در کشور ما وجود دارد و دلیل آن تحقیق و پژوهش فنی برای چنین مباحث حرفه ای است. همچنین خود نویسنده چنان روایت را باید پیش ببرد که بسیاری از خلاهایی که الان در این فیلم ها بسیار شده است، پر شود.

کتابی که به دست شهید سیدعباس موسوی نرسید

محمودزاده در بخش دیگر  نشست مقدماتی از کتاب را خواند: در سال ۱۳۶۹، در جریان ملاقات با سیدعباس موسوی، رهب ر وق ت حزب الله لبنان، پیشنهاد شد داستانی با موض وع یکی از عملیات های حزب الله با اسرائیل بنویسم. در تحقیق مقدماتی به این نتیجه رسیدم که این موضوع را فراتر از مقطعی از تاریخ جنگ اعراب و اسرائیل دنبال کنم؛ چیزی که در این ۷۵ سال نه جنگ بود، نه صلح. هراز چند گاهی جنگی، درگیری کوتاهی یا ترورهایی از جانب اسرائیل صورت می گیرد و این قصه، ناتمام رها می شود، از جمله جنگ حماس و اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ که طی آن هزاران نفر کشته شدند.

وی افزود: پس از تحقیق حول محور این موضوع در کتب چند نویسنده اسرائیلی، به اهداف و افکار ژنرال های اسرائیلی مسلط تر شدم و در بازدیدهای مکررم از مناطق مختلف جنوب لبنان، به خصوص محورهای عملیاتی خط تماس اسرائیل به نتیجه قابل قبولی رسیدم. از میان آن همه درگیری بی ن حزب الله و ارتش اسرائیل، عملیات «قانون و نظم عملیاتی» را انتخاب کردم. با وجود پیروزی ارتش اسرائیل در این عملیات برق آسا، وزارت دفاع اسرائیل در برابر نبرد تحسین برانگیز نیروهای مقاومت حزب الله، به انعکاس آن در رسانه های بین المللی تمایلی نداشت و این ماجرا در بایکوت خبری قرار گرفت.

نویسنده کتاب جنگ بدون صلح عنوان کرد: اگر چه دهکده کوچک «میدون» در آخرین نقطه منطق ه ب ق اع غربی در کنترل کامل ارتش اسرائیل بود و احتمال به اسارت درآمدنم وجود داشت، اما موف ق ش دم مخفیانه وارد این منطقه و دهکده وی ران ش وم و فضای عملیات را در اوضاع سخت امنیتی از نزدیک بررسی کنم. لازم می دانم از عزیزانی که در این امر به بنده کمک کردند، ولی از ذکر نام آن ها معذورم، تشکر و قدردانی کنم. ماجرا از آنجا شروع شد که در صبحگاه ۲۶  آوریل ۱۹۸۸ نیروهای مقاومت حزب الله با نفوذ به منطقه «هارداو» واقع در جنوب لبنان، طی حمله های غافلگیرانه به یگانی از ارتش اسرائیل ضربه سختی وارد کردند.

محمودزاده ادامه داد: در این عملیات، چند نظامی، از جمله سرهنگ «شیموئل آدیو»، فرمانده گردانی از تیپ پیاده نظام گیواتی، همان تیپ «هیل» یا «هایلند» کهنه کار که تیپ پیاده اسرائیل به حساب می آید، کشته شدند. این عملیات تأثیر زیادی بر روحیه نظامیان اسرائیل گذاشت. در نتیجه، تنها بر اساس یک عملیات بایکوت شده در بقاع غربی لبنان ۶ روز بعد، عملیات «قانون و نظم عملیاتی» به فرماندهی ژنرال یوسی پیلد ، فرمانده ارتش شمالی اسرائیل، برنامه ریزی شد و در ۲ می ۱۹۸۸ با هدف تصرف دهکده میدون در بقاع غربی لبنان انجام گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: خیلی دوست داشتم پیش از چاپ این کتاب، شهید سیدعباس موسوی آن را بخواند، اما درست در همان روزها بود که اسرائیلی ها برای ترور او وارد عمل شده بودند.

This browser does not support the video element.

در بخشی از این کتاب آمده است:
گفت: کمتر جنگ اعتقادی پیدا می شود که با صلح پایدار پایان یابد. هرچه آتش این نوع جنگ ها شعله ورتر می شود، کین اعتقادات عمیق تر خواهند شد. یهود بنا ندارد با هیچ آئینی کنار بیاید. یکی از سیب های درشت و قرمز را برداشت و ۴ قاچ کرد و بدون اینکه پوست بکند، گاز زد: وقتی یهودی ها در جریان هولوکاست شکست را پذیرفتند که جربز جنگیدن با نازی ها را نداشتند، یعنی جایی جز اردوگاه مرگ برایشان پیش بینی نشده بود. اما امروز خیلی راحت تا قلب بیروت پیشروی می کنند. این اسرائیل نیست که راحت پیشروی می کند، بلکه عرب ها خیلی راحت عقب نشینی می کنند.

می دانی اینجا کجاست؟
علی سرش را پایین انداخت و آرام پاسخ داد: بله می دانم، اینجا منزل شهید خلیل ماضی است.
 لازم نیست ابوخلیل را به ر خم بکشی. نیایش در خان کسانی که بنای مقاومت در باورشان شکل گرفته، لطف دیگری دارد.
علی احساس کرد پاهایش سست شده است. چهار زانو کف سنگر نشست و به فکر فرو رفت. شیخ محمد با آن که بیشتر وقتش در مدارس دینی س حم ر می گذشت، ارتباط نزدیکی با افراد مقاومت اسلامی برقرار کرده بود. به همین دلیل از جایگاه مقدسی در میان چریک های مقاومت اسلامی برخوردار بود.

پایان پیام/

/

منبع: فارس‌نیوز