چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید/ اعلام برگزیدگان سودای سیمرغ

...

آیین اختتامیه چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، مجید انتظامی و اهالی فرهنگ  و هنر عصر امروز یک شنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت کردند. محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر این رویداد را تشکیل می دادند که نامزد های بخش های مختلف را شب گذشته ۲۱ بهمن طی آیینی اعلام کردند.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایرانی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. اجرای این آیین بر عهده محمدرضا شهیدی فرد بود که پس از پخش کلیپی روی صحنه آمد و بیان کرد: حلول ماه شعبان مبارک باشد، امروز روز اول ماه شعبان است، ماه ولادت امام حسین ع ، حضرت ابوالفضل ع و... ماهی که جان های ما به این نوه ولایت تازه می شود و زمین و زمان در شعف و سرور است. ماهی که دل های ما به نجات جهان قوت می گیرد. به همه حاضران در این سالن، دوست داران سینما، اهالی رسانه و... خوش آمد می گویم.

وی افزود: یک فیلم گروه بزرگی از خادمان فرهنگ و هنر را در خود جا می دهد، امسال یکی از پر شورترین جشنواره ها را شاهد بودیم و حالا به اختتامیه رسیدیم. امیدوارم شب خوبی باشد. بیش از همه نامزد های بخش های مختلف هم در بخش ملی هم بین المللی دل در دلشان نیست و قلبشان می زند تا ببینیم جایزه نصیب کدام یک از سینماگران می شود. همچنان مسرور و مفتخر هستیم و در سایه سار استقلال و آزادی و عهدی که سال ۵۷ بستیم، زندگی می کنیم. امسال چهل و پنجمین سالگرد انقلاب است و ما بر سر وعده های خود صادق هستیم. خاطره انگیزترین روز های بهمن سال ۵۷ را آنان که سنشان بیشتر است، در ذهن دارند.

توجه به بخش نگاه نو، به دلیل افزایش تولید فیلم های اول بود

در ادامه مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم و در آغاز سخنانم یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای مظلوم غزه را گرامی می دارم.

مجتبی امینی افزود: به پایان ۱۰ روز خاطره انگیز و پر شور رسیدیم و پرونده چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بسته شد. پیش از آغاز مراسم اختتامیه، از مسیری سخن می گویم که در کنار شما طی کردیم. در بخش ملی، در رقابتی نفس گیر و پر تب و تاب، ۳۳ فیلم اکران شد. با حضور سینماگران و نمایندگان رسانه ها، نشست های نقد و بررسی پرچالشی داشتیم و بازار انتقاد و گاه گلایه، گرم بود.

وی ادامه داد: در بخش «نگاه نو»، که یکی از جذاب ترین بخش های هر دوره و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است، آثاری روی پرده رفت که امیدوارکننده و نویدبخش حضور نسل جوان است. توجه به بخش نگاه نو در این دوره، به دلیل افزایش تولید فیلم های اول بود، آثاری که همه آن ها بخت حضور در جشنواره را نداشتند، اما سعی کردیم در حد توان، زمینه دیده شدنشان در مهمترین رویداد سینمایی ایران را فراهم کنیم.

اکران های ۱۴۰۳ پر رونق خواهد بود

امینی تاکید کرد: مفتخرم که جشنواره امسال، تصویری از قهرمانان ملی مان، شهیدان بزرگوار، احمد کاظمی، علی اکبر شیرودی و مهدی زین الدین به یادگار گذاشت و خاطرات سال های حماسه را زنده کرد. هر روز جشنواره چهل و دوم را به یاد هنرمندان عزیز از دست رفته، نامگذاری کردیم و به بزرگانی ادای احترام کردیم که نامشان با تاریخ سینمای انقلاب اسلامی گره خورده است.

دبیر جشنواره فجر تاکید کرد: گمان می کنم در زمینه تولید محتوا و توجه به مضامین ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب، در جشنواره امسال به تعادل رسیده ایم و می توانیم این تنوع و تکثر و گوناگونی را امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم. برگزاری اکران های پرشور در استان ها و سالن های مملو از جمعیت این چشم انداز را مقابل دیدگانمان جان بخشید، که اکران سال پیش رو، گرم و پررونق باشد.

وی ادامه داد: در کنار این عزیزان، دوستانی از هیات های بلند پایه سیاسی در ایام جشنواره در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین المللی در سینمای ایران، جامعه عمل پوشاندند. این تعامل و برنامه های مشترک برای آینده سینمای منطقه را مغتنم می دانیم و برای تحقق آن می کوشیم.

وی گفت: چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه های مختلف فرهنگی، مدیریتی و رسانه ای، به پایان راه خود رسید. خاطرات باشکوه این دوره جشنواره، تجربه ای گرانقدر برای همه ما و سینمای ایران است. از همراهان جشنواره در هیات های انتخاب و داوری که مسئولیتی دشوار را بر عهده گرفتند و خستگی ناپذیر و حرفه ای و منصفانه فیلم دیدند تشکر می کنم، از داوران محترم بخش بین الملل و همچنین از دوستانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماه ها برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کردند، سپاسگزارم. برای خانواده محترم سینمای ایران که در این ده روز، کنار ما بودند، نیز آرزوی سعادت و سربلندی دارم.

پس از صحبت های مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر ۴۲، کلیپ تصویری گزارش دبیرخانه ملی پخش شد. در ادامه شهیدی فرد عنوان کرد: اهدای جوایز را با برگزیدگان بخش بین الملل آغاز می کنیم. فیلم هایی از ۷۰ کشور جهان در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. در همین سالن روسای سازمان سینمایی از ۷ کشور منطقه حضور دارند. همچنین هنرمندان و کارگردانان و کارشناسان سینما در یک هفته گذشته در ایران بودند. بخش بین الملل جشنواره در ۴ بخش فیلم ها را به داوری گذاشت و اولین بخشی که امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت، بخش بین الادیان است. کلیپی از فیلم های این بخش در ادامه پخش شد و سپس از عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی داور های بخش بین المذاهب دعوت کرد تا روی سن بیایند.

برگزیدگان بخش بین الملل 

جوایز بخش بین الادیان

در بخش بین الادیان دیپلم افتخار بهترین فیلم به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش بین الادیان به داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی» رسید.

بخش مقاومت

دیپلم افتخار به محمدحسین حقیقت برای «پرواز ۱۷۵» 

سیمرغ بهترین فیلم به خیر الله تقیانی پور برای «قلب رقه»

در حال تکمیل...

منبع: اخبار فرهنگی باشگاه‌خبرنگاران