گرامیداشت نخستین مناسک رمضانیه در مسجد جامع ایاصوفیه

پس از ۸۸ سال انجام می‌شود؛ ...
مسجد جامع ایاصوفیه پس از ۸۸ سال آماده برگزاری مراسم خاص رمضان از جمله اعتکاف، قرائت قرآن و برگزاری نماز تراویح به شیوه خاص دوران عثمانی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مسجد جامع ایاصوفیه پس از دو سال تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای اولین بار پس از ۸۸ سال برای برگزاری مراسم خاص ماه رمضان آماده می شود.

برگزاری این مراسم به مدت دو سال به عنوان بخشی از اقدامات مقابله با شیوع کرونا ممنوع بود و با بازگشت شرایط به وضعیت عادی و برگزاری نماز جماعت در این مسجد، ماه رمضان امسال نیز شاهد برگزاری مراسم ویژه ماه رمضان نیز خواهد بود.

در طول ماه مبارک رمضان فعالیت های مختلفی در ایاصوفیه و بقیه مساجد استانبول برگزار می شود که از جمله آن می توان به قرائت و ختم قرآن، خواندن ادعیه و مناجات ویژه این ماه و برقراری موعظه و دروس مذهبی در مساجد اشاره کرد.

نماز تراویح نیز در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به شیوه اندرون که در دوره عثمانی و در دربار آن رایج بوده، برگزار می شود.

ختم قرآن و اعتکاف در مساحد استانبول

در چارچوب برنامه «رمضان و حقیقت» که از سوی دارالافتای استانبول و به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می شود، ۱۵۸ مسجد در سراسر این استان برای عبادت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته باز خواهد بود.

در ۹۳ مسجد از این میان مراسم ختم قرآن و نماز تراویح برگزار می شود، از سویی ۶۳ مسجد نیز شاهد برگزاری جلسات قرائت و تفسیر قرآن خواهند بود.

۲۰۹ مسجد در استانبول نیز پذیرای روزه دارانی خواهند بود که مایل به اعتکاف هستند. این مراسم در دوران کرونا ممنوع بود در حال حاضر نیز مراسم اعتکاف با رعایت تمام جوانب احتیاطی برگزار می شود و در هر مسجد حداکثر ۵ نفر می توانند معتکف شوند.

دارالافتای استانبول همچنین مساجد شرکت کننده در این برنامه و رویدادهایی را که در هر مسجد برگزار می شود در وب سایت خود اعلام خواهد کرد. نماز تراویح به روش اندرون در ۳۴ مسجد علاوه بر ایاصوفیه برگزار می شود.

نماز تراویح به روش اندرون شیوه ای است که نخستین بار در دربار عثمانی برگزار شد و پس از آن در دیگر مساجد نیز برگزار شد، این سنت تا به امروز ادامه داشته است.

در این روش سوره هایی از قرآن در ۳ رکعت اول نماز تراویح در مقام اصفهان قرائت می شود و امام جماعت رکعت چهارم را در مقام صبا قرائت خواهد کرد، مقامی که مؤذن ها، صلوات ویژه و سرودهای خاص در مدح پیامبر را در این مقام می خوانند.

امام جماعت در رکعت های مختلف نماز تراویح در بین مقام های مختلف موسیقی جابجا و پس از خواندن نماز وتر وارد مرحله ذکر و تسبیح می شود.

از معروف ترین مقام های مورد استفاده در نماز تراویح به روش اندرون می توان به: حجاز، سه گاه، اصفهان، عشاق و عجم شیران اشاره کرد. خواندن دعای وتر اغلب در مقام سه گاه انجام می شود.

اولین باری که نماز تراویح به روش اندرون در ماه رمضان سال ۱۸۳۱ در زمان سلطان محمود دوم عثمانی اقامه شد، مؤذن اصلی آن زمان حمامی زاده اسماعیل دادا افندی و امام جماعت آن زین العابدین افندی، امام اعظم در دربار عثمانی بود.

منبع: اخبار مذهبی مهرنیوز