آیا می توان با کسی که تفکرات سیاسی متفاوتی دارد ازدواج کرد؟

...

سوالات متعددی در این باره وجود دارد که افراد هنگام تصمیم برای برقراری رابطه عاطفی و ازدواج با افرادی که دیدگاه های سیاسی کاملا متفاوتی دارند از خود و دیگران می پرسند. اما تفاوت در دیدگاه های سیاسی گاهی تحت الشعاع احساسات عاشقانه شدید در اوایل رابطه قرار گرفته و نادیده گرفته می شوند، اما در ادامه رابطه و پس از ازدواج اهمیت خود را نشان می دهند. اگر چه پاسخ قطعی برای این سوالات وجود ندارد، اما این سوالات در بسیاری از روابط پیش می آید.

یک کارشناس برجسته روابط عاشقانه و ازدواج، نظر خود را مطرح کرده و راهکار هایی را ارائه کرده که در چنین شرایطی باعث می شود رابطه دو فرد با تفکرات سیاسی متفاوت به جا های باریک و ناخوشایند منتهی نشود. آنابل نایت که کارشناس روابط جنسی و روابط عاشقانه است می گوید که سیاست یکی از چیز هایی است که زوجین باید رویکردی اشتراکی به آن داشته باشند. همانند مسائل مالی و فرزندان، این کارشناس می گوید که اگر می خواهید رابطه ای دراز مدت با کسی داشته باشید، حتما از قبل در مورد تفاوت در تفکرات سیاسی با هم صحبت کنید، زیرا تضاد در دیدگاه های سیاسی می تواند به پایان یک رابطه منجر شود.

نایت در این باره می گوید: «دو دیدگاه کاملا متضاد در ابتدا ممکن است خیلی ساده نادیده گرفته شود، اما می تواند به سرعت باعث معضلات بزرگی در ادامه شود». اما این کارشناس بر این باور است که افراد مجرد نباید تنها به خاطر داشتن تفکرات سیاسی متضاد، یک نفر را به طور کل نادیده بگیرند. در واقع موضوع اصلی این است که آیا می توانید با شخصی که تفکرات سیاسی متفاوتی دارد کنار بیایید و این رابطه را مدیریت کنید یا خیر. اگر می دانید که تضاد در تفکرات سیاسی برایتان دردسرساز می شود و بر اساس تجربه، در رابطه تان تنش ایجاد می کند بهتر است قوانین و توافق هایی را از قبل با شریک زندگی خود در این زمینه ست کنید. در واقع می توانید از پیش توافق کنید که در مورد مسائل سیاسی با هم بحث نکنید.

اما این رویکردی نیست که وایت توصیه می کند، زیرا به باور او کنار گذاشتن کامل بحث در مورد برخی مسائل نوعی سرپوش گذاشتن یا درمان موقتی شبیه چسب زخم است که مشکل را حل نمی کند. به جای آن، وی توصیه می کند که زوجین با هم در این باره صحبت کنند، حتی اگر این بحث ناخوشایند باشد: «در نهایت، نیازتان تنها این نیست که چرا شریک زندگی تان به شکل دیگری احساس و فکر می کند. آن ها نیز باید همین چیز را در مورد شما بدانند». برای اینکه بتوانید با شخصیت با دیدگاه های سیاسی متفاوت زندگی کنید یا رابطه داشته باشید باید استراتژی های زیر را امتحان کنید:

بهترین تصور را از طرف مقابل داشته باشید

باید بدانید که دیدگاه سیاسی افراد نسبت به یک شخص، حزب یا ایدئولوژی به خاطر نزدیکی آن سیاست یا ایدئولوژی با چیز هایی است که برای این فرد ارزش به شمار می آیند، پس تا حدود زیادی، دیدگاه سیاسی یک فرد نمی تواند نشان دهنده واقعیت شخصیت خوبی یا بدی، خوشایندی یا ناخوشایندی وی باشد.

ارزش های مشترک را پیدا کنید

بهترین راه برای صحبت در مورد تفاوت های سیاسی این است که زوجین در مورد رویا ها و اهداف مشترکی که دارند صحبت کنند. این کار فضایی برای پیدا کردن شباهت ها و ارزش های مشترک ایجاد می کند. هدف پیدا کردن راه هایی برای عبور از مشکلات بزرگ در مورد تفاوت در دیدگاه های سیاسی است بدون اینکه شخصیت طرف مقابل را خدشه دار کنید.

به جای خشمگین شدن، کنجکاو باشید

چطور است که به جای خشمگین بودن به خاطر دیدگاه های سیاسی شریک عاطفی تان، نسبت به دیدگاه های او کنجکاو باشید؟ سعی کنید بفهمید چرا شریک عاطفی تان این دیدگاه سیاسی را دارد و سعی کنید با صحبت و بدون درگیری و پیشداوری و موضع گرفتن این کار را بکنید.

واکنشی بودن رفتارتان را کنترل کنید

برای اینکه بفهمید چه وقت نسبت به موضوعات خاص واکنش های احساسی نشان می دهید وقت بگذارید و با شریک زندگی تان در مورد اینکه به چه چیزی نیاز دارید تا احساس امنیت کنید صحبت نمایید. وقتی درکی متقابل و مشترک در این بحث پیدا کردید، گوش دادن فعالانه را وارد گفتگوهایتان کنید، گوش دادن با هدف واقعی درک صحبت های طرف مقابل و نه پاسخ و واکنش سریع.

بدانید که به احتمال زیاد نمی توانید دیدگاه سیاسی او را تغییر دهید

اینکه سعی کنید شریط عاطفی تان را شکست دهید اصلا ارزش ندارد، به ویژه اگر وقت نگذاشته باشید تا درک کنید که طرف مقابلتان چرا به باور های سیاسی متضادش اهمیت می دهد و آن ها را ارزش می داند.

خط قرمز های خود را بشناسید

ببینید که اگر طرف مقابلتان نظرات سیاسی اش را تغییر نداد می توانید باز هم با او زندگی کنید یا خیر. در اکثر موارد فرد می پذیرد که همچنان به داشتن رابطه با فردی با تفکرات سیاسی متفاوت ادامه دهد، اما نکته مهم اینجاست که باید اضطراب و استرسی که این موضوع در درازمدت به شما وارد می کند را نیز مد نظر قرار دهید و درک کنید که شما این تصمیم را در شرایطی می گیرید که می دانید آن فرد هرگز تغییر عقیده نخواهد داد.

اگر مجبور به سکوت شده یا رنج می کشید، یا به سراغ مشاور بروید یا جدا شوید

معمولا مشاوران ازدواج سعی نمی کنند وارد درگیری های سیاسی افراد شوند، اما تلاش می کنند تمام رابطه ها را نجات دهند. یکی از نشانه هایی که می گوید باید قطع رابطه کنید یا به سراغ مشاور بروید، زمانی است که خود را یک شریک زندگی تان را در حال شروع انتقاد تند، پیشداوری، بی احترامی و نزول کیفیت رابطه می بینید. وقتی رابطه شما و شریک زندگی تان به نقطه ای می رسد که یک طرف فکر می کند وادار به سکوت شده یا حتی دچار اضطراب و ضربه روحی مدام می شود، این موضوع می تواند آسیب غیرقابل جبرانی به ارتباط بین دو طرف بزند. این رویکرد های سختگیرانه نسبت به تفاوت های سیاسی می تواند باعث از بین رفتن رابطه عاطفی نزدیک و ایجاد ترک در کلیت رابطه شود.

نکته مهم: اگر شریک زندگی تان را قربانی پروپاگاندا می دانید، باید بدانید که پروپاگاندا به این دلیل موثر است که چیزی در مورد پیام آن با امید ها و ترس های داخلی اشخاص هماهنگی داشته و ارتباط برقرار می کند. هنگام صحبت با شریک عاطفی تان در مورد این دیدگاه های سیاسی باید به این موضوع توجه داشته باشید.

آن ها را شرمنده نکنید: کاری نکنید که شریک زندگی تان به خاطر باور کردن این پروپاگاندا ها احساس جهالت و نادانی کند.
آن ها را با شواهدی که نشان دهنده واقعیت نداشتن آن پروپاگانداست بیش از حد آشفته نکنید: شاید ترغیب شوید که یک مقاله، کتاب یا مطلب را به او پیشنهاد کنید که دیدگاهش را تغییر می دهد، اما این بهترین راه برای بحث در مورد دیدگاه های سیاسی متفاوت نیست.

سوالاتی مطرح کنید که تفکر انتقادی را تقویت می کند: به جای اینکه بگویید در اشتباه است، از شریک زندگی تان سوالاتی بپرسید که در مورد باور های متضادش دارید. به او بگویید که دوست دارید و مشتاقید در مورد دلایل داشتن آن باور ها بدانید و سپس از وی بخواهید که سوالات مشابهی از شما بکنند.

منبع: آخرین خبر

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران