طرز تهیه خوش طعم ترین قهوه های دنیا

...

این روز ها بر شمار افراد قهوه نوش حتی در کشور های چای نوش نیز افزوده شده است. در این گزارش با شیوه های گوناگون تهیه قهوه و تفاوت های آن ها آشنا شوید.

پودر قهوه را در فیلتر ریخته و آب جوش را به آن می افزایم. این روش سنتی تهیه قهوه است و اکثر ماشین های قهوه جوش نیز براساس همین روش عمل می کنند.

اسپرسو Espresso

برای تهیه اسپرسوی معمولی نیاز به ۹ تا ۱۰ گرم پودر قهوه است. زمان استخراج اسپرسو Extraction یعنی زمان عبور آب از پودر قهوه بین ۲۷ تا ۲۹ ثانیه است. واضح است که برای تهیه اسپرسو دوبل doppio به دو برابر یعنی ۱۸ تا ۲۰ گرم قهوه نیاز است.

اسپرسو ریسترتو Ristretto

در تهیه اسپرسو ریسترتو از همان روش تهیه اسپرسو استفاده می شود، اما زمان تماس آب با قهوه کمتر است و فقط ۱۶ تا ۱۹ ثانیه طول می کشد. به همین دلیل اسپرسو ریسترتو قوی تر است.

اسپرسو لونگو Lungo

لونگو در زبان ایتالیایی به معنی طولانی است. برای تهیه اسپرسو لونگو از آب بیشتری استفاده می شود و به همین دلیل ضعیف تر از اسپرسوی معمولی است. اما به دلیل استفاده از آب بیشتر تلخی بیشتری نیز از قهوه استخراج می شود.

لاته ماکیاتو Latte Macchiato

لاته ماکیاتو چیزی نیست جز یک شات اسپرسو و شیر کف کرده. در زبان ایتالیایی لاته Latte به معنی شیر و Macchiato به معنی نقش یا لکه دار است. تفاوت اصلی در نحوه سرو کردن لاته ماکیاتو این است که در لیوان بزرگ شیشه ای صورت می گیرد و در مقایسه با کاپوچینو دارای شیر بیشتری نیز هست.

کاپوچینو Cappuccino

کاپوچینو نیز از یک شات اسپرسو به همراه شیر بخار پز و کف کرده تشکیل شده است. اما در کاپوچینو شیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاپوچینوی کلاسیک از سه لایه شیر و قهوه تشکیل شده است: اول کف شیر که سفت تر است، سپس لایه دوم کف، بعد از آن کمی شیر مایع و در نهایت قهوه.

آمریکانو Americano

آمریکانو از ریختن یک شات اسپرسو در فنجان و اضافه کردن آب گرم به آن تهیه می شود. آمریکانو را می توان با شیر یا بدون شیر نیز نوشید.

فلت وایت Flat White

فلت وایت از اسپرسو ریسترتو دوبل با شیر کف کرده تهیه می شود. البته میزان کف شیر در فلت وایت بسیار کمتر از لاته ماکیاتو یا کاپوچینو است. فلات وایت، قهوه مورد علاقه استرالیایی ها است.

قهوه با یخ Iced Coffee

قهوه با یخ همانگونه که از اسمش پیدا است از قهوه فیلتر شده به همراه یخ درست می شود و بیشتر در فصل تابستان نوشیده می شود. برخی به آن شیر نیز اضافه می کنند و برخی نیز با شکر. البته باید توجه داشت که شکر به علت سردی این نوشیدنی به سختی حل می شود و به همین دلیل برخی از شکر مایع یا دیگر شربت ها استفاده می کنند.

قهوه سرد Cold Brew

برای تهیه قهوه سرد، پودر قهوه را در آب ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری می کنند. سپس قبل از مصرف قهوه را از فیتلر عبور می دهند. از آنجایی که قهوه سرد است، عطر و طعم آن متفاوت تر از قهوه های پخته شده است. قهوه سرد نیز بیشتر در ماه های گرم سال نوشیده می شود.

قهوه بستنی Affogato

قهوه بستنی هم بیشتر در ماه های گرم سال نوشیده می شود. آفوگاتو Affogato در ایتالیایی به معنی غرق شده است. این قهوه از یک شات اسپرسو و بستنی وانیلی درست می شود، البته برخی آن را با بستنی فندق بیشتر دوست دارن

قهوه ایرلندی Irish Coffee

قهوه ایرلندی، قهوه ای بخصوص است که در هر کافه ای یافت نمی شود و از قهوه شیرین شده به همراه خامه تهیه می شود. این قهوه در سال ۱۹۴۰ توسط آشپز رستوران فرودگاه شنن ایرلند ابداع شد و به دلیل تعریف های مسافران پرواز های بین المللی از آن، شهرت جهانی یافت. قهوه ایرلندی برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ در سان فرانسیسکو آمریکا نیز سرو شد.

منبع: برترین ها 

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران