واشر سر سیلندر چیست و به چه دلایلی می سوزد؟

...

واشر سر سیلندر قطعه ای حیاتی در موتور خودرو است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می گیرد. اصلی ترین وظیفه این قطعه آب بندی موتور و جلوگیری از خروج سوخت و گاز از سیلندر ها و همین طور نفوذ آب و روغن به داخل آن است. به طورکلی، واشر سر سیلندر وظیفه ایجاد آب بندی کامل بین بخش احتراق موتور و سیستم های روغن کاری و خنک کننده را بر عهده دارد تا آب و روغن باهم قاطی نشوند. همچنین این قطعه با قرار گرفتن بین بلوک سیلندر و سر سیلندر، از تماس مستقیم آن ها باهم و چسبیدن به هم به دلیل حرارت زیاد جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید

چک لیست هفتگی خودرو برای جلوگیری از خرابی های ناخواسته

جنس واشر سر سیلندر معمولا از پنبه نسوز آزبست ، فولاد و مس است تا هم انعطاف پذیر باشد و هم بتواند فشار و حرارت را تحمل کند. البته ازآنجایی که آزبست یا پنبه نسوز ماده ای سمی بوده و برای انسان مضر است، امروزه از آن کمتر در ساخت واشر سر سیلندر استفاده می شود و سازندگان بیشتر به واشر های مسی روی آورده اند. روی واشر سر سیلندر چندین سوراخ بزرگ و کوچک دیده می شود که سوراخ های بزرگ آن مطابق با سیلندر ها قرار می گیرند و سوراخ های کوچک برای مجاری آب و روغن هستند.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

دلیل اصلی سوختن واشر سر سیلندر داغ شدن بیش ازحد موتور خودرو است که این اتفاق ممکن است درنتیجه نقص در یکی از قسمت های مختلف سیستم خنک کننده رخ دهد. کم شدن آب رادیاتور، ازکارافتادن واترپمپ، خرابی ترموستات، مسدود شدن مجاری عبور آب در موتور، پاره شدن یا پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور، ازکارافتادن فن خنک کننده، رسوب گرفتن سیستم خنک کننده و عدم استفاده از ضدیخ در فصل تابستان همگی می تواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه سوختن یا نیم سوز شدن واشر سر سیلندر شوند. علاوه بر این، وارد آوردن فشار سنگین و بیش ازحد به موتور خصوصا در فصل گرما نیز می تواند سوختن واشر سر سیلندر را به دنبال داشته باشد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

وقتی واشر سر سیلندر در اثر مواردی که گفته شد تغییر شکل می دهد یا به اصطلاح می سوزد، قابلیت آب بندی خود را از دست می دهد و در این صورت، و موتور علائمی را از خود نشان می دهد. این علائم شامل چرب شدن آب رادیاتور و شیری رنگ شدن روغن در اصل قاطی شدن آب و روغن ، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصا هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور، کاهش کشش و توان موتور و خروج دود سفید از اگزوز خواهد بود که آخری نشان وجود بخار آب در دود است.

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به تورم شدید در کشورمان و افزایش روزانه قیمت ها، به طور دقیق نمی توان هزینه تعمیر واشر سر سیلندر را مشخص کرد. علاوه بر این، خرابی برخی قطعات جانبی مثل ترموستات، واشر درب سوپاپ و هم می تواند هزینه تعمیر را افزایش دهد. بااین حال، هزینه های معمول در تعمیر واشر سر سیلندر شامل خرید خود واشر، خرید روغن برای پس از تعویض واشر، تعویض فیلتر روغن، هزینه تراشکاری سر سیلندر در موارد شدیدتر و اجرت مکانیک می شود. در حال حاضر، قیمت خود واشر سر سیلندر از حدود ۱۵۰ هزار تومان برای پراید آغاز شده و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان برای موتور های TU۵ پژو، EF۷ خانواده سمند و KM۴ رنو L۹۰ بالا می رود. البته قیمت این واشر حتی در یک مدل خودرو مثل پراید هم بسته به کیفیت و برند سازنده می تواند متفاوت باشد.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

داغ شدن بیش ازحد و غیرعادی موتور درنتیجه مشکلاتی مثل خرابی ترموستات، کاهش آب رادیاتور، خرابی واترپمپ، ازکارافتادن فن و اصلی ترین دلیل سوختن واشر سر سیلندر است.

علائم سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

قاطی شدن آب و روغن و درنتیجه چرب شدن آب رادیاتور و شیری رنگ شدن روغن، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصا هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور و خروج دود سفید از اگزوز از علائم سوختن واشر سر سیلندر هستند.

منبع: پدال

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران