هک اسنپ فود تا چه اندازه خطرناک است؟

...

اسنپ فود با انتشار بیانیه ای رسمی هک شدن خود را تایید کرده و مشتریان را در جریان عمق فاجعه قرار داد، اما هنوز این ابهام پابرجاست که اطلاعات کاربران اسنپ فود به درد چه کسی می خورد و چرا کسی باید برای آن پول پرداخت کند؟

هک اسنپ فود ممکن است به افشای اطلاعات حساس ۲۰ میلیون کاربر این سامانه سفارش آنلاین غذا منجر شده باشد. گروه هکری که می گویند عامل نفوذ و هک اسنپ فود بوده، مدعی در اختیار داشتن چنین اطلاعات است.

اسنپ فود چند ساعت پس از رسانه ای شدن ماجرا، با انتشار اطلاعیه ای رسمی هک سیستم داده خود را تایید کرد و از مشتریان خواست نگران اطلاعات حساب بانکی خود یا حداقل سرقت موجودی حساب هایشان نباشند، چون اطلاعات لو رفته شامل کد امنیتی کارت CCV، رمز عبور و تاریخ انقضا نمی شود. آیا ادعای اسنپ حقیقت دارد و کاربران بابت هک شدن اسنپ فود تا چه حد در معرض خطر قرار گرفته اند؟

هک شدن اسنپ فود چقدر خطرناک است؟

هک شدن اسنپ فود در مدتی کوتاه سروصدای زیادی به راه انداخت. طوری که هنوز ظهر نشده، اسنپ فود با انتشار بیانیه ای به شکل رسمی آن را تایید کرد و توضیح داد عمق فاجعه چقدر است. لابد وقتی خبر را شنیدید، این سوال در سرتان مطرح شد که اطلاعات کاربران اسنپ فود به درد چه کسی می خورد و چرا کسی باید برای آن پول پرداخت کند.

هک شدن اسنپ فود و اطلاعات کاربران آن می تواند بیشتر از آنچه تصور می کنید تبعات داشته باشد. اطلاعات ۲۰ میلیون کاربر اسنپ فود شامل موارد مثل نام کاربری، پسورد، ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و تاریخ تولید افراد می شود.

گروه IRLeaks که مدعی هک اسنپ فود است، همچنین گفته به اطلاعات بیش از ۵۱ میلیون آدرس کاربر شامل موقعیت GPS، آدرس کامل و شماره تلفن کاربران دسترسی دارد. همچنین اطلاعات بیش از ۱۸۰ میلیون دستگاه تلفن همراه شامل نوع و مدل دستگاه، پلتفرم و... در اختیارشان است.

هک شدن اسنپ فود ممکن است به افشای اطلاعات بیش از ۳۶۰ میلیون سفارش، شامل آدرس دریافتی؛ تلفن دریافتی، شهر، مدت زمان دریافت، نام و نام خانوادگی، مشخصات فروشگاه یا رستوران، قیمت محصول منجر شده باشد. هکر ها می گویند موارد دیگری از جمله داده های ۳۵ هزار نفر که در قالب پیک موتوری با اسنپ فود همکاری می کنند را در اختیار دارند.

هک شدن اسنپ فود وقتی نگران کننده تر می شود که بدانیم گروه IRLeaks مدعی است اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار پرداخت، شامل نام کامل صاحب کارت، نام کامل مشتری، شماره تماس، شماره کارت، نام بانک و... را نیز در اختیار دارد.

اسنپ فود در واکنش به هک شدن اطلاعات کاربران اعلام کرده، در قدم اول با همکاری پلیس فتا در حال شناسایی و رفع منبع آلودگی ناشی از اقدام این گروه هکری است.

واکنش اسنپ فود به هک شدن اطلاعات کاربران

شرکت اسنپ فود ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، یعنی چند ساعت پس از انتشار خبر افشای اطلاعات کاربران، به شکل رسمی اعلام کرد مسئولیت این اتفاق را می پذیرد و بررسی دقیقی در مورد دلایل وقوع آن انجام خواهد داد.

اسنپ فود در بیانیه خود همچنین به دو مورد اشاره کرده است؛ اول اینکه گروه هکری پیش از مذاکره با اسنپ فود اقدام به فروش اطلاعات کرده است و دوم اینکه حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار داده های کاربران، از طریق مذاکره با این گروه هکری، انجام می دهد.

افشای اطلاعات بانکی و احتمال سوءاستفاده و سرقت موجودی حساب بانکی افراد در مواردی مانند هک شدن اسنپ فود، مهمترین دغدغه کاربران است. اسنپ فود در بیانیه رسمی و کوتاه خود تاکید کرده کلیه اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، اعم از اطلاعات مربوط به کد امنیتی کارت CCV، رمز عبور و تاریخ انقضا کارت در امنیت کامل قرار دارد، چون این اطلاعات براساس مقررات بانک مرکزی در هیچ یک از پلتفرم ها ذخیره نمی شود.

اسنپ فود اصرار دارد بدانیم اطلاعات افشا شده، به سفارش های قبل از ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳، یا ۱۹ آذر خودمان مربوط می شود.

گروه هکری IRLeaks را بشناسید

گروه هکری IRLeaks مدعی هک اسنپ فود است. هکر ها در اولین لحظات بامداد روز یکشنبه، یک فایل نمونه شامل بعضی اطلاعات کاربران اسنپ فود را روی کانال تلگرامی خود قرار دادند. سپس خواسته شان را رک و روراست، بدون تعارف و رودربایستی مطرح کردند: ۳۰ هزار دلار

گروه IRLeaks، عامل هک اسنپ فود پیش از این نیز به هک سیستم داده های تپسی اقدام کرده بود. مدیرعامل تپسی آن زمان در توییتر نوشت هکر ها با دسترسی به اطلاعات کاربران، قصد اخاذی دارند و به همین دلیل تپسی با آن ها همکاری نمی کند. گفته شده هکر ها پس از شکست در مذاکرات با تپسی، برای فروش اطلاعات کاربران تپسی ۳۵ هزار دلار درخواست کرده بودند.

گروه IRLeaks می گوید از ماجرای هک تپسی درس گرفته و پس از نفوذ به سامانه اسنپ فود، بدون اطلاع شرکت، برای فروش اطلاعات کاربران اقدام کرده است. درس دوم احتمالا این بوده که پنج هزار دلار برای فروش اطلاعات مشتریان، رستوران ها و پیک موتوری های مرتبط با اسنپ فود تخفیف داده اند.

هک اسنپ فود چقدر خطرناک است

هک شدن اسنپ فود حتی اگر حساب بانکی افراد را تهدید نکند، با افشای اطلاعات شخصی و تاحدودی محرمانه، مشتریان و رستوران ها را در معرض ریسک قرار می دهد. اولین تهدید، موارد مربوط به میزان فروش رستوران ها و کمیسیون پرداختی به هر رستوران است.

هک اسنپ فود به این ترتیب ممکن است در روز های آینده حداقل به اختلافات بین رستوران ها و شرکت اسنپ فود دامن بزند، چون هر رستوران وضعیت قرارداد خود را با دیگر رستوران ها مقایسه خواهد کرد. تعداد سفارش ها و مشتریان هر رستوران نیز قابلیت استفاده، تخمین و محاسبه درآمد و تاثیر گذاشتن آن روی مالیات پرداختی صاحبان مشاغل را دارد.

هک اسنپ فود مثل همیشه بساط شوخی و کنایه ها را در فضای توییتر فارسی داغ کرده است؛ یکی نوشته فکر کنم اسنپ فود به گروه هکری پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی برای سفارش بعدی رو داده و باعث شده قاطی کنند. وسط شوخی های شبکه های اجتماعی موضوع نگران کننده برای اهل فن، حجم سوءاستفاده هایی است که با پرداخت ۳۰ هزار دلار و در اختیار گرفتن اطلاعات کاربران اسنپ فود امکان پذیر خواهد بود.

هک شدن اسنپ فود به افشای دو شناسه گوگل و اطلاعات موبایل کاربر منجر شده است. این شناسه ها به صورت یکتا تعریف می شوند و به صورت انحصاری موقعیت هر کاربر را نشان می دهند. حتی اگر شما در یک اپلکیشن، با هویت ناشناس فعالیتی انجام دهید، هر دو پارامتر ذخیره خواهد شد. بعد ها می توان با تطبیق شناسه ها فهمید کاربری که در اپلیکیشن اول، متن مشخصی را خوانده، در اپلکیشن دوم چه عکسی آپلود کرده و چه سرویسی خریده است.

کاربری با طنزی تلخ نوشته: تنها کاری که می توانیم پس از هک اسنپ فود برای محافظت از حریم شخصی خودمان انجام داد، تغییر محل زندگی، تغییر نام و نام خانوادگی، تغییر کدملی، تغییر شماره موبایل، تغییر نام اعضای خانواده و... است. تنها این شکلی مطمئن می شویم کسی به اطلاعاتمان دسترسی ندارد.

پلیس فتا صبح روز یکشنبه پس از انتشار خبر هک اسنپ فود، بلافاصله در دفتر این شرکت حاضر شد و با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اسنپ فود در سال جاری بار ها مورد ارزیابی و بررسی فنی قرار گرفته است. در صورت مشاهده هرگونه سهل انگاری مدیران، پیگیری های قانونی و قضایی به مراجع بالا ارجاع خواهد شد.

منبع: فرارو

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران