۱۱ نکته از لیست جدید امیر قلعه نویی

...

 امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان لیست ۲۷ نفره بازیکنان مدنظرش را برای حضور در رقابت های جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ که از ۲۴ دی ماه برای تیم ملی ایران در قطر آغاز خواهد شد، اعلام کرده و بازیکنانش را به اردوی تیم ملی در کیش فرا خوانده است. لیست ۲۷ نفره بازیکنان دعوت شده به آخرین اردوی تیم ملی فوتبال پیش از جام ملت های آسیا حاوی نکات مهمی است. نکاتی که البته سورپرایز این لیست هستند، اما بیشتر این سورپرایز معکوس است

۱- با بررسی لیست تیم ملی در نخستین گام به این نکته می رسیم که دعوت قلعه نویی از سردار آزمون، مشروط به موافقت باشگاه ایتالیایی آ. اس. رم ایتالیاست و فدراسیون فوتبال به این باشگاه نامه ای داده تا طبق مقررات AFC، سردار آزمون را در اختیار تیم ملی قرار بدهد. سردار نقش کلیدی در برنامه های تیم ملی بویژه در فاز تهاجمی دارد و حضورش در قطر حیاتی است.

۲- احمد نوراللهی که در اردوی قبلی تیم ملی به علت کدورت و تنش با قلعه نویی اردوی تیم ملی را ترک کرد، حالا با قلم قرمز ژنرال برای جام ملت ها مواجه شده و شماره ۲۱ تیم ملی که سابقه حضور در جام جهانی را هم داراست، مسافر قطر نیست. امیر همچنین علی کریمی هافبک کایسری را نیز به اردوی نهایی دعوت نکرده. کریمی که همراه با سیدمجید حسینی دو بازیکن ایرانی کایسری اسپور و شاغل سوپرلیگ ترکیه هستند؛ در اکثر اردو های اخیر تیم ملی حضور همزمانی داشتند که این بار قلعه نویی تصمیم گرفته جفت مدافع سابق استقلال را دعوت نکند. شاید تصور می شد عدم دعوت از احمد نوراللهی به دلایل انضباطی باعث شود تا کریمی جزو منتخبین قرار بگیرد.

۳- مهدی قایدی که این روز ها درخشش اش در لیگ ادنوک امارات بار ها به کار فرهاد مجیدی و الاتحاد کلبا آمده، از چشم قلعه نویی دور نماند و پس از مدت ها غیبت در لیست، این بار به جمع اردونشینان اضافه شده. قایدی قطعا دوست دارد مسافر قطر باشد. هر چند که با توجه به ترافیک شدید در خط حمله تیم ملی احتمال بازی رسیدن به او نزدیک به صفر است.

بیشتربخوانید

فهرست نهایی تیم ملی برای جام ملت های آسیا اعلام شد

۴- علی قلی زاده در فصل جدید فوتبال اروپا به علت مصدومیت دقایق کمی به میدان رفته و از آمادگی کافی برخوردار نیست. با نگاهی به عملکرد قلی زاده، او تنها ۲۴۸ دقیقه در این فصل به میدان رفته که کمتر از مجموع دقایق ۳ بازی ۹۰ دقیقه ای فوتبال است و حاصل کار او در این دقایق کم نیز صفر گل و صفر پاس گل بوده قلی زاده بیشتر بازی ها را به علت مصدومیت از دست داده و فاصله زیادی از شرایط ایده آل خود دارد. اکنون نیز در حالی در لیست تیم ملی حضور دارد که مدت هاست به دلیل مصدومیت به میدان نرفته و این موضوع در نوع خود عجیب به نظر می رسد.

۵- غیبت امین حزباوی، مدافع آتیه دار تیم فوتبال السد قطر در این لیست نیز در نوع خود جالب است. او پیش از این پای ثابت اردو های تیم ملی بوده و پیش بینی می شد قدرت سرزنی اش به کار ژنرال بیاید که با عدم دعوت از او، این مسأله متنفی است.

۶- سامان فلاح که طی ماه های گذشته به علت تصادف نتوانست در تیم ملی زیر نظر قلعه نویی کار کند، با بهبودی شرایط و پس از نشان دادن کیفیت خود بار دیگر به اردوی تیم ملی برگشته و مسافر جام ملت هاست. مدافعی که در بهترین زمان ممکن و در آستانه اعزام به جام ملت ها نظر مثبت امیر قلعه نویی را جلب کرده و در حالی که در اردوی قبلی یوز ها جایی بین نفرات ملی پوش نداشت، این بار مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار گرفته. در واقع دعوت از فلاح را می توان به نوعی شگفتانه قلعه نویی هم توصیف کرد چرا که این سرمربی با خط زدن حزباوی مدافع لژیونر ایرانی شاغل در السد قطر، به بازیکنی غیر لژیونر اعتماد کرده و این در شرایطی است که حزباوی پیش از این حضور بیشتری در جمع ملی پوشان داشته.

نکته جالب دیگر اینکه محمد دانشگر هم به تیم ملی دعوت نشده تا مشخص شود فلاح به مدافع سپاهان و امین حزباوی ترجیح داده شده است.

۷- قلعه نویی در پست دروازه بان و مدافع کمترین تغییرات را ایجاد کرده تا ثبات، مهم ترین عامل تاکتیکی وی برای مقابله با حریفان باشد. به نظر می رسد زوج کنعانی زادگان خلیل زاده مانند قبل انتخاب اول ژنرال برای ترکیب اصلی هستند.

۸- آریا یوسفی شاید شگفتانه لیست تیم ملی باشد. بازیکن خوش تکنیک تیم فوتبال سپاهان که قابلیت بازی در چند پست را داراست، به همراه محمدجواد حسین نژاد به تیم ملی دعوت شده اند تا اولین تورنمنت رسمی خود به عنوان یک بازیکن ملی پوش بزرگسالان را در قطر تجربه کنند.

۹- امید ابراهیمی هافبک ۳۶ ساله الشمال قطر بار دیگر به تیم ملی دعوت شده. بازیکنی که با توجه به سن و سالش حضورش در اردوی قبلی تیم ملی انتقادات زیادی را برانگیخت، ولی قلعه نویی با دعوت مجدد از این بازیکن قدیمی و کارکشته نشان داد تا چه اندازه به شاگرد قدیمی خود اعتقاد دارد. در روز هایی که امید ابراهیمی در لیگ قطر در شرایط خوبی به سر نمی برد او را دعوت کرده تا لابد جانشین نوراللهی باشد. تصمیمی که انتقادات زیادی را به همراه داشته. جالب اینکه امید وقتی در لیگ ستارگان قطر حضور درخشانی داشت، برای مدتی طولانی در تیم ملی نبود، ولی حالا که شرایطش چندان درخشان نیست، قلعه نویی او را دعوت می کند. ابراهیمی می خواهد قلعه نویی را مجاب کند وی هم یکی از منتخبین نهایی سفر به قطر برای جام ملت های آسیا باشد؛ موضوعی که باتوجه به از دست دادن جام جهانی به دلیل مصدومیت لحظه آخری می تواند برای این هافبک پا به سن گذاشته که احتمالا آخرین تورنمنت خود را سپری خواهد کرد بسیار حائز اهمیت باشد.

۱۰- تیم فوتبال سپاهان با ۶ بازیکن بیشترین سهمیه را در تیم ملی فوتبال کشورمان دارد. پیام نیازمند، محمدجواد حسین نژاد، آریا یوسفی، رامین رضاییان، رضا اسدی و شهریار مغانلو ۶ بازیکن سپاهان در تیم ملی هستند. شاید جالب ترین بازیکن دعوت شده از سپاهان به اردو شهریار مغانلو باشد. امیر قلعه نویی در لیست مهاجمان دعوتی خود به تیم ملی نام شهریار مغانلو را هم قرار داده تا با حضور بازیکنانی نظیر رضا اسدی، کریم انصاری فرد، مهدی طارمی و سردار آزمون رقابت برای پیکان خط آتش یوز ها بیش از همیشه باشد؛ مهاجم سپاهانی که اکنون با ۹ گل زده در صدر جدول آقای گلی قرار دارد و قطعا تلاش می کند در ترافیک خط حمله تیم ملی جایی برای خود دست و پا کند.

۱۱- بعد از بازگشت مهدی قایدی تعداد لژیونر ها در اردوی تیم ملی به ۱۴ نفر رسید که نشان از افزایش لژیونر ها در اسکواد قلعه نویی دارد. از میان ۵ اردو، ۴ اردوی تیم ملی زیر نظر قلعه نویی در سال جاری برگزار شده و آمار حاکی از افزایش تعداد لژیونر های دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال ایران است. تیم ملی در تورنمنت کافا ۹ بازیکن لژیونر داشت. این تعداد در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به ۱۳ نفر و در نهایت برای جام ملت های آسیا به ۱ ۱۳ نفر با توجه به شرایط مبهم آزمون رسید تا بدین ترتیب نیمی از ترکیب تیم ملی را لژیونر ها تشکیل دهند.

احسان حاج صفی، میلاد محمدی، مجید حسینی، صادق محرمی، امید ابراهیمی، سعید عزت اللهی، سامان قدوس، محمد محبی، مهدی قایدی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، علی قلی زاده، سردار آزمون و کریم انصاری فرد ۱۴ بازیکن لژیونر در جام ملت ها هستند. از فهرست ۲۷ نفره یک بازیکن باید خط بخورد. اسامی تیم ملی باید تا روز سه شنبه هفته جاری به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود.

پیش از امیر قلعه نویی؛ کارلوس کی روش در ۳ جام جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ هدایت تیم ملی را برعهده داشت که به ترتیب از ۹، ۱۳ و ۱۶ بازیکن لژیونر بهره گرفت. کی روش از زمان حضور در فوتبال ایران، به بازیکنان لژیونر اعتقاد بیشتری داشت و به نظر می رسد قلعه نویی هم در جام ملت ها با همین فرمول تیمش را می بندد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران