ارتباط فرانسوی؛ نخست وزیر همجنس باز فرانسه کیست؟

...

انتصاب گبریل اتل ۳۴ ساله به عنوان جوان ترین و اولین نخست وزیر همجنس باز در فرانسه، نشان داد که دولت مردان این کشور اروپایی اشتراکاتی با هم سنگران لیبرال خود در آمریکا دارند. جو بایدن در جریان کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰، گفته بود که زنی رنگین پوست را برای پست معاونت ریاست جمهوری انتخاب خواهد کرد.

عده ای از فعالان سیاسی دموکرات، اعتقاد داشتند که بایدن باید می گفت: ما، «شایسته ترین» فرد را برای پست معاونت ریاست جمهوری انتخاب خواهیم کرد.

در نهایت پس از تحقیق و گزینش و به صورت کاملا «اتفاقی»، یک زن دورگه سیاه پوست و آسیایی به نام کاملا هریس، به عنوان «شایسته ترین» فرد، برگزیده شد. منظور دموکرات ها این بود که اگر تیم بایدن بدون اشاره به «پیش نیاز»، کاملا هریس را انتخاب می کرد، به شایستگی وی افزوده می شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از پیش نگفته بود که می خواهد اولین نخست وزیر همجنس باز را در تاریخ فرانسه انتخاب کند. سپس دولت وی، «شایسته ترین» فرد را برگزید. دست بر قضا، این شخص به صورت کاملا «اتفاقی»، همجنس باز است.

نخست وزیر جدید فرانسه، در خانواده مرفه یهودی بزرگ شده و در مراکز آموزشی تراز اول این کشور تحصیل کرده است. 

پست نخست وزیری در فرانسه به نوعی سپر محافظتی رئیس جمهور است. الیزایت بورن ۶۲ ساله، نخست وزیر پیشین فرانسه بود و نوک پیکان منتقدان دولت قرار داشت.

بورن مسئول پیاده سازی سیاست های مکرون در دو سال گذشته بود.

دلیل اصلی انتقادات از بورن، به کارگیری متمم ۴۹.۳ در قانون اساسی فرانسه بود. او ۲۳ مرتبه از این متمم استفاده کرد تا بدون اخذ رای اکثریت نمایندگان مجلس، لوایح را مستقیما وضع کنند.

مکرون با توجه به اینکه حزب اقلیت در مجلس بوده، برای پیشبرد سیاست ها مجبور است از این متمم استفاده کند.

استفان سوژورن شریک جنسی سابق نخست وزیر، نیز به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. اگرچه این دو هیچ وقت به صورت رسمی جدایی خود را علنی نکرده اند، اما اتل در اکتبر سال گذشته به دفتر «شفاف سازی کارمندان دولت» High Authority for Transparency in Public Life گفته بود که هیچ «پارتنری» ندارد. 

استفان سوژورن ۳۸ ساله، شش ماه از دوران وزارت وی در آموزش و پرورش نگذشته بود که در کابینه به اصطلاح جدید دولت فرانسه، جایگزین کاترین کولونا سیاست مدار باسابقه ۶۷ ساله شد. باقی اعضای کابینه دولت مکرون تغییری نکردند.

طی آخرین نظرسنجی از مردم فرانسه، حزب مکرون در رتبه سوم در انتخابات نماینده فرانسه برای مجلس اتحادیه اروپا قرار دارد. حزب راست گرایان «اجتماع ملی» National Rally به ریاست مارین لوپن، پیشتاز این نظرسنجی بود.

مکرون وعده تغییرات در وضع اقتصادی کشور را داده بود و می خواهد با جوان گرایی، نفس تازه ای را به دولت نه چندان محبوب خود بدمد.

کارشناس خبرگزاری اسپکتیتر معتقد است که هیچ تغییری در سازوکار دولت مکرون صورت نمی گیرد.

اسپکتیتر، نوشت: «مردم فرانسه به تازگی فهمیدند که در کابینه نخست وزیر جدید، هیچ تغییر مهمی صورت نگرفته است. جرالد دارمانین هنوز وزیر کشور است؛ در دوران وزارت وی، آمار جرم و جنایت بالا رفت. علاوه بر این هیچ تغییری نیز در وزارت دادگستری و اقتصاد مشاهده نشد.»

پشت پرده انتخاب نخست وزیر جدید فرانسه

اسپکتیتر به نکته دیگری از صرفا سیاست های ظاهری مکرون اشاره می کند و می گوید: «اتل به مانند مکرون، عضو گروه «رهبران جوان جهان» Young global leader در مجمع جهانی اقتصاد World Economic Forum است. ماموریت این گروه در وب سایت آن ها چنین است: تسریع تاثیر رهبرانی از نژاد ها و جنسیت های مختلف که به آینده ای پایدار و شامل اقلیت های نژادی و جنسی ، تحقق می بخشد... کلاز شواب این گروه را در دهه نود میلادی تاسیس کرد و به اعضای این مجموعه خیلی افتخار می کند.»

اسپکتیتر درباره رئیس سازمان «مجمع جهانی اقتصاد»، می گدید: «شواب در مصاحبه ای در دانشگاه هاروارد گفته بود: «ما در دولت ها نفوذ می کنیم.» بیشترین تعداد از دست نشانده های او در دولت کانادا هستند.

شواب در ادامه گفت که نیمی از کابینه جاستین ترودو و حتی شخص نخست وزیر، عضو «رهبران جوان جهان» هستند.

وب سایت «مجمع جهانی اقتصاد» درباره ترودو گفته است: «دولت ترودو در راستای آزادی و مقبولیت تنوع نژادی و جنسی و افزایش دموکراسی حرکت کرده که هویت واقعی کانادایی ها را نشان می دهد.»

نکته قابل توجه اینجاست که کانادا در دوران حاکمیت ترودو، یکی از سرسخت ترین دولت های به اصطلاح حامی آزادی بیان بوده و به شدت با عقاید ناهمسو با روایت حاکمیت برخورد می کند.

عده قابل توجهی از اینفلوئنسر های کانادایی، یا بازنشسته شده اند و یا به ایالت های جمهوری خواه در آمریکا مهاجرت کرده اند؛ یا بهتر بگوییم، از چنگال حکومت ترودو فرار کردند.

کلاز شواب در مصاحبه با دانشگاه هاروارد نیز از امانوئل مکرون یاد کرد. مکرون درست پیش از شروع کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶، در دوره های «رهبران جوان جهان» شرکت کرده بود.

شواب، موسس این سازمان، نویسنده کتابی مشهور درباره نظم نوین جهانی است. در دنیای این فرد که گویی کاراکتر او را از «بدمن» فیلم های جیمز باند کپی کرده اند، مردم مالک هیچ چیزی نیستند و باید خوشحال هم باشند.

کمپانی بلک راک و ونگارد از همفکران و دوستان نزدیک کلاز شواب هستند. این دو ابرکمپانی، ارزشی در حدود ۱۰ و ۱۷ تریلیون دلار داشته و صاحب درصد قابل توجهی از کلیه املاک در جهان است. این دو کمپانی در حال خلق کلاس اجاره نشین جهانی بوده و در جامع عمل پوشاندن به رویای شواب هستند.

منبع: میزان

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران