ایران تنها کشور دنیا بدون قانون فضای مجازی است

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ایران تنها کشور دنیا بدون قانون فضای مجازی است، گفت: مـتأسفانه برخی افراد در فضای مجازی به فروش اسلحه‌، مواد مخدر، کلاهبرداری‌ اینترنتی و ترویج خودکشی استفاده می‌کنند. ...

علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح ساماندهی فضای مجازی اظهار داشت: اینکه در کشورمان قانونی درباره فضای مجازی وجد ندارد و باید در این باره اقداماتی صورت گیرد اصلی است که مورد پذیرش همگان است و هیچکس هم نمی تواند آن را ا نکار کند.

وی افزود:  متأسفانه ما در زمره کشورهایی در دنیا هستیم که در خصوص مدیریت فضای مجازی قانونی را نداریم در حالیکه بایستی برای حمایت و صیانت از فضای مجازی و کسب و کارهای آن قانون لازم را تدوین کرده و به تصویب برسانیم. 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وقتی کشوری قانونی برای فضای مجازی ندارد اولین الفبای مدیریت آن است که هرچه سریع تر قانونی مدون برای آن تصویب شود تا دغدغه همگان رفع شود.

بابایی کارنامی گفت: مجلس و دولت به دنبال حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و کسب و کارهای آن هستند و نگرانی های فعالان این حوزه را به خوبی درک می کنیم اما بایستی برای ساماندهی این فضا قانون داشته باشیم تا خدای ناکرده شاهد بروز جرائم مختلف در آن نباشیم. این در حالی است که پلتفرم ها و پیام رسان های خارجی زیادی در کشورمان فعال هستند که بایستی آنها خود را با قوانین جمهوری اسلامی تطبیق دهند.

وی افزود: قانون مند شدن رفتارها در فضای مجازی مدنظر دولت و مجلس است هرچند برخی افراد با انجام برخی رفتارهای سیاسی مانع این کار هستند در حالیکه فیلترینگ فضای مجازی به هیچ وجه در دستور کار قوای مجریه و مقننه نیست در حالیکه ما اصلا نمی توانیم خود را از دنیا محروم کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما بایستی در خصوص دیتا و اطلاعات ایرانی ها در فضای مجازی حساسیت لازم را داشته باشیم و نباید اجازه دهیم خارجی ها به راحتی از این موضوع سوءاستفاده کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی باید کاملا شفاف باشد و بدانیم چه کسانی در آن به فعالیت می پردازند و اجازه جولان غیرقانونی ها را ندهیم، گفت: وقتی فضای مجازی در چارچوب قانون باشد همگان سعی می کنند خود را در برابر قانون پاسخگو بدانند این در حالی است که در فضای فعلی سیاسی کاری صورت گرفته و برخی افراد با نگاه سیاسی به طرح ساماندهی فضای مجازی نگاه می کنند.

بابایی کارنامی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها نگرانی ها و دغدغه های خود را در خصوص افسارگسیختگی فضای مجازی در کشورمان را بیان کرده اند و شورای عالی فضای مجازی هم اختیاراتی داشته و برهمین اساس اقداماتی را انجام داده است. اما با این حال بایستی فعالیت در فضای مجازی منطبق با قانون باشد و دولت و مجلس هم دغدغه قانونگرایی را در این موضوع دارند نه محدودسازی.

وی با بیان اینکه متأسفانه ناهنجاری های زیادی در فضای مجازی و در پلتفرم ها و پیام رسان های خارجی وجود دارد، عنوان کرد: م تأسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد در فضای مجازی به فروش اسلحه های سرد و گرم، مواد مخدر و فروش داروهای روانگردان پرداخته و از بستر فضای برای کلاهبرداری های اینترنتی و اقتصادی و ترویج خودکشی و ناهنجاری های رفتاری در جامعه استفاده می کنند. 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اصل ضرورت حمایت از حقوق کاربران و ساماندهی فضای مجازی و قانونمند شدن آن بر هیچکس پوشیده نیست که اگر قانونی درباره فضای مجازی داشته باشیم حتما نابسامانی های موجود در آن برچیده شده و فعالیت های اقتصادی سامان پیدا می کند و از حقوق کاربران هم حمایت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس‌نیوز