وزیر ارشاد: در حوزه فرهنگی نه بدنبال تصدی گری هستیم و نه بدنبال رهاسازی

وزیر ارشاد امروز در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: نه به دنبال تصدی گری و حذف گروه های مردمی و نه به دنبال رها سازی هستیم. نهاد حاکمیت باید نظارت حمایت و تسهیل گری داشته باشد. ...

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ویژه برنامه روز دانشجو به همت انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شریف و با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز برگزار شد. در ابتدای جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی کردند. 

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد بعد از سخنرانی دانشجویان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، گفت: به همه شهدی راه پر فضیلت استقلال و عدالت درود میفرستم.  وزارت ارشاد را خانه همه افراد فکر و اندیشه می دانم و سلایق مختلف هم مخاطب ما هستند.

وزیر ارشاد ادامه داد: افتخار می کنیم در نظام اداری جمهوری اسلامی در بخشی توفیق خدمت داریم که با چنین اصالت فرهنگی سر و کار داریم.  امروز در دانشگاه شریف خوشحال شدم که با این تنوع کانون های فکری و تشکل های سیاسی با سلایق مختلف مواجه شدم.

وی افزود: نه به دنبال تصدی گری و حذف گروه های مردمی  و نه به دنبال رها سازی هستیم. نهاد حاکمیت باید نظارت حمایت و تسهیل گری داشته باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: برخی از حوزه های تنظیم گری را به گروه های مردمی واگذار می کنیم. انجمن های علمی و فرهنگی مورد اعتماد جامعه هدف این تنظیم گری را باید بر عهده بگیرد.

وزیر ارشاد گفت: برای مجموعه های غیردولتی که استعدادهای آن ها شناخته شده است، دنبال حذف صدور مجوز پروانه ساخت هستیم و در آیین نامه جدید گنجانده شده است. دیگر نیازی به دریافت مجوز ساخت نیست و  می تواند برود و اثر خود را بسازد.

اسماعیلی گفت: باید انجمن های علمی و فرهنگی مورد اعتماد جامعه هدف و نخبگی وظیفه تنظیم گری را بر عهده بگیرند. اگر قرار است کتابی یا مجموعه ای بررسی شود مجموعه نخبگان همان جا باید انجام بدهند.

وی ادامه داد: اخیرا 255 هزار مجوز کتاب را داده ایم و خیلی از این موارد بدون محدودیت انجام می شود. این دوره اخیر پر رونق ترین دوره فرهنگ و هنر است. 

اسماعیلی تاکید کرد: احساس میکنم با استفاده از برخی کلمات به دنبال ایجاد شکاف در جامعه هستند.  طبق قانون اساسی  باید نسبت به هم دلسوزی داشته باشیم، اگر کسی امر به معروف کرد آن را به کلمه حجاب بان تقلیل ندهیم ، وظیفه همه تذکر لسانی است.

وی افزود: یه عده بر اساس واجب شرعی در خیابان ها تذکر محترمانه می دهند، چرا غلیظش می کنیم . مخالفم که توهین شود اما نصیحت محترمانه وظیفه همه ماست. وقتی دانشجویان دانشگاه شریف که نخبگان علمی کشور هستند در فعالیت های فرهنگی و دینی شرکت می کنند به همان اندازه تاثیرگذاری شان بالاست. 

وزیر ارشاد گفت: امروز سینماهای ایران پر رونق ترین دوره تاریخ را می گذارند. امروز پر فروش ترین فیلم 300 میلیارد فروخته است.

اسماعیلی گفت: تمام زیر ساخت های مهم فرهنگی کشور در اختیار مردم است و  دلیل رونق همین است.  وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از وزارت خارجه بیشترین تعاملات بین المللی فرهنگی را برگزار کرده است.  ادعایی نداریم که همه مشکلات کشور با لبخند کشورهای خارجی حل می شود بلکه بر تعامل با همسایگان خودمان تاکید داریم. 

وی افزود: حوزه فرهنگ حوزه گفتگو همکاری و پذیرش تفاوت های فکری است و چتر آن برای همه مردم باز است.  وظیفه ما صیانت از این حقوق است، حرف های سلیقه های مختلف را می شنویم بنده اینجا شعار نمی دهم بلکه از کارنامه صحبت می کنم.

وزیر ارشاد گفت: اعمال سلبی حوزه فرهنگ را در حداقل ترین حالت ممکن گذاشته ایم، وظیفه بنده است که فرهنگ و هنر ایرانی را در تمام دنیا گسترش دهم.

پایان پیام /

منبع: فارس‌نیوز