نگاهداری: تبیین درست مصوبات و اقدامات مجلس، درصد مشارکت مردم را افزایش می دهد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تبیین درست مصوبات و اقدامات مجلس، درصد مشارکت مردم را افزایش می‌دهد، گفت: مجلس یازدهم اولین مجلس پس از انقلاب است که در ابتدای فعالیت، برنامه‌ای چهار ساله تدوین کرد که این برنامه به تصویب کمیسیون‌های مربوطه رسید. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، بابک نگاهداری در همایش «زنان، منافع ملی، مجلس کارآمد»، در تبیین عملکرد مجلس یازدهم، اظهار کرد: مجلس یازدهم در حالی آغاز به کار کرد که کشور رشد اقتصادی نزدیک به صفر و یک دهه رکود مسکن را تجربه می کرد و از سوی دیگر فضای رسانه ای شیطنت آمیزی درباره عملکرد مجلس ایجاد شده بود، با این حال رهبر انقلاب بر انقلابی بودن این مجلس تأکید کردند که به نظر من به دلیل جهت گیری ها و رویکردهای انقلابی این دوره از مجلس بوده است. 

وی به مرور کلی از عملکرد نمایندگان در این دوره از مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: تمرکز نمایندگان این دوره بر مبارزه با فقر و حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بود و در همین راستا ۹ قانون برای تأمین عدالت و مبارزه با تبعیض تصویب کردند. هشت قانون نیز برای تحقق شفافیت و مبارزه و هفت قانون برای مبارزه با ناکارآمدی و ارتقای قابلیت اداره کشور نیز در این مجلس به تصویب رسید.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، ادامه داد: می توان گفت که مجلس یازدهم مجلس مبارزه در راستای آرمان های انقلاب بوده است و کل عملکرد این دوره از مجلس را می توان در حوزه مبارزه با فقر، فساد، تبعیض و ناکارآمدی تبیین کرد. 

ضرورت تبیین دستاوردهای مجلس یازدهم برای مردم

وی در ادامه با اشاره به دلایل اقشاری از مردم که تمایل کمتری برای مشارکت در انتخابات دارند، گفت: وقتی از مردم درباره مهمترین مسأله کشور سؤال می شود، نزدیک به ۷۰ درصد آنان، وضعیت نامناسب اقتصادی را مطرح کرده و چند درصد از مردم نیز به وجود فساد و اختلاس در جامعه اشاره می کنند. 

نگاهداری بیان کرد: در نظرسنجی های رسمی، از افرادی که گفته اند در انتخابات شرکت نمی کنند، دلیل عدم شرکت را پرسیده اند که سه دغدغه را مطرح کرده اند؛ اول اینکه این افراد احساس می کنند مشارکت آنان، تأثیری در سرنوشت مردم ندارد. این مسأله در انتخابات مجلس بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری برای مردم احساس و ادراک می شود که این ذهنیت باید اصلاح شود. 

وی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند مشارکت شان در انتخابات بسیار اثرگذار است، افزود: دومین گزاره ای که برخی از مردم برای عدم شرکت در انتخابات مطرح می کنند، شرایط نامناسب اقتصادی است و سومین گزاره مربوط به ادراک فساد اداری و اقتصادی بالایی است که در جامعه ما احساس می شود. 

اثر اطلاع رسانی درباره برخورد با مفسدان بر روحیه مردم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه طبق مطالعات اطلاع رسانی رخداد فساد، تأثیری در کاهش آن ندارد، گفت: آنچه اهمیت دارد، اطلاع رسانی درباره برخورد با مفسدان و فساد رخ داده است که می تواند ذهنیت مردم را نسبت به فساد بهبود دهد. 

وی با بیان اینکه ریل گذاری کشور توسط مجلس انجام می شود و دولت مجری این ریل گذاری است، افزود: مجلس اگر با مشارکت حداکثری مردم شکل گیرد، می تواند با قدرت به ریل گذاری اصلی کشور بپردازد و بر اجرای این ریل گذاری، با دقت نظارت کند. 

نگاهداری با بیان اینکه تبیین درست مصوبات و اقدامات مجلس، درصد مشارکت مردم را افزایش می دهد، افزود: مجلس یازدهم اولین مجلس پس از انقلاب است که در ابتدای فعالیت، برنامه ای چهار ساله تدوین کرد که این برنامه به تصویب کمیسیون های مربوطه رسید که طبق گزارش ریاست مجلس، بیش از ۸۰ درصد این برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه ها، نظام مسائل مردم شناسایی و مبنا قرار داده شده و تمرکز ویژه بر معیشت مردم بوده است. یکی از مصوبات مهم مجلس در این زمینه، تصویب کالابرگ برای کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ بوده است؛ به این صورت که یارانه ای که قرار بود به ارز ترجیحی اختصاص یابد، مستقیما و روی کالاها به مردم پرداخت شد. 

قوانین مهم مجلس برای جهش تولید

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، گفت: مجلس یازدهم همچنین سه قانون مهم برای جهش تولید به تصویب رساند که یکی از این قوانین در خصوص مالیات بر خانه های خالی بود تا با اهرم مالیات، این خانه ها به بازار عرضه شود و در اختیار مردم قرار گیرد. 

وی به مصوبه مجلس در خصوص کنترل اجاره بهای مسکن به عنوان دومین مصوبه میان مدت برای کنترل بازار مسکن اشاره کرد و گفت: مجلس یازدهم با این مصوبه تلاش کرد تا افزایش افسارگسیخته اجاره مسکن را کنترل کند. 

نگاهداری گفت: حتی در قانون جهش مسکن مطرح شده که شرایط حمایتی باید به گونه ای طراحی شود که متناسب با سطح درآمد و طبقه خانوارها باشد که همه اقشار بتوانند از آن استفاده کنند. 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به تصویب قوانینی برای مکلف کردن نظام بانکی برای تأمین مالی جهش مسکن، گفت: با این مصوبات، امکان مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است. همچنین مجلس دولت را مکلف کرده تا فعالانه با سرمایه گذاران همکاری کنند و ضریب خطر سرمایه گذاری ها را در این زمینه کاهش دهند. 

نگاهداری با بیان اینکه سومین دغدغه مردم براساس نظرسنجی ها، مشکلات در زمینه مسائل درمانی بود، گفت: مجلس یازدهم مصوب کرد که بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان شود و دولت نیز با این مصوبه همراهی کرده است. 

حمایت مجلس از بیماران صعب العلاج

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی نسبت به حمایت از بیماران صعب العلاج حساس است، ادامه داد: دیگر مصوبه مجلس در این زمینه، ایجاد صندوق برای بیماران صعب العلاج بود تا منابعی که برای این دسته از بیماران اختصاص داده شده، در یک محل جمع شده و از هدررفت آن جلوگیری شود. 

نگاهداری به پوشش ۹۰ درصدی بیمه در خصوص درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: طبق تصویب مجلس یازدهم، مقرر شده که یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه بهداشت و سلامت اختصاص یابد.

وی به ضرورت نظارت مستمر بر کمبود دارو اشاره کرد و گفت: مدتی بود که دولت با مشکلاتی در زمینه تأمین دارو مواجه بود. به تازگی رئیس مجلس فرصت ۲ ماهه ای به وزیر بهداشت داده تا مسأله کمبود دارو رسیدگی شود تا در صورت عدم امکان حل مشکل، دولت بتواند با مجوز مجلس در زمینه واردات داروی و تجهیزات، از منابع ارزی کشور استفاده کند. 

اهتمام مجلس یازدهم بر اشتغال زایی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، چهارمین دغدغه مردم را مسأله اشتغال عنوان کرد و گفت: قانون خوبی در زمینه اشتغال در مجلس یازدهم به تصویب رسیده که می توان به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد، در این قانون همه موانعی که سر راه کسب و کارهای دانش بنیان وجود داشت، رفع شده است. 

وی ادامه داد: همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن، بازار بزرگی از اشتغال را فراهم می کند که افراد بسیاری می توانند در عرصه ساخت مسکن فعالیت کنند. 

نگاهداری گفت: تسهیل صدور مجوز کسب و کار نیز سومین قانونی بود که برای افزایش اشتغال در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است که همین قانون ۲ بار از سوی شورای نگهبان رد و ۲ بار در مجلس اصلاح شد. 

وی بیان کرد: مجلس یازدهم در قانون بودجه مصوب کرد که اعتبار اشتغال زایی مستقیما به حساب استان ها واریز شود و این امر به ویژه در استان های محروم جدی تر مطرح شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، افزود: این مجلس قوانینی برای احیای کارخانه هایی که تعطیل یا نیمه تعطیل بودند، تصویب کرد که در کاهش نرخ بیکاری اثرگذار است. 

افزایش سه برابری وام ازدواج در سه سال اخیر

وی با اشاره به دغدغه مردم در زمینه ازدواج، گفت: در چهار سال اخیر، وام ازدواج با تصویب مجلس به سه و نیم برابر رسید که این عدد برای مزدوجین کمتر از ۲۵ سال، بیشتر بود. همچنین توسعه خوابگاه های متأهلی و افزایش حقوق سربازان متأهل از دیگر تصمیمات مجلس در این حوزه بوده است. 

نگاهداری به توجه مجلس یازدهم به محرومیت زدایی اشاره کرد و گفت: در این دوره از مجلس بودجه ریزی برای مناطق محروم به شکلی بود که بودجه مستقیما به همان منطقه اختصاص یابد. همچنین سه درصد از صادرات نفت خام و گاز برای توسعه مناطق مرحوم تصویب شد. از سوی دیگر ۴۰ درصد تخفیف برای نوسازی منازل در بافت های فرسوده در نظر گرفته شد که این مصوبه نیز در راستای سیاست محرومیت زدایی مجلس یازدهم تعریف می شود. 

وی ادامه داد: افزایش چهار برابری سرانه گازرسانی به روستاها و اختصاص چهار برابر بیشتر سرانه گاز به مناطق روستایی نیز در همین زمینه بود. 

تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه ادراک فساد نزد مردم معضل مهمی است، گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه در خردادماه ۱۴۰۱ از سوی مجلس به تصویب رسیده است. از سوی دیگر مجلس با تصویب طرح هایی، از افشاگران و گزارشگران فساد حمایت کرد تا بتوانیم از ظرفیت مردم برای مقابله با فساد استفاده کنیم. 

وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه تعارض منافع، گفت: براساس این مصوبه، عملکرد مدیران در هدیه دادن، مجوز گرفتن و... به صورت دقیق نظارت می شود. در واقع این مصوبه که از مصوبات فاخر مجلس یازدهم است، در عرصه های مختلفی که می تواند تعارض منافع ایجاد کند، رفتار و عملکرد مدیران را زیر نظر قرار می دهد. 

نگاهداری با بیان اینکه مجلس در زمینه اصلاح نظام بانکی مصوبات خوبی داشته، گفت: قانون حمایت از خانواده، قانون جوانی جمعیت و... از دیگر مصوبات مجلس یازدهم است که می توان از آن ها برای ارائه کارنامه درخشان این دوره از مجلس یاد کنیم. 

وی در ادامه سخنان خود به تصویب کلیات لایحه حمایت و ارتقای امنیت زنان اشاره کرد و گفت: در مسائل مرتبط با زنان، دوگانه های ذهنی و فکری، رفتاری و عینی متعددی داریم که تصمیم گیری در این حوزه را با حساسیت های بیشتری مواجه می کند. 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم همچنین با افزایش مرخصی زایمان، پوشش بیمه خدمات سلامت برای زنان، ارائه سبد تغذیه و سبد بهداشتی رایگان ویژه زنان باردار و دارای فرزند، کاهش سن بازنشستگی مادران به ازای تولد هر فرزند، بیمه رایگان مادران خانه دار روستایی و عشایر با سه فرزند، اختیاری کردن شیفت شب برای مادران باردار یا دارای سه فرزند و... از جمله خدمات مهمی در حمایت از زنان ارائه کرده است. 

وی به حمایت های مجلس یازدهم در سربازان نیز اشاره کرد و گفت: نمایندگان این دوره از مجلس، آغازگران اصلاح قوانین مرتبط با حوزه سربازی هستند که می توان به افزایش میانگین حقوق سربازان تا ۱۲ برابر، کاهش حداقل سربازی به ۱۴ ماه، کاهش کسری سربازان متأهل به ۲ ماه و معافیت سربازان با ۳۵ سال دارای سه فرزند، از جمله مصوبات مجلس یازدهم در حمایت از سربازان بوده است. 

گفتنی است، نگاهداری در ادامه این نشست به سؤالات بانوان در حوزه های مختلف پاسخ داد.

پایان پیام/

/

منبع: فارس‌نیوز