عزیزی: مشکلات منطقه را باید کشورهای منطقه حل کنند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه را باید کشورهای منطقه حل کنند و نباید پای کشورهای فرامنطقه‌ای به بهانه حل مشکلات به منطقه باز شود، گفت: ما از حفظ تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کنیم. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، «گئورگ پاپویان» رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران که در رأس هیأتی از این گروه به تهران سفر کرده است، بعد از ظهر امروز دوشنبه 18 مهرماه با ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

عزیزی در ابتدای این دیدار گفت: پیوندهای عمیق و دیرینه ای میان مردم دو کشور وجود دارد. مردم ایران و ارمنستان در طول تاریخ همواره در شرایط سخت و حوادث ناگوار در کنار هم بوده اند. این تعاملات بستر مناسبی برای تداوم و تقویت روابط فی مابین فراهم کرده است. شرایط منطقه و جهان اقتضا می کند که ارتباط، تعامل و رایزنی میان مقامات دو کشور به صورت منظم برقرار باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ظرفیت ها مشترک و فراوانی برای تقویت و تحکیم روابط وجود دارند. ارتباطات و گفت وگوهای پارلمانی می توانند با توجه و استفاده از این ظرفیت ها، فرصت های خوبی را فرا روی دو کشور قرار دهد.

عزیزی در ادامه با اشاره به اهمیت مسائل قفقاز و مناقشه آذربایجان و ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: درگیری نظامی در این منطقه موجب نگرانی ما است، ما طرفین را به خویشتنداری دعوت می کنیم. استفاده از زور تنها ابزار ممکن برای این اختلافات نیست و درایت و گفت وگو نیاز اساسی منطقه است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه را باید کشورهای منطقه حل کنند و نباید پای کشورهای فرامنطقه ای به بهانه حل مشکلات به منطقه باز شود، افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صراحتا اعلام کرده است که مخالف تغییر در مرزهای شناخته شده بین المللی و تغییر ژئوپولتیک منطقه است و ما از حفظ تمامیت ارضی کشورها حمایت می کنیم.

«گئورگ پاپویان» رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران نیز در این دیدار، گفت: ایران برای ما کشوری مهم و همسایه ای خوب و قابل احترام است. هر چقدر که کشورهای فرامنطقه ای بخواهند به روابط دیرینه و دوستانه ما لطمه وارد کنند، موفق نخواهند شد.

وی افزود: برخی از کشورها چشم طمع به خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی ارمنستان را دارند که ما هرگز این موضوع را نمی پذیریم و صریحا پیشنهاداتی را که در این راستا مطرح شده اند، رد کرده ایم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران در پایان از اعلام موضع صریح مقامات جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تشکر کرد و گفت: از موضع گیری صریح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم تغییرپذیری مرزها قدردانی می کنیم. از بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران در این مورد مطلع شدیم. این بیانیه برای مجلس ملی ارمنستان بسیار با ارزش بود و ما آن را در راستای کمک به حفظ صلح و امنیت منطقه ارزیابی می کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز