ر ن باستانی، محلی برای ن دادن چشم و هم جشمی تصاویر

...

ری دا ر وه از ر ، و ه ن ، و ه راث و د ی با اشاره به مقاله ای که چندی پیش تحت عنوان « ری آرا ه در ار م از د در د ه ان، ا ن ن و ن» به چاپ رسید، بر این مهم تاکید کرد که ای ار ط ن و ر ی رس دارد، ران ا و گفت: ا زه ، و ه در ار م از د، ا ا ت ری دار . از ا ا ت ن دی و ی، در ا دوره ا را در ا از ن ن د .

او ادامه داد: آ ا از ن د ا و ان ی از ا . و ی ط آن ز از ی ی و آ ی ی ا . ی ک را ان در ن ی . از ا ی ا ا ا ت را ان ، ن دمب ه واقع در د ری، ن ر ا . ا ر ن رگ ر ن و ای ا در ا ب ا ان ه ا و در ا از ار م از د تا دور ا آثاری به صورت دوره ای بدست آمده است. بر اساس داده ی د آ ه می توان گفت این سایت، د ا اف د و ه ن دا است.

حصاری با تاکید برآنکه ا ، د ان دی از ا ع محسوب می شد، ادامه داد: ا د ای ودا ورت ا . در ون و ل، ق و ع ری دا و دارد. ام از روش و ا ص د را دار ا وت وری و ز ا ن ی و ل دا و دارد.

او تصریح کرد: ا س ر ن ، ز دمب ه و زی انجام شده می توان گفت در این محوطه درخصوص ر هایی از ار م ق. م. دور ا که ر وب در این محوطه ا ار دا ند، ر اری ای انجام شده ف ا است. بر این اساس ان گفت در د ه از از ا م ا از دو دور ه د. ا دو دوره ز ار م ق. م؛ و دوره ا و در او ت ر می توان ادی از ر را ا ر اوا اره دوم و ن داد. ه ری دار ا در ات ی ا ل ه و ا ه در ه ری در ا شده ا .

تصویر هوایی دمب کوه

به گفته حصاری، ا س ا ی و ود ۱۵۰ ر ا ن دور ا است ا دور ا م بوده. البته در ن ا ر ا ، ادی ر از ا م در ، ار دار و ا ر ی از ر ا ا و اد آن ا . ر ی از ا م روی دا ه ا شود از ار ر را د. همچنین در ب ق دو قرار دارد روی آن زل و ا لا ر ه ی و ل ار دارد در دا ا دو در ب ق و ق آن اد ده ره و رگ ل ه ی آن کاملا د ا .

این باستان شناس ادامه داد: ر ی از ا م ا نیز ا س در ۹ ا ی ه ا و ا ا ی ر و آن ر دارد ؟ ر ا از ا ۹ ا ی ن ار م ق. م. ا آن در ادوار ار ه. ا ر ر ی ای، ر ی ا ا ای، ر ی و ر ی .

حصاری با تاکید بر آنکه دو وت ا ر و وجود دارد، گفت: این تفاوت در ر و ن ر . ی ه و ر آن اق ا در ی ر ی م، ر ی ت و ر ه . ر در ه و در و ه ا و ر در ه ا ه . داده ی ا اف ر د ی ای ه ری ا ع ا ا داده ی ا اف ر ی ه ار م ق. م. . ی روی ز ه و ر روی ه ه ا در ر ا در د ه ار دار . ای ر، ن و ز ا م نشده.

او در خصوص و ی ر ار م ق. م. این منطقه از سیستان و بلوچستان گفت: ر ن ، ی ی در آرا ه ی ار م ق. م. را در ی دو ، در ن ارا داد ن ار ط ا ای ر ا س م و ی د آ ه از ر ی ب رس وام ا ر دارد و با آن ها ا . ا ی ن از ت ا در ز و رج از آن داد.

این دا ر وه از ر ، و ه ن ، و ه راث و د ی با تاکید برآنکه د ه ر ن ن دادن ات ا و و ، ا ت و رت ری ا ، تصریح کرد: در این محوطه با انواع گور ها روبه رو هستیم که بررسی هر کدام از آن ها در جای خود مورد اهمیت است.

حصاری در توضیح ر ی ای گفت: ا ده ا ا د آن ده و آن از ه ر را ا . ا ر ، در دا ه ای ا رت و ف ه آ ا دا ه و را ا د د. دا ر، ا ا د د ا لا ا زه را رت ا ه و دا آن ار د و ا ل ز د ه و ی د دا ر ار داد . ا د ا ازه زه و د ده داشت. رگ گور ه حدود ۱۳ و آن ود ۴ داشت. اد ا ر در د ه ا و ۶۰۰ از ا ار م ق. م. قابل مشاهده است.

قبر پشته ای

این باستان شناس همچنین در خصوص ر های ا ا ای ا گفت: ا دا های و رت ود در د ه ه ا ، اد آن ز ۲۰ د ر . ا ق است که در ن شده و سقف ه آ ه ا . ن است. ورودی در ا قبرهو از . ا ق ا ر ا ازه ی د ده و از ۱۵۵ ۴۴۰ وت ا د دا .

گور استوانه ای

او در خصوص ر ی که در محوطه دمب کوه بدست آمده نیز گفت: ا در ا ای د ار ه ا در و است. در رج اول ازی و ف ف ر و از رج رم و ف دا شود. در از ر ی ا در ورودی از ه که ا درواز آ ن ا و ی رگ ود ه. ا ه از ای رگ ا ، ا ل ر که ا لا زه را ر می کردند و دا ه می گذاشتند ا نکه از ، زه را دا ت ا و را ا م داد . ا ا ازه نیز داشت و ، رگ . ا ع ود ۱۸۰ د . البته ر ا نیز از ا ع ا .

این باستان شناس خاطرنشان کرد: از و ی ص ا ر ن، ر . ا ی و در د ه و د دارد و ، در د ا ل را ر ده و آن را در آن ر ده ا . اد ر ن از ز د در ا د در ا ن ا ، اب و د ه ان ی ا اری ه ا و ام آن ن رگ ر ن ا دا . ر دی برای این محوطه ود ۲۳۰۰ ۲۱۰۰ ق. م ا .

به گفته حصاری، ر و ی د ه ر ، در ابوظبی ۳۱۰۰ ۲۷۰۰ ق. م. ر اری ه اند ا . ا ر در ا، زو و اد د ن ه ا . ر ی ا ا ای د ه نیز تا حدودی اند ع از ر اما ر قابل قیاس باشد. ی ا ، ل و به ی ت شباهت دارد.

در دره اچ ن ن در رود دا ، ای م ده و د دارد ر آن ر ی ای د ه ا . ا از ا ر ی ای ا و وت آن ا ر ی د ه از ی ه ه ا و ر ده از ه ی رود ای ه ا ا ر در ر ۳۰۰۰ ۲۵۰۰ ق. م. ه اند.

منبع: ایلنا

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران