حدادعادل: فکرورزی باید در آموزش و پرورش آموزش داده شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فکرورزی و اندیشه کردن باید در آموزش و پرورش به فرزندان ما آموزش داده شود و پس از آن دیر است. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، دومین همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همزمان با چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد.

در این مراسم چهره هایی نظیر غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب، جمعی از نمایندگان مجلس و پژوهشگران حضور داشتند.

حدادعادل در این نشست گفت: دوام و اعتبار هر تمدن و فرهنگی به میزان عقلانیت اش است. اگر دقت داشته باشید یکی از گفتمان هایی که رهبری مطرح کردند، سه گانه عدالت، معنویت و عقلانیت است. باید در چیستی عقلانیت تأمل کنیم. اهمیت آن در اعتبار یک فرهنگ و تمدن قابل مقایسه با اهمیت فکر در شخصیت یک فرد است. همان طور که فردی که بهتر فکر می کند، شخصیت والاتری دارد، تمدن ها نیز چنین اند. فکرورزی و اندیشه کردن نیز باید در آموزش و پرورش به فرزندان ما آموزش داده شود و پس از آن دیر است.

وی افزود: نکته دیگر این که فرهنگ و تمدن هایی که از نظر عقلانی دچار از هم گسیختگی شده اند، دوام پیدا نمی کنند. تمدن غرب یکی از تمدن هایی است که از نظر عقلانی دچار عدم سازگاری درونی شده است. می بینید که صدر و ذیل حرف هایی که می زنند با یکدیگر همخوانی نمی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدگاه های رهبر انقلاب در موضوع فکرورزی گفت: دیدگاه های رهبر انقلاب درباره فکرورزی و آزاداندیشی قابل تأمل است، اما ضعف ما در این است که نمی توانیم مبانی و مفاهیم را به عمل تبدیل بکنیم. در انقلاب اسلامی یک خلأ مدیریتی داریم و آن هم این است که نمی توانیم مفاهیم انتزاعی کلی، صحیح و والا را تبدیل به عمل بکنیم.

حدادعادل تصریح کرد: فکر می کنم ضعف ما در مسئله آزاداندیشی در این است که نتوانستیم سازوکار مدیریتی برایش طراحی کنیم. برای مثال، در دانشگاه، عده ای با یک موضوع موافق و عده ای دیگر مخالف اند. مدیریت دانشگاه ها باید یک آیین نامه ایجاد بکنند که این موافقان و مخالفان بتوانند با یکدیگر حرف بزنند.

فاطمه رایگانی دبیر اندیشکده امید، اعتماد و تعهد، مسعود فیاضی رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی و فاطمه قاسم پور نماینده مجلس از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز