در سفر رئیس جمهور به چین چه گذشت؟/ توجه رسانه های جهان به گفت وگوها در پکن

رئیس جمهور کشورمان در سفر به چین ضمن دیدار و گفت وگو با رئیس جمهور این کشور با نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی و اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی دیدار کرد. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله رئیسی رئیس جمهور سه شنبه اخیر در رأس هیئت عالی رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس جمهور چین  به این کشور سفر کرد.

با حضور آیت الله رئیسی در پکن، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین طی مراسمی در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از رئیس جمهور کشورمان ستقبال کرد. 

 

 

در این مراسم به افتخار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالی رتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود آیت الله رئیسی به ساختمان کنگره  مارش خوش آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.

بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیئت های عالی رتبه دو کشور برگزار شد.

نشست روسای جمهوری ایران و چین

دیدار و نشست روسای جمهوری ایران و چین؛ از مهم ترین بخش های سفر رئیسی به چین بود. روسای جمهور دو کشور ایران و چین در این دیدار درباره مسائل مختلف به گفت و گو پرداختند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.

رئیس جمهور سفر هیئت های اقتصادی و سیاسی دو کشور به پایتخت های یکدیگر و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین را در گسترش مناسبات مهم و موثر توصیف کرد و افزود: با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام های بلندی را طی کرده است.

آیت الله رئیسی در این دیدار همچنین با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل کننده پیوندها در ایام دیگر است، افزود: تحکیم این پیوندها و دوستی ها در امنیت منطقه و جهان موثر است.

رئیس جمهور در ادامه با استقبال از تاکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یکجانبه گرایی در نظام بین الملل، بر لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تاکید کرد.

رئیسی همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفتگوهای رفع تحریم، به پیمان شکنی آمریکایی ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد و گفت: غربی ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده تر و مطمئن تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب ماندگی باید گام های بلندتری برداشت.

آیت الله رئیسی همچنین ضمن استقبال از ابتکار رئیس جمهور چین در ارائه طرح کمربند-راه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام کرد.

تاکید بر گسترش همکاری های دو کشور در حوزه کشاورزی، خودرو سازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال تر شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور چین بود.

آیت الله رئیسی در پایان ضمن تمجید از همکاری چین در مقابله با همه گیری کرونا پیش از تولید واکسن در ایران گفت : خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران با تولید ۶ واکسن کرونا نه تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده بلکه به یکی از معدود صادرکنندگان آن نیز تبدیل شده است.

در این دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار موثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

رئیس جمهور چین در ادامه با انتقاد از اعمال یکجانبه گرایی و رفتارهای زورمدارانه کشورهای غربی در صحنه بین الملل افزود: متاسفانه این کشورها همچنان بر رویکرد غلط دوران جنگ سرد اصرار دارند و همین موجب آسیب دیدن هنجارهای بین المللی و صلح و امنیت جهانی شده است.

شی جین پینگ ضمن حمایت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم مقابله با یکجانبه گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید کرد.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار از اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت هایی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند، خبر داد و گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.

شی جین پینگ در ادامه با قدردانی از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع تر توافق هسته ای به عنوان یکی از دستاوردهای چند جانبه گرایی برای حل و فصل اختلافات تاکید کرد.

اعطای استاد افتخاری دانشگاه پکن به آیت الله رئیسی

در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به آیت الله رئیسی اعطا شد.

 

 

رئیس جمهور در دانشگاه پکن با استادان و دانشجویان این دانشگاه هم شرکت کرد.

دانشجویان دانشگاه پکن به رئیس جمهور با قطعه شعری فارسی خوش آمد گفتند.

 

This browser does not support the video element.

 

رئیسی در این دیدار طی سخنانی گفت: ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری های آموزشی دوجانبه با طرف چینی اعلام می کند.

وی افزود: همت دانشگاه پکن در آموزش زبان فارسی پل ارتباطی برای گفتگوی بهتر میان دو ملت است.

رئیسی ادامه داد: اعطای بورس های ایران شناسی به دانشجویان چینی و فراهم کردن بستری برای شرکت محققان چینی در دوره های کوتاه مدت مطالعاتی و نیز مبادلات میان دانشگاه های دو کشور، مسیر آشنایی دو ملت با فرهنگ یکدیگر را فراهم می کند.

وی ادامه داد: مشارکت ایران و چین در حفظ و تداوم امنیت انرژی علاوه بر تضمین منافع مشترک، منجر به ایجاد صلح و توسعه در عرصه های منطقه ای و جهانی خواهد شد
 
رئیسی تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از مهمترین دارندگان منابع نفت و گاز جهان، آمادگی خود را برای تامین امنیت انرژی اعلام می کند
 
وی افزود: ایران در بلندمدت و هنگام بروز بحران نیز برای تامین امنیت انرژی، شریکی مطمئن در کنار جامعه ملل مستقل باقی می ماند

امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین به امضا رسید

در سفر رئیس جمهور کشورمان به چین همچنین ۲۰ سند همکاری میان مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین  به امضا رسید.

 

 

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

دیدار با نمایندگان ده ها شرکت بزرگ اقتصادی چین

رئیس جمهور همچنین در این سفر با نمایندگان ده ها شرکت بزرگ اقتصادی چین دیدار کرد.

رئیسی در این دیدار پس از شنیدن نقطه نظرات نمایندگان ۱۰ شرکت بزرگ چینی و تعدادی از شرکت های فعال ایرانی در این کشور گفت: با توافقات خوبی که در این سفر به دست آمده، شرکت های اقتصادی دو کشور می توانند برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف گام های بلندی بردارند.

رئیس جمهور برداشتن گام های بلند در تعاملات را، از جمله توافقات خود با رئیس جمهور چین دانست و افزود: در هر دو کشور ظرفیت های به کار گرفته نشده بسیاری وجود دارد که هر دو رئیس جمهور بر بهره گیری از این ظرفیت ها برای ارتقای بیش از پیش همکاری ها تاکید کردیم.

 

 

رئیس جمهور در ادامه از توافق با رئیس جمهور چین درباره تشریک مساعی دو کشور برای مقابله با یکجانبه گرایی خبر داد و با اشاره به ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو تمدن بزرگ ایران و چین اظهار داشت: ایران، چین را شریک قابل اعتماد تجاری برای خود می داند و معتقد است که می توان از ظرفیت همکاری های دو کشور در مسیر توسعه ایران بهره برد.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و نقش بسیار مهمی که ایران در تجارت کالا با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا دارد، افزود: شرکت های چینی می توانند از این ظرفیت ها برای تبادل کالا و همچنین سرمایه گذاری استفاده کنند.

رئیس جمهور با استقبال از فعالیت شرکت های چینی در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت های چین در فناوری های نوین و توسعه و پیشرفت شرکت های دانش بنیان در ایران زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.

رئیسی همچنین بر ضرورت تسهیل فعالیت شرکت های دو کشور و رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد.

دیدار رئیسی با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این سفر با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین هم دیدار کرد و در این دیدار بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جوامع تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه گرایی، استقلال طلبی و نفی سلطه گری و سلطه پذیری است، اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت ها می تواند در رشد و ارتقا کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار موثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند.

 

 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر ۲ دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی سازی تهدید و تحریم ها را به همراه دارد، افزود: ملت ایران از تهدید و تحریم های ظالمانه برای خود فرصت های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت های بسیاری دست یافته است.

رئیس جمهور تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست و افزود: مقاومت علاوه بر دفع خطر، تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد در حالی که عقب نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه ای نخواهد داشت.

رئیسی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره افزایش فشارهای آمریکا علیه ملت ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ تصریح کرد: خوی سلطه گری در آمریکا تنها مختص به یک فرد یا یک جریان سیاسی در این کشور نیست بلکه در ذات سیاست های آمریکاست همانطور که طی سال های گذشته شاهد اعمال آن از سوی حاکمان دمکرات و جمهوری خواه آمریکا در نقاط مختلف دنیا بوده ایم.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت: ما با کشور چین روابط دیرینه ای داریم که در حال توسعه است و زمینه های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه های دو کشور و اجرای طرح کمربند-راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

 آیت الله رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه به دلیل ترس از قدرت افزایی کشورهای مستقل، به اقداماتی نظیر ایران هراسی و چین هراسی روی آورده است، تاکید کرد: اما مسلم این است که آینده جهان شاهد یکجانبه گرایی نخواهد بود و چند جانبه گرایی در جهان گسترش خواهد یافت که مقدمات آن نیز از هم اکنون قابل مشاهده است.

رئیسی از اندیشمندان، فرهیختگان برتر و دانشجویان چینی برای سفر به ایران و مشاهده پیشرفت های بزرگ ملت ایران دعوت کرد.

بیانیه مشترک ایران و چین

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر آیت الله رئیسی به این کشور، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسایل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند. متن کامل بیانیه

سفر آیت الله رئیسی به چین در کانون توجه رسانه های جهان

در جریان سفر ۳ روزه رئیس جمهور ایران به چین، دیدارها و مذاکراتی صو این موضوع مورد توجه رسانه های مختلف جهان قرار گرفت.

 

 

  رسانه های آمریکا، انگلیس، چین، هنگ کنگ، پاکستان، عربستان، رژیم صهیونیستی و... از جمله رسانه هایی بودند که سفر آیت الله رئیسی به چین را مورد توجه قرار دادند.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز