رسانه نوروز و تحول/ نگاهی به نقش رسانه ها در حرکت تحولی کشور

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت در یادداشتی به قلم رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی ابعاد مسئله تحول و نقش رسانه‌ها در حرکت تحولی کشور و امیدآفرینی در جامعه پرداخته است. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهر رضوی ابعاد مختلف مسئله «تحو ل» را تبیین و تأکید کردند: «برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحق ق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

 رسانه ها در کنار زمینه سازی برای اقدامات تحو لی و عملیاتی کردن آن ها نقش مهم دیگری نیز دارند که عبارت است از امیدآفرینی: «یک توصیه ی مهم من به همه ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما امیدآفرینی است. دشمن سعی می کند جوان های ما را ناامید کند؛ ما باید متقابلا امیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست؛ همین هایی که من گفتم و ده برابر این ها مطلب هست که همه موجب امید است و انسان را امیدوار می کند. همه موظ فند امیدآفرینی کنند؛ این را جد ی بگیرید.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی ابعاد مسئله تحول و نقش رسانه ها در حرکت تحولی کشور و امیدآفرینی در جامعه پرداخته است.

بهار و رسانه نوروز را می توان از منظر «عناصر ارتباطی تحلیل « کرد؛ پیام اصلی و محوری نوروز «امید و تحو ل» است. همچنین رویش، شکوفایی، زیبایی، عشق، عبرت، محبت، مهرورزی، رحمت، سرور و آشتی از دیگر پیام های ناب بهار است؛ فرستنده این پیام های مهم و راهبردی خداوند متعال و گیرنده این پیام ها مردم بویژه مسئولان و نخبگان هستند.

نوروز و گردش سالانه طبیعت، نیاز همه و همیشگی به تحو ل را یادآوری و بر امید تأکید می کند. کشورمان نیز نه تنها مستثنی از آن نیست بلکه به دلایلی که گفته خواهد شد بیش از پیش و دیگران به «امید و تحو ل» نیاز دارد.

تحو ل در سطوح مختلف برای ادامه حیات مؤثر، مدیریت مخاطرات و بحران ها و تبدیل تهدیدات به فرصت ها، گریزناپذیر و باید مستمر، مبتنی بر هویت و سرمایه های مل ی و حرکت به سمت تکامل و تعالی باشد. همچنین تحو ل بدون شناخت ضعف ها و قوت ها، فرصت ها و تهدیدها، آگاهی کامل از چگونگی آرایش، راهبردها، رویکردها و ابزارهای رقیبان و دشمنان و اشراف بر مفهوم، قواعد و اصول تحو ل و داشتن ابزارهای مناسب و استفاده به موقع از آن ها، امکانپذیر نیست.

اگرچه انقلاب اسلامی خود تحو ل بزرگ بوده است و توانسته است با وجود تهدیدات مستمر، گسترده، همه جانبه، چندلایه و پرشدت دشمنان، خود را بازسازی و بازیابی و تاب آور و مقاوم کند، اما دشمنان نیز همچنان با تحو ل در روش ها و میدان های عملیاتی، امیدوار و مصمم و هم افزا، راهبرد اصلی خود یعنی «مقابله با ایران قوی» را در دستور کار دارند.

دقیقا به همین دلیل است که رهبر انقلاب در ادامه تأکیدات شان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین دیدارها و مناسبت های مختلف بویژه از سال های  ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱،  محور اصلی سخنان نوروزی شان در سال جدید در حرم مطهر امام رضا علیه السلام را به تحو ل اختصاص دادند. با توجه به موارد فوق علاوه بر ضرورت تحو ل در شرایط فعلی، ۱۲ نکته و ملاحظه مهم یادآوری می شود:

۱. همه چیز، جز ذات متعال خداوند برای ادامه بقاء و توسعه، بهبود و پیشرفت، تغییرپذیر هستند؛ در عین حال تغییر و تحو ل، همیشه بی خطر و هزینه نیستند برخی مواقع باید برای رهایی از خطرات و بحران ها، خطر کرد.

۲. همه تغییرات، «تحو ل و تعالی و تکامل» نیستند، نوع برنامه تحو لی و میزان بهره گیری از «دارایی های معنوی» و نتیجه، تمایز تغییر و تحو ل را مشخص می کند.

۳. تحو ل خواهی الزاما انفعالی و از روی اضطرار و یا «بعد از انتقاد و اعتراض» و یا «احساس شکست» نیست بلکه برای بهتر شدن و تعالی و تکامل باید علاوه بر استفاده از تجربیات گذشته پرهیز از تجربه کردن تجربه و پیدا کردن راه حل ها از دل چالش ها و بحران ها، مبتنی بر پیش بینی آینده، و مداخله به موقع، فعال، مؤثر پیش گیرانه و فرصت ساز باشد.

۴. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی  ۱۳۹۹/۳/۱۴ ، «هر جامعه ی زنده و پویایی به تحو ل احتیاج دارد.» و انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده، همواره با انعطاف و تصحیح خطاهای خویش، به این سطح از بالندگی و تاب آوری رسیده و تحو ل مورد نظر غرب را غیرممکن کرده است.

۵. تحو ل، بدون پشتوانه ی فکری؛ سطحی و موسمی نیست بلکه برخوردار از سرمایه و اجماع ملی، تدریجی و متکی بر علم و تجربه حال و گذشته، هویت دینی، عمیق و همه جانبه است.

۶. تحو ل تک مرحله ای، فردی و اقدام شتاب زده نیست؛ مراحل مختلف و پیچیده دارد که با «احساس تغییر» و نامطلوب بودن وضع موجود، تعیین چشم انداز، تشکیل ائتلاف راهنما، انتقال چشم انداز به دیگران، اقناع و همراه سازی مردم، اجماع مل ی و پیروزی های کوتاه مدت شروع و به گرفتن بازخورد و اصلاح و نهادینه کردن و رضایت و پیشرفت منتهی می شود.

۷. در مدل های مختلف تحو ل، کنش گران و طرف های مختلف دیده و تحلیل می شوند، بسته به موقف و موضع، ملی ت، دین و مذهب و تعلقات سیاسی، اهداف و راهبردهای کنش گران مختلف از تحو ل، متفاوت و متضاد است امیدزایی در مقابل امیدزدایی، بحران زدایی در برابر بحران زایی،  وحدت در مقابل تجزیه و.... . براین اساس تحو ل مورد نظر دشمنان ایران و لشکر رسانه ای غرب بویژه بی بی سی، ایران اینتنرنشنال و منوتو، شکست انقلاب اسلامی، ایران ضعیف، ناکارآمدی نظام دینی، هویت زدایی، اختلال در زندگی عادی مردم، ناآرامی، روی کارآوردن عوامل مورد نظر خود  است. به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «تحو لی که مورد نظر آن ها است، تحو ل در اصل انقلاب است...  ۱۴۰۰/۲/۲۱  منظور آن ها «تبدیل مردم سالاری اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است...  ۱۴۰۲/۱/۱  اما «مراد ما از تحو ل، تحو ل برای تقویت انقلاب است  ۱۴۰۰/۲/۲۱ . جمع بندی این بخش اینکه در مقابل نیروهای به تعبیر کورت لوین پیش برنده، نیروهای بازدارنده هم وجود دارند که به دلایل مختلف دنبال تغییرات مورد نظر خود هستند و تلاش می کنند تحو ل مورد نظر محقق نشود. بدیهی است اگر قوت نیروهای بازدارنده بیش از پیش برنده باشد، تحو ل اتفاق نخواهد افتاد.

۸. اشراف بر تغییرات محیطی، تسلط بر نقاط ضعف، داشتن برنامه و جسارت هوشمندانه، اعتماد به نفس مل ی، آگاهی از نقاط قوت، امید به آینده و افق روشن، تکیه بر پشتوانه فکری و حوصله و صبوری از جمله پیش شرط ها و الزامات تحو ل است که غفلت از آن ها تحو ل را غیرممکن می کند.

۹. تحو ل به برخی حوزه ها محدود نیست؛ تحو ل در علاج نقاط ضعف، نحوه تعامل مردم و مسئولان، رسانه ها، اقتصاد، آموزش، کسب و کار و بهبود معیشت، مدیریت، و... ضروری و دارای اولویت است؛ متأسفانه کشور با وجود تاب آوری و توفیقات درخور شکرگزاری از خداوند متعال، در برخی از این حوزه ها به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، «پس رفت و عقب گرد» داشته است.

۱۰. برای ساختن «ایران قوی» و جلوگیری از تحو ل مورد نظر لشکر رسانه ای غرب، نقش آموزش و پرورش، دانشگاه ها و نخبگان هم در تحو لات و هم مدیریت آن ها بسیار مهم است؛ سرعت تحو لات محیطی و تحو ل در روش ها و راهبردها و ابزارها و میادین به اندازه ای است که هر گونه تعلل و تأخیر در شناخت و تدوین برنامه های تحو لی و یا اجرای آن پرهزینه و غیرقابل جبران است.

۱۱. هنوز کشور از محاصره تبلیغاتی که در بیانیه گام دوم به آن تصریح شده است، خارج نشده است و به علت اینکه تحرکات تبلیغاتی دشمن بیش از تحرکات اقتصادی و امنیتی است، درگیر چالش ها و مسائل دیگری هم شده است. بنابراین بی تردید بدون بازآرایی انقلابی در رسانه ها، تحو ل مورد نظر و در تراز انقلاب اسلامی و بازدارنده در برابر تهدیدات جاری و آینده و خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف، امکان پذیر نیست. تحو ل در رسانه ها، آگاهی بخشی، اعتمادافزایی، تسریع در احساس تغییر، اجماع و مشارکت در تحقق چشم انداز، مطالبه گری، نظارت عمومی و پیروزی در تحو ل را موجب می شود. به عبارت دیگر رسانه ها در همه مراحل تحو ل، نقش بسیار مهم، پیشینی و اساسی دارند؛ می توانند با ایفای نقش اطلاع رسانی، تبیینی و نظارتی، راهبردهای همراه سازی و پیروزی در تحو ل را محقق کنند و یا برعکس موجب شکست تحو ل شوند.

۱۲. و در پایان تأکید می کنم: امید؛ موتور محرک هر تحو لی است، هیچ تحو لی بدون امید اتفاق نمی افتد و امیدزایی به نوع پوشش و بازنمایی رسانه ها از وقایع کشور وابسته است. اقدامات و رویدادهای مثبت کشور کم نیستند حتی از وقایع منفی و تلخ هم می توان، استفاده مثبت کرد؛ تحو ل در رویکرد و راهبرد رسانه ای ضرورت دارد.

پایان پیام/

/

منبع: فارس‌نیوز