حسام محمودی؛ از تفاوت در شخصیت پردازی تا یک وداع باورنکردنی

...

متولد ۱۳۶۵ در تهران و فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس بود؛ جوان باانگیزه و دوست داشتنی به نام حسام محمودی، او بازیگری را در سال ۱۳۹۱ و با بازی در فیلم های «خسته نباشید» و «شب بیرون» در سینما آغاز و همچنین بازیگری در تلویزیون را در سال ۱۳۹۳ و با بازی در سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن»، شروع کرد.

بیشتربخوانید

حضور مرحوم حسام محمودی و دخترش در برنامه خندوانه فیلم

در سینما، فیلم هایی همچون «رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «اگزما»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون»، «خسته نباشید» را از خود به یادگار گذاشت. البته آخرین کار او «غریب» محمدحسین لطیفی بود؛ در حالی که مدت حضورش خیلی نبود، اما مثل همیشه متفاوت و دلنشین بازی کرد. همچنان که در رمانتیسم عماد و طوبا درخشید در جشنواره اخیر فیلم فجر هم این اتفاق افتاد. چرا که او نقش ماندگار دیگری از خودش در فیلم «عطرآلود» هادی مقدم دوست به جا گذاشت. سکانس های به یادماندنی و دوست داشتنی که با مصطفی زمانی جلوی دوربین داشت. 

اگر کارنامه سینمایی حسام محمودی را کنار بگذاریم، شناخت بیننده از این بازیگر بیشتر در تلویزیون اتفاق افتاد. وی اولین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» در قاب جعبه جادو ظاهر شد. زعفرانی و سایه بان سریال های بعدی این بازیگر جوان بودند؛ اما لحظه گرگ و میش همایون اسعدیان و دلدار برادران محمودی جزو کار هایی است که نام حسام محمودی را بیشتر سرزبان ها آورد. شاید بعد از این کار ها او در سینمای ایران هم فعال تر شد و کار های بیشتری از او به نمایش درآمد. 

با خانمان برزو نیک نژاد یک کمدی بود که مرحوم محمودی توانست تفاوت در شخصیت پردازی را به رخ همکارانش بکشد. کاری که کمتر در میان کار های او دیده شده بود و این بار می خواست با یک طنز متفاوت در کنار بازیگرانی همچون حسن پورشیرازی و آتیلا پسیانی این اتفاق را رقم بزند و به ظن بسیاری این اتفاق افتاد. اما خیلی زود این بازیگر وارد پوسته تاریخی شد و در «کلبه ای در مه» نقش دیگری از خودش به نمایش درآورد. سریال «نوار زرد» یک فضای پلیسی و جنایی را رقم زد و البته او «آن ها» سریال نمایش خانگی را هم در کارنامه اش دارد که فضای التهاب آور و ترسناکی داشت. 

همه این تفاوت ها و کاراکترها، نشان می دهد حسام محمودی جزو آن بازیگرانی بود که دوست داشت ریسک کند؛ جسارت داشت از کلیشه خارج شود و به سمت نقش های مختلف برود. از نقش یک سرگرد آگاهی تا زمانی که در یک فیلم نقش روحانی را بازی کرد. ای ن بازیگر ۳۷ ساله توانست در مدت حضورش در دنیای بازیگری، طیف های مختلفی از نقش ها را بازی کند و به نوعی هنر خود را به رخ بکشد. او تا پیش از سریال باخانمان، بیشتر نقش های جد ی را ب ازی می کرد ام ا در ای ن سریال ب رای اولین بار نقش طنز را هم آزمود تا نشان دهد در بازی کردن همه ن وع نقشی، توانمند اس ت.

حسام محمودی در فیلم غریب

محمودی نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه ک ن» ساخته مازیار میری در قامت بازیگر ظاهر شد و در ادام ه، با حضور در مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید. توانمندی او در حوزه سینما هم ثابت شده بود، اما مخاطبان او را بیشتر به واسطه بازی در سریال های تلویزیونی می شناسند. آن ط ور ک ه خبر ها نشان م یده د، دلیل ف وت او ایست قلبی بوده که به زندگی این بازیگر ۳۷ ساله خاتمه داده اس ت.

افرادی که با او کار کرده اند معتقدند او به دور از حاشیه و با اخلاق بود و تمام هم و غم خود را برای انجام کارش می گذاشت. محمودی به واسطه ب ازی در سریال هایی چ ون گاهی به پشت سر ن گ اه ک ن و گ رگ و م ی ش، در چشم مخاطبان نشست و توانست به عنوان یک بازیگر جوان در تلویزیون شناخته شود. از زمانی که خبر فوت ای ن ب ازی گ ر ج وان منتشر ش د ب ا ه ر ک دام از هنرمندان که تماس گرفتیم از شنیدن خبر فوت او غمگین ب ودن د. هنرمندانی که در قدم اول شوکه می شوند مثل حامد عنقا که در آخرین کار غریب در مقام تهیه کننده و نویسنده با او همکاری داشت، همایون اسعدیان که کارگردان «گرگ و میش» بود، حمید ابراهیمی که در سریال «کلبه ای در مه» با او همبازی بود و نوید محمودی که تهیه کننده سریال «دلدار» بود. 

همه این نکته را مطرح می کردند خیلی زود بود چنین هنرمند جوانی را از دست بدهیم. بازیگر، کارگردان و تهیه کنندگانی که با او کار کردند و این نکته را می گفتند در شخصیت سازی، کار متفاوت ارائه کردن و خیلی از بخش های دیگر تمام تلاش خود را می کرد. نمی گذاشت این کار او با کار قبلی اش شبیه به هم باشد و از کلیشه در هر شرایطی فرار می کرد. 

حسام محمودی در یکی از مصاحبه هایش گفته بود: من هم مثل هنرپیشه های حرفه ای دنیا هر روز ورزش می کنم، کتاب می خوانم تا تسلطم روی صحبت کردن بیشتر شود، حضور ذهن داشته باشم و بتوانم شخصیت هایی که بازی می کنم را بهتر درک کنم. کوهنوردی و شنا ورزش های مورد علاقه من است و همیشه آن ها را انجام می دهم. مانند همه انسان های دیگر هم زندگی شخصی دارم، اما به نمایش گذاشتن آن می تواند برایم حاشیه درست کند به همین خاطر هم این کار را نمی کنم تا بتوانم روی کار حرفه ی ام تمرکز کنم. 

اما شاید به عنوان خبرنگار آخرین باری که برای مصاحبه او را دیدم و با هم صحبت کردیم سریال «کلبه ای در مه» و نشست خبری باشد که به سازمان صداوسیما آمده بود. حسام محمودی درباره بند های عجیب و غریب قرارداد های سریال های تلویزیونی گفت: تلویزیون برای بستن قرارداد بند های عجیب و غریبی را در نظر می گیرد، اما هیچ وقت فکر نمی کند، بازیگرانی را که تبدیل به یک برند می کند آن قرارداد را درست ببندد که پنج سال دیگر آن بازیگر نگوید، من جواب تلویزیون را هم نمی دهم، گروه تهیه و تولید باید باسوادترین افراد باشند. در تمام پروژه ها آیا واقعا اینگونه است.

او همچنین در این گفت وگوی کوتاه تأکید کرد: معمولا آدم هایی اند که چشم بگویند و کار هم پیش نمی رود. دلیل اینکه پیش نمی رود این است که از یک تهیه کننده شکایت می شود به دلیل اینکه پول عوامل را پرداخت نکرده است. آن آدم را از کار برمی دارند و سه ماه دیگر می رود و کار الف می گیرد از یک کار معمولی کار الف می گیرد. او که نتوانسته یک پروژه ب را مدیریت کند تلویزیون چگونه کار الف به او می دهد. نهاد نظارتی کجاست که ما راجع به آن شکایت کنیم.

نزدیکان حسام محمودی می گویند که او به غیر از هنرمندی و بازیگری، پدر خوبی برای «هانا» دخترش بوده که بغض ها و اندوه ها را بیشتر هم می کند که پرکشیدن پدری ۳۷ ساله و دختری که رابطه نزدیک و دلچسبی با پدرش داشته را از روز گذشته شاهدیم. صبر برای همسر، دختر و بازماندگانش آرزومندیم و آمرزش برای هنرمندی که تا زنده بود سعی کرد برای هنر این مرز و بوم، کم نگذارد.

منبع: تسنیم

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران