سردار فلاح زاده: فاطمیون برای منطقه و جهان برکات داشتند/ نقش اساسی فاطمیون در شکست تروریسم بین الملل در عراق و سوریه

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، گفت: لشکر فاطمیون به مرور به نیرویی چند هزار نفری تبدیل شد که برکات آن نه تنها برای مردم سوریه بلکه برای تمام مردم منطقه و جهان بود. ...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، شهید علیرضا توسلی ابوحامد اولین فرمانده لشکر سرافراز فاطمیون است. کتاب «خاتون و قوماندان» روایت زندگی همسر شهید علیرضا توسلی است که رهبر انقلاب در تقریظ بر این کتاب حرکت جهادی فاطمیون را افتخاری برای آن ها و همه افغان ها دانستند.

رسانه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای مدظله العالی  به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب «خاتون و قوماندان» در گفت وگو با سردار محمدرضا فلاح زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان با سابقه محور مقاومت نگاهی به مجاهدت های سردار علیرضا توسلی و رزمندگان لشکر فاطمیون داشته است. سردار فلاح زاده از کسانی است که در سال های گذشته به دلیل حضور در سوریه با شهید توسلی و دیگر رزمندگان و فرماندهان فاطمیون ارتباط مستقیم داشته است.

برای شروع گفت وگو شاید بهتر باشد که به سابقه تیپ فاطمیون بپردازیم. فکر تشکیل تیپ فاطمیون از کجا و چگونه شکل گرفت؟

هم زمان با آغاز ناآرامی ها در سوریه و عراق، نیروهای تروریست چند ملیتی از کشورهای مختلف در این سرزمین ها گرد آمدند و هدف شان وهن اسلام، توهین به مقدسات شیعه و سنی و در نهایت هتک حرمت اماکن مقدس در این کشورها و بلاد اسلامی بود.

با هدایت و رهبری حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که آزادمردانی در سراسر ممالک اسلامی آماده می شدند تا برای دفاع از اسلام ناب محمدی، دفاع از حقوق انسان ها و دفاع از حرم های شریف آل الله وارد میدان شوند. افغانستانی ها هم بخشی از همین خروش بین المللی بودند.

ده ها هزار افغانستانی از سال های دور به شامات رفته و مهاجر شده و در آنجا مشغول کار و زندگی بودند. با آغاز درگیری ها در سوریه با تدبیر و تصمیم سپهبد حاج قاسم سلیمانی در قالب نیروهای بسیج مردمی حلقه اول دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها را تشکیل دادند. کم کم افغانستانی های عزیز مقیم ایران و بخشی از افغانستانی ها از داخل افغانستان نیز به صورت داوطلب و با آگاهی از شرایط بین المللی به وجود آمده در سوریه وارد میدان شدند و حلقه اولیه تشکیل فاطمیون این گونه بنا نهاده شد.

جمهوری اسلامی ایران هم که به صورت مستشاری در میدان حضور داشت و نقش مشاوره ای و پشتیبانی از نیروهای مدافع حریم انسانیت را بر عهده داشت، در مقابل نیروهای افغانستانی فاطمیون نیز همین نقش را ایفا کرد و برخی مشکلات این عزیزان را حل کرد.

با پیش روی نبردها در سوریه، عیان شدن دست آمریکای و صهیونیست ها و از سوی دیگر نگاه انسانی، مذهبی و مردانه افغانستانی ها، شاهد آن بودیم که بر تعداد رزمندگان افغانستانی ای که برای حضور در میادین نبرد حق علیه باطل در سوریه اعلام آمادگی می کردند، افزوده شد و کم کم این تشکیلات به نیرویی چند هزار نفری تبدیل شد که برکات آن نه تنها برای مردم سوریه، بلکه برای تمام مردم منطقه و جهان بود. بدون شک یکی از عوامل اصلی شکست تروریسم بین المللی داعش در منطقه و سوریه همین نیروهای افغانستانی فاطمیون بودند.

بارها شاهد بودیم که شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده میدانی محور مقاومت نسبت به نیروهای فاطمیون علاقه و محبت زیادی از خود ابراز می کرد. درباره این علقه و محبت ایشان به نیروهای فاطمیون صحبت کنید.

شاید در ابتدا این تصور وجود داشت که حضور تعدادی از برادران افغانستانی در میدان سوریه، تنها یک دلگرمی برای دیگر رزمندگان خواهد بود و از سوی برخی نگاه راهبردی به حضور آن ها وجود نداشت. اما در همان چند هفته اول با حضور این عزیزان در میدان نبرد ورق برگشت. پیروزی های متعدد در میادین مختلف و سخت با سخت کوشی و قناعت، شجاعت و دلاورمردی، تیزهوشی و قدرت یادگیری تخصصات نظامی باعث شد که نیروهای افغانستانی فاطمیون به یکی از بازوهای اصلی محور و جریان مقاومت تبدیل شوند.

شهید حاج قاسم سلیمانی هم به عنوان فرمانده میدانی محور مقاومت نگاه ویژه ای به عزیزان فاطمیون داشتند. این عزیزان هم خیلی زود در مدار فرماندهی محور مقاومت قرار گرفته و به یکی از بازوهای اصلی مشورتی و عملیاتی شهید سردار سلیمانی تبدیل شدند.

شهید سلیمانی در طراحی اکثر عملیات ها در میدان مقاومت، فرماندهان فاطمیون را دخیل می کرد و از توان و قدرت این نیروی جدید محور مقاومت بهره می جست. به لحاظ معنوی نیز ایشان دلبستگی عجیبی به فرماندهان و نیروهای افغانستانی پیدا کرده و در زمان حضورشان در میدان حتما زمان ویژه ای را به سرکشی و ملاقات با رزمندگان فاطمیون اختصاص می دادند.

این نکته هم نباید فراموش شود که شهید سلیمانی شخصا موضوعات مربوط به فاطمیون، چه در میدان و چه در عقبه را پیگیری می کردند و با حساسیت به دنبال رفع مشکلات این عزیزان بودند. پس از شهادت حاج قاسم نیز سردار قاآنی با ادامه همان راه، عنایت و محبت خاصی به فاطمیون دارند.

رزمندگان فاطمیون در محور مقاومت در چه نبردها و عملیات های شاخصی در سوریه و عراق حضور داشته اند؟

امروز مجاهدین فاطمیون یکی از اعضا و جریانات اصیل و اصلی محور مقاومت هستند که مایه دلگرمی و پشتیبانی برای سایر گروه ها و نیروهای مقاومت در منطقه شده اند. نام بردن از تعداد عملیات هایی که فاطمیون در آن ها حضور داشته اند حتما خارج از حوصله این بحث است؛ از غوطه شرقی و غربی تا فروسیه، ملیحه و تل قرین، بصری و سهل الغاب، حماه، حلب، تدمر، دیرالزور، المیادین، بادی الشام و تا عملیات ابوکمال و نابودی حکومت داعش و غلبه و پیروزی بر آمریکا و رژیم صهیونیستی ناظر عملیات های موفق فاطمیون بوده است.

بهتر است بگوییم فاطمیون یکی از اساسی ترین نیروهای شکست دهنده تروریسم بین الملل در عراق و سوریه بوده است و لذا این رزمندگان و مجاهدان سرافراز فاطمیون در این جهاد مقدس یعنی دفاع از حرم و اسلام شرکت کردند و شهیدان با نام و گمنامی تقدیم اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم کردند و سردار دلاور و فرمانده عالی مقام شهید ابوحامد و یاران با وفایش و فرماندهان و سرداران شهید فاتح، سید حکیم، رئوف خاوری، ذوالفقاری، شیخ رضایی، سجادی و سید جعفر که نقش اساسی در طراحی و برنامه ریزی بر عهده داشتند و پابه پای رزمندگان فاطمیون در عملیات های هجومی علیه دشمنان خدا شرکت کردند و در راه دفاع از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم و بشریت و دفاع از حرم اهل البیت پیامبر علیهم السلام جان خود را نثار کردند.

دلدادگی افغانستانی ها به اسلام و حقیقت محدود به حضورشان در میدان دفاع از حرم نیست و این عزیزان در دوران دفاع مقدس هم نشان دادند که هر جا لازم باشد برای دفاع از اسلام وارد میدان خواهند شد. این روحیه ریشه در کدامیک از ویژگی های این مردمان دارد؟

مردم افغانستان ویژگی ها و شاخصه هایی دارند که آنها را به مردمی مقاوم تبدیل کرده است. این مقاومت به معنای واقعی مقاومت اسلامی است؛ مبارزه با ابرقدرت ها در افغانستان خصوصا آمریکا نشان از روحیه مقاوم، ضد اشغال و ضدتروریسم افغانستانی ها دارد. آنچه در دفاع مقدس و در سوریه نیز توسط افغانستانی ها شکل گرفته اتمام همان روحیه در فرای مرزهای افغانستان است. بی شک آنچه در اخراج اشغالگران از افغانستان روی داده و آنچه از حضور افغانستانی ها در دفاع مقدس ایران و ماجراهای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق می بینیم یک نقطه هدف واحد دارد و آن نقطه دفاع از اسلام و دفاع از مرزهای اسلام ناب است و در این ماجرا تفاوتی میان اقوام افغانستانی نیست.

سابقه آشنایی شما با شهید توسلی ابوحامد اولین فرمانده فاطمیون به چه زمانی بر می گردد و ایشان چه ویژگی های شخصیتی برجسته ای داشتند؟

نخستین برخوردم با شهید توسلی عزیز در سوریه و بحبوحه نبردهای شدید آن روزها بود. ایشان فرماندهی میدانی فاطمیون را برعهده داشتند و به همین خاطر دیدارها و جلسات متعدد و مشترک زیادی بین ما برقرار می شد که کم کم ما را به برادرانی هم زبان در آن سوی مرز تبدیل کرده بود. همین موضوع عمق رفاقت و برادریمان را بیشتر کرد و تا آخرین لحظات شهادت این سردار دلاور و پر افتخار اسلام و سردار شهید فاتح، شاهد مقاومت و شجاعت بی نظیر این شهیدان عزیز و رزمندگان فاطمیون در تل قرین بودیم که تک و هجوم سنگین دشمن را دفع کردند و در این مصاف آسمانی شدند.

اگر بخواهم صفات برجسته ایشان را بر شمارم باید ساعت ها صحبت کنیم، اما به اختصار بگویم که شهید توسلی یک مسلمان واقعی و با حساسیت جدی روی مسائل حلال و حرام و بیت المال بود.

شخصیتی فکور، شجاع، طراح و عملیاتی داشت ولی در عین حال قناعت یکی از ویژگی های اصلی شهید توسلی بود که همین موضوع باعث می شد در میدانی که نیروهای تحت امر او عملیات می کردند شاهد کمترین هزینه و تلفات مادی باشیم.

شهید ابوحامد به شدت روی تک تک نیروهایش حساس بود و به نوعی نقش پدرگونه برای نیروهای فاطمیون داشت. در اوج نبردهای نظامی به دنبال حل مشکلات نیروهایش بود و از جان و مال و آبرویش برای حفظ نیروهایش مایه می گذاشت و عزیز فاطمیون بود.

خانواده های شهدا همیشه در زمان نبرد، پشتیبانان اصلی رزمنده ها بوده اند، طبیعتا خانواده های فاطمیون در ایران هم به دلیل مهاجر بودن با مسائل متعددی مواجه بوده اند. در طول سال های نبرد با تروریست ها چه برنامه هایی را برای حمایت از این عزیزان در دستور کار بوده است؟

جمهوری اسلامی ایران همیشه میزبان مهاجران افغانستانی بوده است ولی با حضور فاطمیون در میدان های نبرد مقاومت و دفاع از حرم در مقابل گروه های تروریستی و تکفیری داعش و النصره و تابعیین، باعث تحول در نگرش و عمل مردم ایران اسلامی و مسئولین به مهاجرین گردد و به قول حاج قاسم؛ شهیدان عزیز فاطمیون در نبردها و دفاع از حرم غبار مظلومیت را از چهره مهاجرین افغانستانی زدودند و باعث شدند هم در بدنه مردمی و هم در میان مسئولان دولتی جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به مهاجرین افغانستانی شود.

در طول سال هایی که از تأسیس فاطمیون می گذرد، خانواده شهدای این لشکر با رهبر انقلاب دیدارهایی داشته اند. چه نکاتی از این دیدارها در خاطرتان هست؟

بنده توفیق حضور در این دیدارها را نداشته ام اما آنچه از دوستان حاضر در این دیدارها شنیده ام این است که رهبر انقلاب هر سال به جز ایام کرونا در هنگام سفر به مشهد مقدس وقت ویژه ای را به دیدار با خانواده شهدای فاطمیون اختصاص می دهند. این خود نشان از عنایت ویژه ایشان به عزیزان فاطمیون است.

این دیدارها یک دلگرمی بزرگ برای خانواده های و عزیز فاطمیون است. اینکه رهبر انقلاب از نزدیک مسائل آن ها را دنبال می کنند و یکی از دغدغه هایشان مسائل این عزیزان است یک نقطه قوت و پشتیبانی برای رزمندگان فاطمیون است که با انگیزه مضاعف برای نبرد نهایی یعنی محو رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار در میدان حضور داشته باشند.

مردم عزیز ایران اسلامی و دیگر مسلمانان جهان خوب می دانند که فاطمیون از آسایش و زندگی و جان شیرین خود برای دفاع از اسلام، مسلمانان، شیعیان و مردم ایران اسلامی و کشورهای منطقه گذشتند، حال بر ماست که آن ها را مورد تکریم و احترام قرار دهیم و به این همه جهاد و تلاش آن ها افتخار کنیم.

پایان پیام/

/

منبع: فارس‌نیوز