کتاب ۶جلدی «چالش هسته ای» رونمایی شد

...

آیین رونمایی از کتاب ۶ جلدی چالش هسته ای دوشنبه ۱۳ آذر با حضور حجت الاسلام سید محمود نبویان نویسنده کتاب و دبیر کمیسیون برجام در مجلس نهم، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سیدنظام الدین موسوی نماینده تهران در مجلس یازدهم، در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزارشد.

یارانه بدهند تا دانشجویان بتوانند «چالش هسته ای» را بخرند

فریدون عباسی که به عنوان شهید زنده هسته ای شناخته می شود، درباره کتاب چالش هسته ای گفت: مستندسازی باید همراه و هم زمان با طرح های مذاکرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ثبت شود. این مجموعه کتاب ارزشمند و شامل بخش های مختلف است که از انقلاب اسلامی شروع شده است.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با اشاره به رکود صنعت در ۱۰ سال ابتدایی پش از پیروزی انقلاب، ادامه داد: از زمانی که رژیم صدام به مسائل هسته ای به عنوان وسیله کشتار جنگی نگاه می کرد، تا زمانی که از آن به عنوان انرژی استفاده شود، در این کتاب وجود دارد. در ثبت تاریخ شفاهی اگر وقفه بیافتد، ممکن است تاریخ دچار انحراف شود. اگر زمان بگذرد جریان فکری که می خواهد موضوع را وارانه نشان دهد کار خود را انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه جعل حقایق در عصر کنونی تاثیر دارند، افزود: برخی با امکانات حکومتی کتاب نوشتند و رسانه ها را به خدمت خود گرفتند و محتوا منتشر کردند. این کتاب ها نشان می دهد اگر اهل تحقیق بخواهند فعالیت کنند، می توانند به این مدارک و استنادات رجوع کنند. امیدوارم روی کتاب چالش هسته ای یارانه داده شود تا قابل خرید برای دانشجویان و اهل فن باشد.

برای نوشتن کتاب از چند سایت هسته ای بازدید کردم

حجت الاسلام سید محمود نبویان با اشاره بر اینکه تحصیلات دانشگاهی اش در حوزه فلسفه است، گفت: روی واژگان و معنی آن ها بسیار دقت دارم، متاسفانه شاهد وقوع اشتباه هایی در فهم درست کلمات در برجام بودیم. برای نوشتن کتاب مطالعات بسیاری داشتم و هم از چند سایت هسته ای بازدید انجام دادم، بعد از اینکه توافق ژنو و لوزان انجام شد، برجام هم انجام شد.

دبیر کمیسیون برجام در مجلس نهم با اشاره به اینکه نوشتن این کتاب ها ۱۰ سال طول کشید، افزود: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ که نوشتن کتاب به طول انجامید، برای ثبت همه واقعیت ها تا زمانی که می توانستم سراغ متخصصان رفتم. باید توجه داشت که از سال ۶۸ تا ۸۲ پیگیری هسته ای انجام می شود، از سال ۱۳۸۲ حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. پس از آن از سال ۸۴ تا ۸۶ علی لاریجانی دبیر شورای عالی شد و سعید جلیلی هم از سال ۸۶ تا ۹۲ این سمت را بر عهده داشت، اما از ۹۲ به بعد بر عهده علی شمخانی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه جلد پنجم مجموعه کتاب چالش هسته ای خواندنی است، افزود: در این جلد از مجموعه مربوط به بعد از امضای برجام است. انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰-۲۰۱۶ باعث بازگشت تحریم ها و مزید برعلت شده است.

نبویان تاکید کرد: تاریخ برای آیندگان درست روایت شود در غیر این صورت افرادی خواهند بود که گذشته را نادرست روایت کنند.

آمریکا تنها دولتی است که از سلاح هسته ای استفاده کرد

سیدنظام الدین موسوی گفت: نزدیک به دو دهه است که موضوع هسته ای در کشور مورد توجه سیاست داخلی و خارجی قرار گرفته است، دشمن تلاش کرده از این منظر روایت خود را القا کند. این در حالی است که تنها دولت و رژیمی که از سلاح هسته ای استفاده کرده آمریکا است. اما از زمانی که فشار ها آغاز شد، برخی تلاش کردند جمهوری اسلامی را مقصر بدانند.

نماینده تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مسئله نخست برجام رفع تحریم ها بود، گفت: هیچ اتفاقی در حوزه رفع تحریم ها نیفتاد. تا به امروز هم اتفاقی نیفتاده است، زیرا برجام نتوانست مساله هسته ای و تحریم را حل کند. به همین دلیل معتقدم توزیع کتاب چالش هسته ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی خضریان نماینده مردم تهران به بررسی عملکرد محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید و مسئول مذاکرات هسته ای پرداخت.

کتاب چالش هسته ای در هر جلد به مسائل هسته ای ایران پرداخته که به ترتیب: جلد اول مربوط به پرونده هسته ای ایران قبل از انقلاب تا سال ۸۴ تحت عنوان «استاندار های دوگانه»، جلد دوم مربوط به سال های ۸۴ تا ۹۲ تحت عنوان «دوران عزت و پیشرفت»، جلد سوم و چهارم سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ تحت عنوان «دوران عقب نشینی ۱ و ۲»، جلد پنج تحت عنوان «فرجام برجام» و جلد ششم تحت عنوان «در یک نگاه» به چاپ رسیده است.

منبع: اخبار فرهنگی باشگاه‌خبرنگاران