چطور برای بلایای طبیعی آماده باشیم؟

...

از آن سحرگاه که زلزله ای، خواب ۳۴ هزار زن، مرد و کودک را ابدی کرد، ۲۰ سال می گذرد. ۵ دی ماه سال ۸۲، درست ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد بود که زمین زیر سر «بم» لرزید و خواب مردمانش را آشفته کرد تا از آن شهر زیبای باستانی، تلی از خاک باقی بماند.

در کشور عزای عمومی اعلام شد و کمک های دولتی، مردمی و داوطلبانه تنها کاری بود که از دیگران برمی آمد. آن روز ها در نبود اینترنت و شبکه های اجتماعی اخبار زلزله را می شد از رادیو و تلویزیون پیگیری کرد و هر کدام از ما که سن مان قد بدهد، خوب به یاد داریم که چه روز های سیاهی بر مردمان این سرزمین گذشت.

حالا، اما این تراژدی ۲۰ ساله شده و گذر زمان چنان داغش را سرد کرده که شاید خیلی ها با مرور آن شب زمستانی تلخ، به یاد نیاوریم که اصلا، این خبر را چطور و از کجا شنیدیم؟ کدام مجری این خبر را اعلام کرد؟ سر میز صبحانه بودیم یا داشتیم بند های کفش مان را می بستیم؟ شاید هم پشت فرمان ماشین در ترافیک نشسته بودیم که خبر از رادیو اعلام شد و قلب مان را از جا کند.

طبیعی است که هر فاجعه ای کم کم در ذهن مردمی که کمتر درگیرش بودند، کم رنگ تر شده باشد، اما وقتی در کشوری زندگی می کنیم که از نظر وقوع مخاطره های طبیعی و حوادث غیرمترقبه، یکی از ۱۰کشور جهان است، باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برای ارتقاء فرهنگ عمومی در برابر این بلای طبیعی، پیشنهاد کرد تا پنجم دی و سالروز زلزله بم، به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شود تا فرصتی برای آگاه ساختن عمومی و گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این فاجعه تلخ باشد و حالا این ما هستیم که باید این آگاهی را نه فقط در برابر زلزله که برای تمامی بلایای طبیعی داشته باشیم تا از میزان فاجعه کم شود.

آموختن فرهنگ ایمنی و روش هایی برای اینکه در مواقع بحرانی چه کار هایی باید انجام دهیم و یاد دادن آن به بچه ها، از ضروری ترین کار هایی است که باید انجام دهیم؛ به ویژه کسانی که در اقلیم های زلزله خیز یا سیل خیز زندگی می کنند و احتمال وقوع این اتفاقات در محدوده سکونت آن ها بیشتر است.

اگر هیچ کاری هم برای آمادگی در مقابل زلزله نکرده اید، حداقل یک کیف نجات تهیه کنید و در خانه داشته باشید تا در مواقع ضروری، به شما کمک کند. هدر دادن چند دقیقه برای یافتن دارو یا وسیله می تواند به قیمت زندگی تان تمام شود. درصورتی که بخواهید با کمک لوازم تا حدی جان خود را نجات دهید، این کیف لوازم ضروری می تواند پس از نجات از این شرایط هم به شما کمک کند. داروها، لوازم شخصی، پوشاک، مدارک، چراغ قوه و باتری و از همه مهم تر آب و غذای خشک از مهم ترین چیز هایی است که باید در این کیف قرار بدهید تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید.

سالگرد زلزله بم برای ما تکرار درس و اشتباهات گذشته است و باید بدانیم که زلزله، سیل، توفان، خشکسالی و... تمام نشده و هر لحظه ممکن است ما را در شرایط اضطراری قرار دهد؛ پس بهتر است آماده باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران