کانی های غیرفلزی آماده رشد بعد از ریزش ۴۰ درصدی

...

آقای علی ملک لی گفت:گروه کانی های غیرفلزی شامل ۲۵ شرکت می شود که از شاخص ترین آن ها کرازی، کسرا، کاذر را می توان نام برد. صنعت کانی های غیرفلزی به چهار طبقه عایق ها، فرآورده های نسوز، انواع شیشه و بطری و فرآورده های چینی تقسیم می شود.

این گروه در سال ۱۴۰۰، در حالی به ضعیف ترین گروه  بورسی تبدیل شد که در سال های گذشته سال ۹۷ تا ۹۹ با بیش از ۳۶۰۰ درصد رشد، بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشته بود.

به گفته ملک لی پس از ریزش بورس در سال ۹۹، این گروه با ایجاد سقف دو قلو در اوج، شروع به اصلاح کرد و در انتهای سال ۱۴۰۰ با کاهش بیش از ۴۰ درصدی نسبت به ابتدای سال، عملکردی بسیار ضعیف را از خود به جای گذاشت. عدد شاخص این گروه در ابتدای سال ۱۴۰۰ با تراز ۵۶ هزار واحد باز شد و پس از ا فت حدود ۴۵ درصدی تا ابتدای بهمن به عدد ۳۰ هزار و ۹۰۰ رسید و در نهایت با رشد اندک در انتهای سال با تراز ۳۴ هزار و ۶۰۰ واحد به کار خود پایان داد.

از نظر مقایسه با شاخص کل، در حالی که شاخص کل بورس تهران در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ درصد رشد را تجربه کرده است، که شاخص گروه کانی های غیرفلزی کاهشی بیش از ۴۰ درصدی را ثبت کرده.

او گفت: از دیدگاه تکنیکال و بلندمدت در چارت هفتگی، با توجه به قرار داشتن این شاخص در موج ۴ سیستم الیوت و رسیدن به محدوده های مهم سطوح فیبوناچی و همچنین کف کانال نزولی، انتظار پایان اصلاح در موج ۴ و آغاز موج ۵ را داریم تا به هدف بلند مدت اولیه که در باکس سبز رنگ محدوده ۷۰ هزار واحد مشخص شده برسد.

حمایت مهم این شاخص در محدوده کف کانال نزولی فعلی در محدوده ۳۰ هزار واحد است. چنانچه این کانال از دست برود، انتظار روز های قرمز بیشتری را برای این شاخص متصور هستیم.

منبع: اخباراقتصادی باشگاه‌خبرنگاران