جزئیات افزایش زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد

...

مژگان صفری مقدم، مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میراث، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آن هاست که از آبان ماه امسال شروع به فعالیت کرد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در ابتدا زمان بندی هایی را برای مراجعه وراث به مراکز تشکیل دهنده پرونده مشخص کردیم، اما از روز گذشته ۳ دی این زمان افزایش یافت و فرآیند تشکیل پرونده برای تمامی متوفیان از سال ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۹ باز شده است و وراث تمامی متوفیان که در این سال ها بودند و سهام عدالت داشتند می توانند به دفاتر کارگزاری و شعب بانکی منتخب اعلام شده مراجعه کنند.

صفری مقدم افزود: با توجه به این که در اجرا از شعب بانک ها در کنار کارگزاری ها استفاده کردیم، این موضوع سبب شد پراکندگی جغرافیایی دفاتری که اقدامات را انجام می دهند بیشتر شود. بانک هایی همانند ملی، تجارت، ملت و بانک پارسیان اکنون این خدمت را در شعب منتخب خود ارائه می دهند. به همین سبب و از زمان اضافه شدن بانک ها به این پروژه استقبال چشم گیری در این پروژه داشته ایم و تشکیل پرونده ها بیش از دو برابر افزایش یافته است. مسلما هر چه سریع تر وراث این اقدام را انجام دهند، کار انتقال با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و اگر اقدامات انجام گیرد در مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت این افراد سود مربوط به سهام عدالت متوفی خود را دریافت خواهند کردند.

فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث رایگان است

این مقام مسئول می گوید: در اطلاعیه های متعدد اعلام شده که کار تشکیل پرونده و اقدامات مربوطه بهتر است در دفاتر کارگزاری و شعب منتخب بانک ها انجام شود چرا که هم به صورت رایگان خواهد بود و دیگر وراث نیازی به واریز وجه نخواهند داشت و هم این که موضوع سرعت در انجام کامل فرایند مطرح می شود. زمانی که فرآیند از طریق شعب کارگزاری و بانک های منتخب انجام شود وراث می توانند از طریق سامانه ddn پیگیر مراحل کار باشند و به محض این که پرونده ها به شرکت سپرده گذاری مرکزی برسد کار انتقال دارایی در همان روز انجام خواهد شد و افراد حداکثر در ۲۴ ساعت آینده می توانند دارایی منتقل شده را در سبد سهام خودشان مشاهده کنند. به همین سبب برای این مورد رایگان بودن و افزایش سرعت تاکید این است که فرآیند از طریق شعب کارگزاری و بانک ها انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که وراث متوفیان بعد از سال ۹۹ چه زمانی باید اقدام کنند؟ گفت: از ۳۱ تیر سال ۹۹ به سبب این که طبق مصوبه سازمان بورس سهام عدالت مشمول مالیات شده است و به این خاطر که فرآیند الکترونیکی است فعلا این گروه از افراد باید منتطر باشند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی بتواند بستر مناسبی را فراهم کند.

منبع: اخباراقتصادی باشگاه‌خبرنگاران