ایران ۳۴ میلیارد دلار در ۹ ماه ۲۰۲۳ نفت فروخته است

...

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، با وجود اعمال بیش از ۱۸۰ تحریم نفتی جدید، درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۴ میلیار دلار افزایش یافته است.

 آغاز دور دوم تحریم های نفتی آمریکا باعث شد که رقم صادرات نفت ایران به کمتر از یک پنجم شرایط غیرتحریمی کاهش یافته و دولت روحانی با تورم ۵۷ درصدی مواجه شود؛ تورمی که بعد از جنگ جهانی دوم در ایران بی سابقه بوده است.

اما حال آژانس بین المللی انرژی از احیای نسبی درآمد های نفتی ایران خبر می دهد و برآورد می کند میزان آن در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ به ۳۳.۹ میلیارد دلار رسیده باشد؛ این عدد ۴.۵ برابر کل درآمد فروش نفت در سال ۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی است.

طبق این گزارش، عراق و عربستان به ترتیب ۲ و ۴.۶ برابر ایران از صادرات نفت، درآمد ارزی کسب کرده اند که این موضوع به دلیل ظرفیت پالایشی کمتر و تولید نفت بیشتر این دو کشور است.

پیش تر اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۴۴ میلیارد دلار برآورد کرده بود. ایران سومین تولیدکننده نفت اوپک و پنجمین کشور پردرآمد نفتی این سازمان با ۱۳ عضو است، اما از نظر شاخص سرانه درآمد نفتی یعنی سهم هر نفر از درآمد نفتی به دلیل «جمعیت بالا» به همراه نیجریه در قعر جدول قرار دارد.

طبق آمار موسسه کپلر، ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل یک میلیون ۲۷۵ هزار بشکه نفت صادر کرده که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۳۵۰ درصد رشد کرده است. تداوم روند صعودی فروش نفت ایران در شرایطی است که طبق گزارش رویترز دولت بایدن تاکنون بیش از ۱۸۰ تحریم نفتی علیه شرکت ها، نفتکش ها و افراد مرتبط به فروش نفت ایران اعمال کرده است.

 گزارش آژانس بین المللی انرژی

منبع: اخباراقتصادی باشگاه‌خبرنگاران