بحران کرونا عامل تشدید فقر، بی عدالتی و بیکاری شده است

نماینده کارگران ایران در سازمان بین‌المللی کار گفت: بحران کرونا آثار زیانباری بر دنیای کار داشته است که مهم‌ترین آن تشدید فقر، بی عدالتی و بیکاری ناشی از بین رفتن چند ده میلیون شغل بوده است . ...

به گزارش خبرگزاری فارس،  سید محمد یاراحمدیان، نماینده و سرپرست هیأت کارگری جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان بین المللی کار، ژنو در سخنانی با بیان آیه «وان لیس الانسان الا ما سعی» برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست ، خطاب به هیات رییسه و نمایندگان گروه های کارگر، کارفرما  و دولت گفت: به نمایندگی از میلیون ها کارگر تلاشگر و خستگی ناپذیر کشورم ، پیام صلح ، مودت و دوستی مردم سرزمین کهن و باستانی ایران زمین را پذیرا باشید.

بحران کرونا آثار زیانباری بر دنیای کار داشته است که مهمترین آن تشدید فقر ، بی عدالتی ، بیکاری ناشی از بین رفتن چند ده میلیون شغل بوده و گزارش های سازمان بین المللی کار تأکید می کند که خسارات وارده به کشور های در حال توسعه و دارای درآمد متوسط به پایین ، بسیار شدیدتر بوده است . این کشور ها در مرحله همه گیری کرونا به دلیل اقتصاد غیر رسمی غالب ، پوشش نا کافی تأمین سلامت و توسعه نا کافی در زیر ساخت های نظام سلامت ، صدمات اجتماعی و اقتصادی بیشتری را تجربه کردند .

در آغاز پاندمی کرونا درکشور من ایران به دلیل تحریم های دارویی قدرت های بزرگ اما غیر مسئول ، چند ده هزار کارگر جان خود را از دست دادند، ولی با همت دانشمندان و نخبگان ، واکسن مناسب تولید وپس از واکسیناسیون بیش از هشتاد درصدی ، این طوفان بیماری ، فروکش و این بحران مهار شد .

کرونا بانگ بیدار باشی برای کل جهان است که امنیت و سلامت تک تک انسان ها به هم وابسته است ، فلذا پیشنهاد دارم بی تعهدی و ظلم آشکار بعضی ازدولت های مسئول در قبال سایر کشور ها مورد سؤال و مؤاخذه نهاد های بین المللی نظیر سازمان بین المللی کار قرار گیرند و در سابقه تاریخی این نهاد بین المللی ثبت شود .

ادامه اعمال تبعیض و تحریم ناروا ، غیر قانونی و فاقد مبانی اخلاقی و انسانی سازمان بین المللی کار بر علیه کارگران ایران که در حدود دو دهه گذشته ادامه داشته بی تردید در تغایر فاحش با اهداف و آرمان های بنیانگذاران سازمان بین المللی کار بشمار می رود ، فلذا امیدواریم در دوره جدید مدیریتی دبیرکل سازمان بین المللی ،کار با مشی سازنده و مسؤلانه ، کارگران ایران بتوانند از مجموعه ی خدمات دپارتمان های مختلف بهره مند شوند .

وی در ادامه گفت: میلیون ها کارگر مهاجر افغانستانی که به دلیل موضوعات حادث شده در کشورشان ، میهمان کشور ایران هستند به دلیل عدم سازماندهی ، با مشکلات متعددی روبرو هستند که امیدواریم با همکاری و مشارکت دپارتمان های مربوطه سازمان بین المللی کار و کنفدراسیون بین المللی کارگران « آی تی یو سی » بتوانیم با تأسیس کمیته مشترک ، نسبت به رفع و حل آن مشکلات اقدام کنیم .

در کشور های توسعه یافته و اقتصاد های پیشرفته ، مطالبات کارگران ، حقوق بیشتر ، رفاه بالاتر ، زندگی شایسته تر و نظایر آن مطرح است ، در صورتی که در کشور های که جنگ به آنها تحمیل شده مطالبات کارگران یافتن شغل برای مبارزه با فقر و گرسنگی و به عبارتی زنده ماندن است ، در این شرایط ناگوار ، همه ی ما نمایندگان کارگران ، کارفرمایان و دولتها به نسبت ، مسؤل هستیم و باید اولویت مجموعه اقدامات ما در راستای عدالت اجتماعی ، مطالبه حق ، صلح و امنیت جهانی باشد ، همه ما مکلف هستیم، دولت هایی که با اهداف استعمارگری و تفکر سلطه گری ، جنگ را در کشورها به ارمغان می آورند ، محکوم نماییم .

در پایان ضمن عرض تبریک به جناب آقای « گیلبرت اف هانگبو » به عنوان یازدهمین مدیرکل سازمان بین المللی کار ، برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در زمان مدیریت متعهدانه و مسؤلانه ایشان ، کارگران سراسر دنیا شاهد زندگی شایسته ای باشند.

برای زندگی  شایسته کارگران ، با هم فکر می کنیم و سپس برنامه ریزی می کنیم و حتما این آرزو  را  محقق  می کنیم . از توجه همگان صمیمانه متشکرم .

انتهای پیام/

منبع: فارس‌نیوز