بازدید اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس از دریاچه ارومیه

اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه روز پنجشنبه اول دیماه از این دریاچه بازدید کردند.

نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله روح الله متفکرآزاد و سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، علی علیزاده نماینده مردم مراغه، جعفر راستی نماینده مردم شبستر، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و علی اکبر علیزاده نماینده مردم برمه و دامغان در این بازدید حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، پس از طی فرآیندهای اولیه تحقیق و تفحص از اسناد موجود، اکنون روند تحقیق و تفحص به بازدید میدانی رسیده و قرار است در سفر سه روزه به شمالغرب کشور، از پروژه های طرح احیای دریاچه ارومیه بازدید کنند و تحقیقات میدانی و دیدارهایی در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، محورهای تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه شامل موارد زیر است:

۱- عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تا حال چگونه بوده است؟
۲- میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟
۳- بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال و همچنین دریافتی های مدیران آن مجموعه
۴- بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان ها و شهرستان های مختلف
۵- بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیتشان

گفتنی است، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از شش حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه از اواخر دهه ۷۰ آغاز و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است و امسال با کاهش ۳۹ درصدی تا به امروز، وضعیت نامناسبی را تجربه می کند که بهره برداری از طرح های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و... و انتقال آب از تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب، می تواند بارقه های امید برای احیای دریاچه ارومیه را زنده نگه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا