سود 3 ماهه آرامکو باز هم افت کرد

سود خالص شرکت نفتی آرامکوی عربستان در سه ماهه سوم سال جاری در پی کاهش قیمت نفت و حاشیه سود ضعیف‌تر بخش پالایش و شیمیایی، 23 درصد افت کرد و به 32 میلیارد دلار رسید. ...

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت غول پیکر نفتی آرامکو عربستان امروز سه شنبه اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه سوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است که دلیل آن کاهش قیمت و کاهش مقدار فروش نفت خام است.

این شرکت در بیانیه ای در وب سایت بورس اوراق بهادار عربستان سعودی «تداول» گفت: «درآمد خالص در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۱۲۲.۱۹ میلیارد ریال ۳۲.۵۸ میلیارد دلار رسید، در حالی که در سه ماهه مشابه آن از سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵۹.۱۲ میلیارد ریال ۴۲.۴۳ میلیارد دلار بود.»

آرامکو گفت: این کاهش سود، عمدتا منعکس کننده تأثیر کاهش قیمت نفت خام و مقادیر فروخته شده است.

این در حالی است که سود این شرکت نفتی بزرگ در عربستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی  ۱۹.۲۵ و در سه ماهه دوم هم نسبت به مدت های مشابه آن در سال ۲۰۰۲ ، ۳۸ درصد کاهش داشته است.

آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ قیمت نفت را سر به فلک کشاند که به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید  و در نتیجه آن سود آرامکو در سال گذشته به ۱۶۱.۱ میلیارد دلار رسید که به گفته این شرکت، رکوردی بی سابقه بود و به تبع آن اولین مازاد بودجه سالانه عربستان را در نزدیک به 10 سال گذشته نشان داد.

شرکت سرمایه گذاری  جدوی مستقر در ریاض در گزارشی که در اواخر اکتبر منتشر شد اعلام کرد که قیمت ها در سال جاری حدود ۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

تحلیلگران می گویند عربستان برای ایجاد تعادل در بودجه خود باید نفت را حدود ۸۰ دلار در هر بشکه قیمت گذاری کند، اگرچه ممکن است به دلیل کاهش تولید و افزایش هزینه ها این اتفاق نیفتد.

عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان در ماه آوریل از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای در روز تولید خود خبر داد که به عنوان بخشی از اقدام مشترک با دیگر قدرت های نفتی برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز عرضه در راستای حمایت از قیمت ها اعلام شده است.

در ژوئن گذشته نیز وزارت انرژی عربستان یک کاهش داوطلبانه دیگر به میزان یک میلیون بشکه در روز را اعلام کرد که از ماه جولای اجرایی شد. این وزارتخانه روز یکشنبه گذشته نیز تایید کرد که این کاهش تا دسامبر ادامه خواهد داشت.

تولید روزانه نفت عربستان در حال حاضر 9 میلیون بشکه است که بسیار کمتر از حداکثر ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز است.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز