مشوق های تأمین برق برای صنایع با ایجاد نیروگاه های خودتامین

...

با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار در کشور، توسعه انرژی­ های تجدیدپذیر و کاهش مصرف منابع انرژی فسیلی راه­ حل مناسبی برای تحقق این اهداف به شمار می رود.

امروزه کشور های جهان توجه ویژه­ ای به موضوع انرژی دارند، به طوری که در سال­ های اخیر چارچوب سیاست های حاکم بر انرژی­ های تجدیدپذیر و بازار آن در کشورها، به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است.

در دهه­ های اخیر، به دلیل افزایش نیاز کشور به تامین برق و رشد ناترازی انرژی فسیلی ، استفاده از منابع تجدیدپذیر با استفاده از سرمایه­ گذاری بخش خصوصی در دستورکار وزارت نیرو قرارگرفته و ایجاد ۱۰ هزار مگاوات در هدف گذاری وزارت نیرو است.

بر اساس ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ موظف هستند تا نسبت به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اقدام کنند که به گفته سخنگوی صنعت برق ۱ هزار مگاوات از این میزان باید انرژی تجدیدپذیر باشد. دستورالعملی از سوی وزارت نیرو به صنایع بزرگ ابلاغ شده است که در آن مشوق هایی با هدف ترغیب صنایع برای احداث و توسعه انرژی های تجدیدپذیر مشخص شده است.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو در خصوص حمایت از صنایع بزرگ برای ساخت و توسعه انرژی های تجدیدپذیر گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو قرار است به صنایعی که بر اساس تکالیف قانونی خود اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند، انرژی برق معادل و پایدار بدون دریافت هزینه برق تحویل داده شود.

کمانی گفت: این دستورالعمل این امکان را فراهم می کند که اگر یک واحد صنعتی اقدام به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر خود تأمین کرد، صرف نظر از اینکه این نیروگاه در کدام منطقه از کشور باشد، وزارت نیرو انرژی برق تولیدی صنایع از محل انرژی های تجدیدپذیر را تحویل می گیرد و معادل همان انرژی را به صنایع در محل کارخانه تحویل می دهد.

معاون وزیر نیرو متذکر می شود اگرچه برق تولیدی در نیروگاه های خورشیدی نوسانی است، اما انرژی مورد نیاز این صنایع به صورت کامل از شبکه برق تامین می شود و در این شرایط صنایع از هزینه انتقال انرژی نیز معاف می شوند. 

این نوع حمایت باعث خواهد شد که صنایع در اوقات اوج مصرف تابستان که برنامه های مدیریت مصرف اجرایی می شود، از این برنامه ها معاف باشند. رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در این خصوص گفت: با اینکه در شرایط کنونی صنعت برق در فصل گرم سال دچار ناترازی است، اما صنایعی که در حوزه انرژی تجدیدپذیر ورود کنند، از امکان تامین برق پایدار بهره مند می شوند و مشمول اجرای طرح های محدودیت مصرف برق به ویژه در دوره گرم سال نخواهند شد.

گرچه معافیت صنایع پیشرو در حوزه احداث نیروگاه از محدودیت برق و تامین برق معادل صنایع در هر دو نوع نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وجود دارد، اما امتیازات در نظر گرفته شده برای نیروگاه تجدیدپذیر نسبت به نیروگاه حرارتی بیشتر است. کمانی با اشاره به این مشوق ها گفت: در حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر، وزارت نیرو متعهد خواهد شد به صنایع پیشرو ۳۰ درصد بیشتر از برق تولیدی عدم قطعی برق بدهد. به عنوان مثال اگر صاحب کارخانه ای ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث کند، به میزان ۱۳۰ مگاوات مصرف او از برنامه های مدیریت مصرف خارج خواهد شد.

تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ مگاوات پروانه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر برای صنایع صادر شده که تقریبا سه برابر میزان در نظر گرفته شده در قانون است و پیش بینی می شود، با بهره برداری از این نیروگاه ها شاهد افزایش قابل توجه میزان برق تحویلی به صنایع در ایام اوج بار سال های آینده باشیم.

منبع: اخباراقتصادی باشگاه‌خبرنگاران