شرکت نفتی اکسون موبیل با فروش سهام خود عراق را ترک کرد

منابع عراقی گفتند، شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل سهام خود در میدان نفتی بزرگ القرنه 1 در جنوب عراق فروخت و این کشور را ترک کرد. ...

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از موازین نیوز، نبیل المرسومی، کارشناس اقتصادی عراق می گوید که شرکت آمریکایی اکسون موبیل سهام خود را به شرکت نفت بصره فروخت و عراق را ترک کرد.

المرسومی در یک پست در حساب شخصی خود در فیس بوک نوشت: اکسون موبیل سهم  ۲۲.۷ درصدی خود را به شرکت نفت بصره در میدان غربی القرنه ۱  یکی از میادین بزرگ تولید نفت در این کشور فروخت، میدانی که ذخایر قطعی آن ۲۰ میلیارد بشکه است و روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند و معادل ۹ درصد از تولید نفت در عراق است.

وی افزود: عراق ۳۵۰ میلیون دلار به این شرکت آمریکایی پرداخت می کند، اما در مورد میزان مالیات پرداختی اکسون موبیل بین دو طرف اختلاف وجود دارد، زیرا عراق از شرکت آمریکایی ۱۲۰ میلیون دلار می خواهد؛ در حالی که اکسون موبیل تنها با پرداخت ۱۲ میلیون دلار موافقت کرده است، هنوز مشخص نیست که آیا این توافق مشکل مالیاتی را حل کرده است یا به محاکم بین المللی ارجاع خواهد شد.

در همین حال حسن محمد، معاون شرکت نفت بصره هم روز یکشنبه به رویترز گفته بود که در صورت نهایی شدن خروج اکسون شرکت چینی پتروچاینا، پیمانکار ارشد القرنه ۱ خواهد شد.

از سوی دیگر احسان عبدالجبار، وزیر پیشین نفت عراق، در  ششم دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که شرکت ملی نفت عراق سومو «SOMO» سهم اکسون موبیل را در میدان غربی القرنه ۱ تصاحب کرده است. 

شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل طی سال های اخیر چندین بار هدف حملات راکتی گروه های مقاومت در عراق قرار گرفته بود.

در مقطع اخیر با تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نیز گروه های مقاومت عراق هشدار دادند تا زمانی که این تجاوز تحت حمایت آمریکا ادامه داشته باشد، منافع آمریکایی ها در این کشور در تیررس حملات مقاومت است.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز