بررسی عملکرد نماگر های بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

...

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۳.۷ درصدی در پله ۷۴۷ هزار و ۲۹۶ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۳.۵ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۱۹۶ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت حمل ونقل با افزایش ۲۰.۶۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت خدمات فنی و مهندسی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعتی با روند کاهش نداشته ایم.

وی اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم ها در این هفته کاری ۳۱ هزار و۸۷۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۵ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۶ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان، دوشنبه ۷ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۷ هزار و ۱ میلیارد تومان و چهارشنبه ۵ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود ۷۷۵ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام

آسایش بیان کرد: این هفته بازار سهام و حق تقدم ۴ روز ورود نقدینگی و ۱ روز خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری که شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ترتیب ۱۳۸، ۴۹۳، ۴۱۶ و ۱۰۰ میلیارد تومان به بازار تزریق و  چهارشنبه نیز  ۳۷۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار خارج شد و در نهایت بازار شاهد  ورود نقدینگی ۷۷۵ میلیارد تومانی افراد حقیقی در این هفته کاری بود.

وی گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن ها ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

رشد ملایم و چرخش پول در صنایع بهترین نوع صعود

 در ادامه رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: یک هفته متفاوت طوفانی در بورس و رشد سهم های بزرگ و شاخص ساز، با محوریت موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها را شاهد بودیم، حتی در روز چهارشنبه، با افزایش عرضه ها تابلوی معاملات باز منفی متعادل بود و ارزش معاملات قابل قبولی ثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از مدت ها همزمان با بهبود شرایط عمومی بازار، سهامداران با کاهش زیان و کسب سود و بازده از سرمایه گذاری روبرو شدند. رکورد های خوبی در حجم و ارزش معاملات و ورود پول حقیقی و خروج پول از صندوق های با درآمد ثبات در این هفته به ثبت رسید، هرچند عرضه ها در مثبت ها بالا بود، اما ورود پول حقیقی و تمایل به خرید طوری بود که محرک شروع روند صعودی باشد.

او افزود: البته استراحت و اصلاح بخشی از این مسیر بوده و آنچه مهم است امید به پایان رکود معاملاتی بعد از چندماه خسته کننده برای سهامداران است. رشد ملایم و چرخش پول در صنایع بهترین نوع صعود مورد انتظار است که می تواند بازده مناسب تری نصیب سرمایه گذاران کند، جانب احتیاط در خرید های هیجانی و جابجایی ها باید رعایت شود تا منجر به درگیری در دور باطل زیان نگردیم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تحرکات بلوکی در سایپا در آستانه و معامله بلوکی ۵.۵ میلیارد برگه سهم در معاملات روز چهارشنبه که ظاهرا کرمان خودرو خریدار آن بوده، مورد توجه اهالی بازار بود.پیگیری گزارشات ماهانه هم نشان از روند مناسب رشد درآمد ناشی از فروش و افزایش نرخ ها دارد، از سویی گزارشات ۶ ماهه تلفیقی برخی شرکت ها برکدال می نشیند و شرکت هایی مانند تایرا با گزارش روند سود دهی مناسب مورد توجه قرار می گیرد. در کنار خریداران حقیقی، حقوقی ها هم اقدام به خرید بلوک نماد های کوچک و متوسط در نماد هایی مانند زگلدشت، خزر و ... کردند.

او گفت: برای بهره مندی «هلدینگ هاوشرکت های سرمایه گذاری» ازمزایای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی طبقه سرمایه گذاری بلندمدت، اصلاح مفاد استاندارد حسابداری شماره ۱۵، طی نامه ای از وزیرمحترم اقتصاد درخواست شده که می تواند یک گام عملیاتی برای تسهیل فرایند باشد. این استاندارد در مورد دوره ۵ ساله معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی است و درخواست شده زمان لازم برای معافیت کاهش پیدا کند.

 

منبع: اخباراقتصادی باشگاه‌خبرنگاران